כיכר השבת

בנימוק הלכתי

הרב ברנדסדורפר: אין לצום בשעת המגיפה

מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי והרב הראשי הגר"ד לאו הורו לצום ביום רביעי, אך אב"ד היכל הוראה בירושלים מביא את דברי המג"א ולפיהם חל איסור לצום בשעת המגיפה (חרדים)

| 79 |
הרב ברנדסדורפר: אסור לצום בשעת המגיפה
(צילום: באדיבות המצלם)

בתגובה לקריאה לצום ביום רביעי הקרוב, ערב ראש חודש ניסן, מפרסם היום (שלישי) הרב משה ברנדסדורפר, אב"ד 'היכל הוראה' בירושלים פסק דין ולפיו חל איסור לצום בשעת המגיפה.

"מובא במג"א או"ח סי' תקע"ו ס"ק ב' שלא לצום בשעת מגיפה וז"ל: האידנא אין מתענין כלל בשעת הדבר דמנוסה הוא כשאינו אוכל ושותה קולט ח"ו שינוי האויר, ע"כ".

בהמשך המכתב מוסיף, "ובפרט ששמעתי מרופאים שהשתיה בתדירות כל שעה ושעה, ובפרט חמין מועיל הרבה למנוע התדבקות בנגיף זו - 'קורונה'".

ולכן הוא מכריע להלכה כי "אין לצום כלל ומי שביכלתו לפדות התענית מה טוב, והעיקר הוא תשובה ותיקון המעשים".

כזכור, מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי פרסם מכתב לציבור בו קרא "להתענות בערב ראש חודש ניסן חצי יום ולהתפלל תפילת יו"כ קטן, ועיקר התענית הוא התפילה, והקב"ה יאזין לשוועתנו ויאמר לצרתנו די וישלח רפואה שלימה במהרה לכל חולי עמך ישראל".

גם הרב הראשי, הגר"ד לאו פרסם קריאה לציבור להתענות בערב ראש חודש ניסן: "אבקש שכל מי שיכול יקבל עליו תענית, לפחות חצי יום, מי שקשה לו הדבר, או מסוכן בריאותית, יקבל על עצמו תענית דיבור".

This browser does not support the video element.

תוכן שאסור לפספס
79 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
42
די די מה קורה לכם? תפסיקו כבר עם הלשון הרע. השתגעתם לגמרי? הגר''ח קנבסקי ועוד עשרות רבנים הצביעו על קורונה בגלל חוסר אחדות פילוג ולשון הרע, ולכן כולנו צריכים לשבת בדד, אז מה לא איכפת לכם כלום? מציפים את האתר בתגובות מלאות שנאה ולשון הרע . זה כבר לא בושה זה רצח, דמי החולים והנפטרים על צאוורי אלה ש
לשון הרע
41
הגר"ח אמר שאפשר להמשיך כרגיל שהישיבות ימשיכו והתלמודי תורה לבינתיים אני רואה שבני ברק מובילה עם מספר החולים השם ירחם !!!
שו'קי
40
למגיב שמכנה עצמו רפאל: תגיד, כמה משלמים לך מהעדה? זה נראה שממש בוער לך להצדיק את הגאון הר"מ ברנדסדורפר... נשמה, קבל האמת ממי שאמרה.
מיתר

הצגת כל התגובות

39
האם דברי המג"א גם על תענית חצי יום
שלמה כ"ץ
38
רבינו הגדול רבי חיים קנייבסקי שליט"א אורים ותומים קודש קודשים יודע טוב מה שמוציא מפיו לא נפל דבר אחד מכל מילה שלו ..שימו לב ! המגן אברהם כותב בזמן הדבר וכ"ו אבל מה נקרא דבר פיתחו בשו"ע תקע"ו סעיף ב מפורש עיר השיש בה אלף אנשים ומתו בה ששה אנשים בשלושה ימים זה אחר זה הרי זה דבר . בישראל יש מעל 8
אברהם פ
דייונים הלכתיים מכריעים על פי ראיות ונימוקים. הרעפת רוב שבחים על אחד הצדדים אינה ממין הטיעונים ההלכתיים.
רפאל
37
לא ברור מה כאן המהומה. הרי מדובר על צום של חצי יום, ואינו נקרא תענית ואין קוראים בו ויחל רק יחיד אומר עננו בשומע תפילה, ולא הש"ץ, והמג"א לא דיבר כלל על חצי יום אלא שלא להתענות כלל הכונה משום סיבה שבעולם, ואין הכונה שלא להתענות חצי יום שאין זה תחת שם תענית כלל. ופשיטא שיש להתענות על כל צרה שלא תבא חצ
אישי כג
36
ככה אמר גם מרו ראש הישיבה רבינו מאיר מאזוז שליטא שאין להתענות יום שלם אלא חצי יום בלבד. א. כי הפוסקים כתבו שאין להתענות בזמן מגיפה. ב. כי כבר עבר המולד ואין לצום כמו שכתבו הפוסקים. הוא אמר את זה כבר אתמול ואין להקשות איך מרן שר התורה שכח כי זה דברים שקוראים באופן נדיר ויכול להיות שלא זכר.
חרדי החרד
גם מרן הגרח כתב שיתענו חצי יום
מרדכי
35
למספר 21 אדרבה שם באו"ח תקע"ו מבואר על מה צמים על מכת דבר, והשיעור הוא כמבואר, ואז לפי זה אין לצום כלל היום שאין זה בכלל דבר, אלא שאפילו בשעת דבר ממש כתב המג"א שבזמנינו אין לצום מפני האויר, כל שכן היום שכלל אין דין לצום, ודאי שלא מטילים צום, וכלשונו שם "כלל", כלומר אפילו חצי יום, וזה פשוט וברור.
יוסף
34
לר' משה ברנסדורפר - רב חשוב - אין אפילו מאית מחשיבותו של אביו, ככל שמדובר בזכאות לערך בוויקיפדיה. הרושם של הערך, כאילו מדובר באיזה דיין או פוסק גדול, הוא מוטעה בעליל. הוא רב אמנם, אבל לא משהו גדול יותר ממאות המו"צים של העדה החרדית, למעט העובדה שהוא מנסה לרכב על גלגלי פרסומו של אביו, ובכך לפרסם את עצ
שיחה בויקיפידיה
ב"ה הרב ברנסדופר שליט"א הוכיח הפעם את עצמו ועלה לליגה העליונה כי הוא זכר את המג"א המפורש מה שכנראה נעלם מכמה רבנים , יגעת ומצאת , מהיום אתה יכול לנשק את שולי גלימתו למרת שהוא חסיד ... גלימתו .
גדי
33
הקורונה אינה נחשבת "מגיפה" בהגדרה ההלכתית, משום שבשו"ע (הלכות תענית סימן תקעו) כתוב שמתענים על דבר, והשו"ע מבאר מהו דבר וז"ל, איזהו דבר, עיר שיש בה ת"ק רגלי ויצאו ממנה שלשה מתים בשלשה ימים זה אחר זה, הרי זה דבר. יצאו ביום א' או בד' ימים, (ד) אין זה דבר. וכו. ע"כ. ומבואר שההגדרה של דבר הוא אם יש 3
חיים
ב"ה הדברים דחוקים , כנראה יש תירוץ יותר טוב על הקושיא מהמג"א . קצת קשה להאמין על ר' חיים שליט"א שלא ידע את המג"א .
גדי
לכשנשמע תירוץ נדון עליו. בינתיים הקושיה במקומה עומדת.
רפאל
גדר מגיפה הנזכר בשולחן ערוך הוא לענין תענית. גדר מגיפה לענין פיקוח נפש הוא על פי דברי הרופאים. והיא גופא קשיא, אם אין זו מגיפה לענין תענית, על סמך מה גזרו תענית על הציבור? לאן שלא תפנה לא תמצא ישוב המניח את הדעת.
רפאל
32
זה מטורף מה שהולך 9ה. אין 9ה דעה יציבה. כל רב אומר משהו אחר. לצום או לא לצום?? המגיפה שיגע את כולם.
רחל
גמרא למדת מימיך? שם לא התבלבלת כאשר חכם אחד מתיר וחכם אחד אוסר. יש רק הבדל אחד. בגמרא מקשים ומתרצים ואילו היום קוראים "חצוף" לכל מי ששואל שאלה.
רפאל
למה שהיא תילמד גמרא? היא בת...
בניומין
31
תראו כמה תוארים על בלאנק אחד, וזה אומר הרבה, יודעי דבר אומרים עליו שהוא יעשה הכל העיקר שידברו ממנו, ולכן בציבור החרדי הוא שנוי , שונה , ואחרת , בעניין מצות עבודת יד, הולך נגד כל הרבנים והצדיקים , והכל הגאוה והגדולה , לא בחינם כולם צוחקים ממנו.
פנחס
30
לפני שאתה הולך להגיד דיעות??? לך לרבי שלך שיפסיק לסכן את חסידיו ואת כולם בשביל הטיש שלו!!!! תעשה מה שצריך לעשות!!!!!! ואם אין לך אומץ להגיד להרבי שלך שהוא רודף לא קטן,אז לפחות תעשה תענית דיבור ופשוט שאין קטיגור נעשה סניגור
יוסף זזות
29
כבר הובא במג"א ובבאר היטב וכן פסק המשנה ברורה בסימן תקע"ו שלא לצום. הרב בראנדסאדרפער לא חידש כלום מעצמו.
משנה ברורה תקעו
28
מאוד מצער. המחלוקת מביאה לכל הצער שאנו חווים
רחל
מחלוקת אביי ורבא לא הביאה שום צער אלא אדרבה הוסיפה עומק ושמחה בלימוד התורה.
רפאל
27
כבודו של הגר"מ בראנסדראפר במקומו מונח, אך עם ישראל צועד בעקבות הוראותיו של מופת הדור מרא דכולא תלמודא ר' חיים שליט"א
זיבעאן
26
מה שמרן שר התורה אומר כנראה שהוא יודע
ללא שם
בעולם הפסיקה מביאים ראיות או קושייות מספרי הקדמונים. טענה מסוג "כנרה שהוא יודע" איננה קבילה בעולם הפסיקה.
רפאל
25
אחדות זו הסיסמא גם אם הנני עפר לרגליהם של גדולים בידוע הוא שאף בזמן שעם ישראל עבד עבודה זרה אך היו מאוחדים ניצחו בכל המלחמות ובשעה שהיו תלמידי חכמים אך מפולגים נשפך דם רב. מה לנו בעת הזו לצאת בכל מיני חוכמות ןפילוגים ומחלוקות אינכם רואים שהקבה רוצה אחדות העם ?
בנימין
24
אמונת חכמים לעצמה יכולה להמתיק כל דין (כמו עם אסתר שאמרה "צמו עליי" בפסח עצמו וביטלו אכילת מצה ועוד מה שניקרא "עברה לשמה") לכן צריך לשמוע והתבטל לחכמים הגדולים שבדור
מאמין
בינתיים "אמונת חכמים" כבר גרמה לכמה אנשים להדבק.
רפאל
23
בפסק הנ"ל
חצי יום לא כלול
22
עלוב איפכא מסתברא
עלוב איפכא מסתברא
אצלכם החרדים כשרב כלשהו אומר אחרת מהרב שלך מייד מזלזלים בו ומכנים אותו בכינויי גנאי?????אולי בגללכם באה כל הקורונה הזו לעולם????זוהי יהדות???זה רצון ה'???
למה???
צודק 100% המונים חושבים כך מכל העדות
אבי
21
יושבים קבוצה של עמי הארץ על המקלדת וכותבים מה שיוצא, רק אספר סיפור ששמעתי לפני שנים, על אביו ר' מאיר ברנדסדופר, שבאו ואליו ואמרו לו, שאחד מגדולי הליטאים אמר עליו שהוא חייב נשמות לכלל ישראל, משום שהוא מאד, מחמיר בענינים שבינו לבינה, ענה להם: בואו ותראו אצל מי יש יותר ילודה, אצל השואלים שלי, או של אח
מוטי
20
יש לנו מרן חדש: הגר"מ בראנדסדופר...
נתי
19
זו לא מגיפה כיון שאין שלוש מתים לכל 500 איש וכך נפסק בשו"ע והסיבה שצ מים כיון שהרמ"א פוסק שעל ריבוי חולים צמים וכהרגלו הרב הזה לא יודע כלום
ת"ח
18
כל עוד שאין 3 מתים ר"ל זה לא נקרא מגיפה וכל מה שאסור לצום זה רק בשעת מגיפה ממש ואם כן צריך לצום כדברי מרן הגר"ח שליט"א
אבי
אתה מאוד צודק רואים שאתה יודע ללמוד מה שהרב הזה לא יודע
ת"ח
יש כבר יותר מ3 יהודים שנפטרו בעולם, השאילה איך מודדים מגיפה לפי עיר או לפי מדינה או לפי העולם, אם לפי העולם אז יש כבר ל"ע יותר מ3 יהודים שנפטרו מזה
א
3 בעיר אחת
הגדר
יש כבר יותר מ3 מתים יהודיים בארץ!
שמחה
כל אחד יעשה כרבותיו הוא ויש כבר לצערינו, 3 נפטרים.
שלי
3 בעיר אחת
כתוב
לצערנו הרב יש 3 מתים בארץ ישראל ה"י
רחמנא ליצלן
מתו אלפים. גם יהודים מתו יותר מ-3. להתעורר.
ש
ברוך שכוונתי
00
על פי תורתנו הקדושה לענין צום שואלים את הרופאים ובמקרה הזה הרופאים אומרים להרבות בשתיה חמה.
רפאל
אז זה כן מגפה????
כבר יש 3
17
אין לי כסף לא אכלתי כבר שלושה ימים, על כורחי אני צם
.
16
אני מציע שאף אחד לא יכניס עצמו למחלוקת גדולי התורה וכל אחד יעשה כפי שהורו רבותיו אך ח"ו לדבר נגד רבנים
אבח
15
שאלה האם מותר לצום בערב ר"ח ניסן (יום רביעי) שהוא אחר המולד? תשובה יש שכתבו שלא להתענות בערב ר"ח שאחר המולד, אולם למעשה אין לחוש לכך וכך נהגו בירושלים, ובפרט בערב ר"ח ניסן. מקורות: כן כתב המג"א (תי"ז סק"ג), כה"ח (סק"י) ואף שמדובר בזמן שהוא המולד. וראה במג"א (שם) בשם הרמ"ע מפאנו ובשם מהר"י סרוק, ובב
יהודי
14
דור דור ודורשיו וכי למרן שר התורה שליט"א זה נסתר מעיניו חס ושלום אולי שעת הצרה רבה היא גם אחרי הדברים הקשים העוברים עליך אני עומד
יוסף חיים גבאי
13
ו
בחור טוב
מרן שר התורה אמר לא לסגור את הישיבות על שמאל שהוא וכו'
יענקי רשב"ם
עם קשה עורף! אנשים כבר נדבקו והדביקו אחרים בגלל שדימו לקיים "ועשית ככל אשר יורוך" ועדיין מסרבים להכיר בטעותם!
רפאל
זה לא דבר ולא מגפה (עכ"פ בארץ הקודש) כמבואר בגמ' ונפסק ברמב"ם, אלא הצום הוא כי מידת הדין מתוחה וכו' ולכן המג"א שהרב ברנסדורפר מביא אינו ענין לכאן. וה' ירחם על שארית ישראל בכל מקום שהוא, אכי"ר.
אבי
כל מי שלמד את הסוגיה יודע שאתה מאוד צודק
ת"ח
יש דעות שהכונה שאם אתה יודע שההפך הנכון אתה לא אמור להקשיב
משה
יש דיעות בראשונים ש"ועשית" נאמר רק על הוראה של סנהדרין היושבת בלשכת הגזית. גם לדעת הראשונים ש"ועשית" נאמר גם בימינו, זה נאמר דווקא על הסכמת רוב חכמי הדור. "בעלי הקשפה" דאגו שידיעות אלה תעלמנה מעיני הלומדים. כמה עצוב!
רפאל
12
א. ע"פ חז"ל בגמ' בתענית וכך נפסק זה כלל לא דבר עכ"פ לא בארץ שלנו ב. הרופאים שכתבו שטוב לשתות ובפרט שתייה חמה כתבו כן ע"פ בי"ח באנגליה שהוא היחיד שכתב כן, אך לא נקבע כן ע"י שום גורם מוסמך אחר, מה שכנראה מצביע על פייק ניוז.
יוסף
ד"ר שלר הרופא של שר התורה כתב כן במכתב שפורסם ברבים.
לא נכון
הרבי מליובאוויטש מלך המשיח אמר ואומר ויאמר שארץ ישראל זה המקום הכי בטוח בעולם מכל הבחינות ורואים את זה במוחש שבארץ יש הכי קצת נפגעים לעומת כל העולם ויש עצה להתגבר על הקורונה לומר אותיות תניא כשהולכים ברחוב ;כמובן לצורך חיוני כי זה מטהר את האוויר וכמובן להישמע לחוק ושנזכה
מנחם מענדל
11
בכאלה דברים צריך להקשיב רק להמלצות הרופאים בהתחלה לא הקשבנו ותיראו להן זה הביא אותנו
משה
10
מורה הלכה בפני רבו... פשוט עצוב שיש אחד שלא מתבייש לחלוק על גדולי הדור
חיים
9
מרן הגאון האדיר רבי משה הוא פוסק גדול ובקי בכל התורה כולו
ללא שם
8
בכל דבר הוא אחרת מכולם , מצות לא יד, אצלו זה יד, ועוד ועוד, איפכא לא מסתברא.... הוא רוצה להיות בכותרות, ולא משנה מה, הוא נשאר מוזר,
יצחק
ב"ה זה סימן של חשיבה מקורית
גדי
כאשר רב פוסק על פי המגן אברהם קוראים לזה "איפכא מסתברא". עולם הפוך ראיתי!
רפאל
7
המג"א דיבר על שעת דבר, ואכן לפי הכללים שנאמרו בדבר של עיר המוציאה חמש מאות רגלי, עכשיו אין זו שעת דבר וע"כ לפי המג"א אין בעיה לצום. ר' חיים קנייבסקי ועמו שאר הרבנים הורו לצום החודש הזה בזמן מסוגל לתענית שמוגדר כיום כיפור קטן שהוא זמן של תענית כמבואר בכמה מהפוסקים, אלא שזה לא תענית חובה, וזה עת רצון
תשובה כהלכה
6
הוא אחד הרבנים שאני מכיר
.
5
מיהו ליד ר' חיים? מישהו באמת מתייחס לפסק הזה? כתבה מיותרת...
יאיר
4
כל הדיונים והויכוחים זה לגיטימי ובסדר ולדעתי קורונה הוא לא הדבר והמגיפה שמובא בסי' תקע"ו ששם מדובר בדבר ממשהו מיסטי ולא מובן שלפתע אנשים מתו במגפה אבל קורונה זה מגפה שמהותה היא הדבקה כתוצאה ממגע וחוסר אסתתיקה ובגלל זה דברי המג"א חזקים מתמיד כי ישנם אנשים שכשהם לא אוכלים כרגיל מערכת החיסונית שלהם חלש
אני
3
מה שמרן שר התורה יגיד נעשה
ללא שם
2
איך "שר התורה" לא שכח את המג"א הזה...
גוועלד
ר"מ ברנדסדורפר קיבל היתר הוראה, מותר לו לפסוק. ואף אחד לא יכול לומר לו מה לעשות, גם בבי"ד מתחילים מהקטן.
איציק
1
גם לי נראה שלא כדאי לצום כי המגיפה מטרתה טובה- להחזיר את עם ישראל בתשובה ולהמליך את ד'- אך לפי מה שנראה מסביבי לצערי הרב ,רובם עדיין לא התחילו להבין את הרמז...
תלמ.ו
רואים שברוך השם אין לך שום קרוב ששוכב במצב קשה ולכן כתבת את הנ"ל. מאחל לך המשך בריאות
דוד
תתענה כדי שאחרים יקחו את זה לכיוון חזרה בתשובה
00
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים