כיכר השבת

חושך בישיבה

שבת של עלטה בתפרח; לימוד תורה בחושך

במהלך סעודת ליל שבת, הגנרטור בישיבת תושיה שבתפרח כבה, וחושך גמור ירד על מתחם הישיבה. הבחורים למדו תורה בחושך לאחר שהמו"צ אסר לרמוז לגוי להדליק את האור (ארץ)

| 45 | כיכר השבת |
הגאון רבי אביעזר פילץ, ראש הישיבה
הגאון רבי אביעזר פילץ, ראש הישיבה (צילום: פלאש 90)

במהלך סעודת ליל שבת, הגנרטור בישיבת תושיה שבתפרח כבה, וחושך גמור ירד על מתחם הישיבה, זאת מלבד מספר מנורות בודדות למצבי חרום שדלקו בחדר האוכל.

בנוסף, בבית המדרש היהו מספר מנורות בודדות שדלקו בקדמת בית המדרש, ולאור זאת סדר ליל שבת התנהל כאשר כל מאות הבחורים מצטופפים סביב התאורה.

אחד הבחורים מתאר בשיחה עם 'כיכר השבת' כי "העובדה שבית המדרש היה חשוך לא הורגש באווירת הלימוד, אך ההתנהלות בכל אותו לילה היתה קשה מאוד, כאשר כל הפנימיות וכל המתחם כולו היה חשוך. כתוצאה מכך אחד הבחורים נכוה בידו כאשר הכין קפה שחור ולא שם לב שהכניס את ידו מתחת המים הרותחים וכן בחור נחתך בידו מסכין כתוצאה מתקרית דומה".

ל'כיכר השבת' נודע כי המו"צ הגאון רבי אברהם קניג סופר, פסק כי אין שום היתר לומר לגוי להדליק את הגנרטור או החשמל וזאת הסיבה שלא הודלק האור.

תוכן שאסור לפספס
45 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
26
הכי קל זה להחמיר. אין צורך לחשוב כלום.
הכי קל זה להחמיר. אין צורך לחשוב כלום.
25
סה אם כבה החשמל בבית הכנסת באמצע התפלה בליל שבת או בליל יום הכפורים, ואין כל הצבור יודע להתפלל בעל פה, מותר לומר לגוי שידליק את החשמל לצורך הרבים. ואף על פי שהעיקר לדינא לדידן כדעת הרמב''ם ומרן השלחן ערוך שאין להקל באמירה לגוי אלא באיסור דרבנן במקום מצוה, אבל בהדלקת חשמל האסורה מן התורה אין להקל אף
לימוד הלכה
24
מפורש ביחוו"ד במקרה של בית כנסת שנכבה בו האור, דניתן לסמוך בשעה"ד (כמו זה) על השיטות שסוברות שאמירה לנכרי לצורך מצווה רבה (כמדומני שזה העיטור)
איש אמת
אבל לדיוק: לצורך סתם מצווה צריך שיהיה - שבות דשבות. לצורך מצווה דרבים (כמו פה) - שבות אחד מספיק (כלומר להגיד לגוי לעשות מלאכה דאורייתא, אם כל כך חוששים אפשר פשוט להגיד לו להדליק בשינוי, זה יהפוך לשבות דשבות) מעניין למה הרב החמיר כאן, כנראה חסרים פרטים בכתבה
אדיר
אין היתר, כי זה לא ריבוי הנאה-אלא חידוש הנאה (התאורת חירום ניכבאת [ככה אומרים?] כשהאור חוזר ונדלק.
יאיר

הצגת כל התגובות

23
סכנת נפשות! אולי אפשר להפחית בידיעות מהישיבה הפרימיטיבית הזו. קצת גורם לבחילה.
יוסי
22
אבל אם היה נתקל מישהו במיחם או נופל ומסתכן בנפשו אזי יהודים היו מדליקים גם אור וגם נרות וגם צקלקות
האדמור..
21
לדבר לשון הרע / להוציא שם רע לתלמיד חכם זה פי א-ל-ף חמור יותר מאשר לאסור את המותר. ובפרט שאפילו אם היינו טוענים שהרב טעה כביכול, יש חובה גמורה לדון לכף זכות כל תלמיד חכם אפילו אם היה מאוד נוטה המעשה לצד חובה. כנראה יש עוד פרטים שאנחנו לא יודעים - ועדיף, פשוט לסתום את הפה :) (או לעצור את האצבעות)
אדיר
20
לא מכינים קפה שחור בשבת, ועם נפילת החשמל גם המיחם הפסיק לפעול כך שלא היו מים רותחים...
איציק
לא נראה לי שסתם יגידו את זה. ולמה לא להכין קפה שחור בשבת ?
אדיר
19
כגון 'חשוך פה קשה לי לקרוא בחושך'. והנכרי מבין מעצמו, ועושה על דעת עצמו. אך זהו רק כשיכול לקרוא בדוחק. כי אם לא, נהנה ממלאכת נכרי, זה איסור בפני עצמו [ואסור גם אם לא היתה 'אמירה לנכרי', היינו גם אם הנכרי עושה מעצמו מלאכה לישראל]. עיין כל זה במשנה ברורה סי' שז ס"ק עו.
ת"ח
ראה תגובה 6 (והתגובה לתגובה 6 אם התפרסמה כבר)
אדיר
18
גרם לקצת ביטול תורה?
יאיר
17
לאחרונה הם התחילו ליחצן את עצמם וזה אומר דרשני
חיים
16
בנו של הקבלן פילץ אחד מגדולי ישראל ממיתנגדי הפלג שמר על השבת תילמדו הילכות שבת ותיראו איזה מסירות נפש צריך לפעמים לישמור את השבת גם אם לוקחים תכסי במקום אוטו בוס זה מסירות נפש
שמעון
15
תלמידי חכמים וצדיקים...יישר כוח.
יוסי
14
הכל נכבה חוץ מהמיחם ...
טכנאי
13
האם אין בישובים אלו גוי במיוחד למקרים כאלו אמנם אשרם ואשרי חלקם על המסירות הזו ועל ההקשבה למוצ שלא לקרוא לגוי אך מדוע אין גוי של שבת שיבין ללכת ולהדליק את האור
ישיבע בוחר
12
אשריהם ואשרי חלקם. ת"ח אמיתיים שעושים דעת תורה.
יודי
11
לפי הבנתי הדלה, אפשר לומר לגוי שידליק במפרק, ואז זה איסור דרבנן ולא דאורייתא. ובמקום מצווה דרבים מותר שבות אחד. אפשרות שניה להזמין את הגוי לשתות משהו, ואז הוא ידליק את התאורה בשביל עצמו, ויהיה מותר לכולם להינות ממלאכתו. מניח שכבוד המו"צ כבר יודע את זה והיו טעמים נוספים מדוע פסק כך, אבל לא מצויין כ
אדיר
מה שהסברתי לעיל בעזרת המרפק הופך את הדין ל"שבות דשבות" שזה מותר אפילו במקום מצווה של יחיד. לכאורה אפשר להקל כאן באמירה מפורשת לגוי להדליק, שהרי שבות אחד מותר במקום מצווה דרבים. כך כתב בספר "שבת בהלכה ובאגדה" (עמוד 349), וכן פסקו: העיטור, הראב"ד, המנהיג, המכתם, המכריע, חכמי פרובינציא ועוד (כל אלה
אדיר
10
מה קרה למקום הטהור הזה
שרוליק
9
את אשר התרת אסרתי ואשר אסרת התרתי
אבי
קפה שחור- יש נוהגים שמותר. גוי- אין התר בלי פיקוח נפש.
בתאל
8
המציאות של 2 נפגעים כתוצאה מהחשיכה מראה שלרבנים לא אכפת שמישהו ייכוה או יחתך זה אמנם לא פיקוח נפש אבל התוצאות בשטח מראות שסיכון היה כאן אבל מה לעשות. שבשנת 2019 רבנים מוכנים לסכן ישיבה שלמה ולהורות להם להיות פעילים בשעות החושך למרות הסיכון ובלבד לא לעבור על צל של ספק באיסור דרבנן .
רון
הבחורים יכולים לשכב במיטותיהם ולא להיות פעילים, ולא להסתכן, זה לא מתיר איסורי שבת דרבנן הם מרצונם בחרו להיות פעילים במצב הזה
דוד
7
...אויי אויי זה מה שקורה שראש ישיבה הוא עם הארץ בהלכה....היה מותר לגוי להדליק את החשמל... אין קושיות על ישיבה של בורים..עם לומדעס..
חצקל
6
בלימודי בישיבה בתפרח התירו את זה .
ללא שם
5
זה מה שמלמדים שם? שאהידים? קצרה בינתי לגמרי
ליטאימליטא
4
כעת אני מבין למה, חשבתי שזה בא מבית הארחה בינעט הסמוך ויהיה עוד סיבה צודקת במקרה הזה לנסות להשתיק אותו מתברר שקרה הפוך האורחים הופרעו משנתם. לא נורא זה היה שירה בטעם טוב יש לציין. זיצ ליטאי....
אריאל
3
שולחן ערוך מפורש בסימן רעו ומשנ"ב שם. זה צורך רבים והחומרא של הרב הזה מיותרת לחלוטין זה בטוח גרם לביטול תורה דרבים!!!!!!!!
חיים
2
צורך מצווה, רבים, סכנה. עוד ???? זה המקרה הקלאסי של אמירה אפילו מפורשת לגוי שהותרה ואף נצרכת.
יוסי
1
חימום? מזגן? ועוד... וואו
מ.
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים