כיכר השבת

'סמים' בחברון

מנכ"ל 'רטורנו' איתן אקשטיין: ראשי הישיבות לא אשמים

לאחר חשיפת הסמים ב'חברון', מנכ"ל 'רוטרנו' המטפל בחרדים שמכורים לסמים אומר ל'כיכר': "חושבים ש'גראס' זה דבר מגניב, יש חוסר במודעות וזה קיים בכל הישיבות" (חרדים)

| 21 | כיכר השבת |
הרב איתן אקשטיין, מנכ"ל 'רוטרנו'
הרב איתן אקשטיין, מנכ"ל 'רוטרנו' (צילום: באדיבות המצלם)

בעקבות הכתבה שפורסמה אמש (חמישי) ב'כיכר השבת' על סילוקם של ארבעה מתלמידי ישיבת 'חברון' על עישון סמים, התעורר פולמוס נרחב בקרב הציבור החרדי, מי שמכיר את התופעה מקרוב ומטפל בה מדי יום הוא הרב איתן אקשטיין שבשיחה עם 'כיכר' עושה סדר.

"בשונה מהרבה מהציבור החרדי, אני ממש לא מופתע מהכתבה כי אני רואה את הדברים במשך תקופה ארוכה", כך פותח את השיחה הרב אקשטיין מנכ"ל רטורנו.

האם זו באמת תופעה של רק השנים האחרונות?

"בשנים האחרונות הנושא של 'הקנאביס' או של 'גראס' נהיה יותר בשיח הציבורי וממילא זה מחלחל כדבר לגיטימי, הלכה למעשה הקנאביס קיבל את ההכשר שלו בציבור הכללי. חרוט לי בזכרון כי לפני כמה שנים ראיתי בחוברת של 'נשיונל גיאוגרפיק' שהיא חוברת על טיולים ומסעות בעולם, ובגב החוברת היה היה צילום של מעשן סמים והכותרת היתה "קנאביס נהפך מסם אסור ומסוכן לתרופת פלא".

"מאז שמתי לב לתופעה" ממשיך הרב אקשטיין: כי "העניין נכנס למודעות וגם בשדה הפוליטי החליטו לדבר על לגילזיציה ועל החוק של השר ארדן בנוגע ל'אי הפללה'. וממילא כל אחד אומר לעצמו "סבא של חבר שלי מקבל גראס רפואי ולסבתא שיש דיכאונות גם היא מקבלת" וזה נתפס כמשהו נחמד וחביב ואף התחיל להתפתח סביב זה אלילות".

איך זה התחיל להיכנס בעולם הישיבות?

"מכיוון שזה התחיל לקבל הכשר בציבור הכללי, אז ממילא גם הציבור החרדי התחיל להיחשף לזה. תאר לך בחור מישיבה קטנה שעולה לישיבה גדולה, בישיבה קטנה היה אסור לו לעשן סיגריות ובישיבה גדולה כבר מותר אז הוא מחפש לעצמו ריגושים חדשים וכנראה הוא מוצא את זה בסמים שנראים בהתחלה תמים למראה".

This browser does not support the video element.

איך בחור ישיבה מדרדר לסמים?

"מכיוון שיש חוסר מודעות עצום בציבור החרדי בכלל ובבחורי הישיבות בפרט לבחור ישיבה קל להדרדר לעישון סמים. קחו סיטואציה: בליל שישי הבחורים לאכול צ'ולנט לפני 'המשמר' ואחד הבחורים ניגש לחברו ואומר לו, קיבלתי סיגריה מיוחדת מארה"ב בא נעשן ביחד, שני הבחורים מעשנים ונהנים מהחיים מרגישים בעולם אחר. עכשיו, אך אחד לא אמר לאותו בחור כי מדובר בסמים שעלולים להרוס לו את החיים,.

"הפוך, הבחור "המסית" אומר לחברו: "מה יש לך? זה בדיוק כמו סיגריה, וזה אפילו הרבה יותר בריא. מה שיוצא בדרך כלל זה שהבחור המוסת מתמכר לרוע של הקנאביס ושבוע לאחר מכן הוא כבר רוכש מ"המסית" בכסף את הקנאביס וממילא המוסת נמכר לסם, והמסית הופך למוכר סמים, כדי לממן את העישון של עצמו - זו כל התורה על רגל אחת".

יש פתרון מעשי?

"בשנים האחרונות רטורנו משכנעת רבנים ואישי חינוך לבוא וללמוד על הנושא. ישנם הרבה ישיבות שלא מעוניינות, וזה לא לכבוד שלהם לבוא אלינו, כי הרי אם הם יבואו, אז חלילה כולם יחשבו שיש אצלם סמים בישיבה".

"הבעיה בקנאביס היא שזה חומר פסיכו-אקטיבי אמנם, זה לא אומר שכל מי שיעשן גראס ייהפך למכור, אלא, ישנו אחוז מסויים שכן יימכר בדומה להתמכרות לאלכוהול".

מי אלו שנמצאים בהגדרה כקבוצת סיכון להתמכרות?

"לדוגמא: בחור ישיבה שיש לו אח שהיה חולה במשך הרבה שנים וכל הבית היה קשור לטרגדיה הזו. אותו בחור ישיבה נשאר עם המון כאבים ותסכולים בעקבות הטרגדיה אך בציבור שלנו אף אחד לא מטפל בו כי זה 'ספאסטנישט'. והנה הגיעה אצלו תקופה לחוצה כמו שידוכים או בעיות בחברה בעיות בבית וכו'. ומגיע חבר ומציע לו מהסם הזה, הסם הזה מרגיע אותו ונותן לו את התחושה הכי טובה בעולם, אותו בחור מכיוון שהוא גם לא טופל אף פעם הוא נמצא ברמה של סיכון להיות מכור".

"יש לנו ברטורנו היום150 מטופלים באישפוז מלא מגיל 14 עד גיל 70 שמונים אחוז מהם מכורים כבדים לסמים קלים".

יש פה אשמים?

"אני כאיש מקצוע לא מאשים את ראשי הישיבות ואת ההורים אני רק טוען שצריך לקחת אחריות ולא לטמון את הראש. הרי לפני כמה שנים גם לא הדריכו בחורים לפני יציאה לטיולים וכל בין הזמנים היה אסון אחר, והיום עושים הדרכות כאלה לפני בין הזמנים, ואני שואל מה זה שונה? הרי בשני המקרים הסכנות דומות".

מה זה שונה? אתה נותן לגיטימציה לסמים בתוך הישיבות.

"הלגיטימציה לסמים כבר קיימת בעולם הישיבות לא צריך לפחד לדבר על זה אני יודע שזה קיים בכל מקום ובכל הישיבות הם סך הכל גם בני אדם שמחפשים להתפרק. לזרוק בחורים מהישיבה זה הפתרון הכי קל הדבר היחידי שהם יעשו זה להיזהר לא להיתפס, אני חושב שחייבים לפחות בקעמפים לעשות הדרכה על הדברים האלו".

"בחורי הישיבות שלנו חכמים ואינטלגנטים הם יבינו במה מדובר והם ירצו לשמוע. אמנם שיש כאלה הנמצאים בתוך המרד אולי זה לא יעזור". מסיים הרב אקשטיין.

תוכן שאסור לפספס
21 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
12
מצחפשים ריגושים בחוץ כיוון שראשי הישיבות נוווווותקים מהבחורים ולא נותנים שמחה במצוות
11
אני מתכוון הצלחה, לאלו שלא חזרו בכלל לזה. שאיתן עקשטיין יגיד, ברור. כל מה שהוא אמר נכון, אבל כמה אחוזי הצלחה יש ברטורנו, כשנבדוק לאחר כמה שנים. אני מוכן להתעמת אתו שאין יותר מאחד עשר אחוזים.
לדאבוננו זה לא קשור לרטורנו... מי שכבר התרגל לברוח לסמים כשיש לחצים ואי סיפוק בחיים, זה כבר נהיה אוטמטי שינסה לברוח שוב גם ברטורנו וגם בכל מכון גמילה.... ובפרט כשחוזרים לאותה שגרה שלפני הגמילה (אנשים,מקומות,ודברים, והמבין יבין ),
10
מדוע אתם חוששים לפרסם את התגובה שלי ג"כ. שלחתי לפני כחצי שעה

הצגת כל התגובות

9
תפסיקו להכליל .. ברוב רובן של הישיבות זה לא קיים כלל!! ובאלו שזה קיים זה הבחורים שבשוליים שבד"כ זה הדברים הפחות גרועים שהם עושים. פשוט הרב אקשטיין מכיר את הצד השחור של בני הישיבות ..ובצדק כי שם הוא נמצא . אך זה עול לעשות הכללה כזאת שגויה. אני כותב זאת כאחד שלמד לאחרונה בישיבה פתוחה בבני ברק ומכיר ב
8
אז ל"ע בחברון משתמשים בסמים
7
לא תבנה בהוצאת שם רע על הישיבות הקדושות- לזרוק רפש בלי בסיס ובלי הוכחות
6
הרבה חילונים צורכים סמים או משתכרים מתוך תחושה של ריקנות. אני ב"ה יש לי אמונה והיא יוצקת בי תוכן הממלא את חיי. אז מדוע בכל זאת יש לא מעט חרדים מעשנים, וגם משתכרים וצורכי סמים? זה איתות שלא טוב להם בחיים. אמונתם כמצות אנשים מלומדה וקייום המצוות שלהם ככפויים על ידי אייומי הוועדות למיניהן. חבל רק שאוזנ
וזה הסבר בין אישיות מתמכרת ללא מתמכרת והבעיה האמיתית בסמים זה לא מה שכל אחד שאין לו מושג מיד קופץ "ה' ירחם" מסומם עוד דקה בטח יתגלגל ברחובות עם מזרקים ויגנוב בשביל לספק את הסמים שלו אלא שהוא נמצא במעגל עצמי שהסם נותן לו רוגע נפשי זמני ואין לו פנאי לדאוג לסיפוק עצמי אמיתי בחיים ולחפש ר
ויש אישייות שאינה מתמכרת, אבל הן המיעוט. אצל רובנו זה תלוי בנסיבות החים. תחושה מתמשכת של חוסר שביעות רצון מסוגלת לדרדר רבים אל ההתמכרות. התמכרות היא לאו דווקה לחומרים אסורים. גם התמקרות לסוכר היא התמכרות. שמתם לב כמה חנויות מוכרות עוגות נפתחו בערים החרדייות? רבים מדי מרגישים לכודים בין גלגלי השיני
5
קנאביס כבר לא מקובל כפשע בציבור נקודה נכון שבעולם הישיבות אסור שזה יהיה אבל זה רק תעודת כבוד לישיבת חברון שהיא משוחררת ליברלית ולא דיקטטורית תמיד יש את הזה לעומת זה בישיבה שאין מקולקלים גם אין עילויים עם עובדות לא מתווכחים מאותה ישיבה שיצא ביאליק יצא רבי ברוך בער ליבוביץ מחברון יוצאים הגאונים הכי כב
4
זה הרחוב משפיע , הרשתות החברתיות
חשבנו שההתבדלות תפתור לנו את כל הבעיות. בנינו ערים שלמות שרגל של חילוני לא תדור בהן, ואף החרדים המבקשים לדור שם עוברים "סינון" קפדני של "ועדות איכלוס". אלא שהמציאות טופחת על פנינו. בתוככי אותן ערים מתגלות פתאום מעבדות לגידול וזיקוק סמים. ועדיין אנחנו מסרבים להודות שהצורך להתמכר בא מתוכנו. נחפשה ד
3
זו עברה כמו אכילת חזיר אין פוסק שמתיר
2
כל התרבות החרדית החדשה שפירושה יוקרה ומיתוג בעולם הישיבות גורם לחוסר סיפוק מלימוד התורה כיוון שאין לימוד לדם שמים וידועים דברי הגמרא זכה נעשת לו סם חיים לא זכה נעשת לו סם.... ולכן הרבה בחורים מחפשים ריגוש בחיים ונופלים לסמיים
רק תתסתכל בציבור ה"קנאים" כמה ילדים לפני בר מצווה כבר מסתובבים עם הסיגריה בפה.
1
מנכ"ל רטורנן בסך הכל מתפרנס מזה אז הוא ינסה לשכנע שזה דבר רע קנאביס זה המשיח של החרדים קצת לעזור לאנשים שחיים הלחץ חברתי מציק ורשעי להתחבר גם קצת לעצמם האמיתי
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים