כיכר השבת

ובנוחה יאמר

אגרת לאבא של אסתי וינשטיין / אברהם דוב גרינבוים

ובנוחה - בשעת מנוחה כואבת ומייסרת, יאמר שובה ה' - רחם נא על הנשארים ותלקט פזורי שברי הלב • אברהם דוב גרינבוים, עורך עיתון "בקהילה", באגרת מטלטלת לר' מנחם מרדכי אירנשטיין אביה של אסתי ע"ה (מאמרים)

| 54 | כיכר השבת |
ר' מנחם אירנשטיין בהלווית בתו
ר' מנחם אירנשטיין בהלווית בתו (צילום: יהודה ארגמן - כיכר השבת)

למכובדי ורעי, נעים זמירות,
ר' מנחם מרדכי הלוי אירנשטיין

בשבוע האחרון יצא לי להשתתף באירוע נכבד ולהאזין לראשונה לפאר יצירותיך. לחן וקומפוזיציה מופלאה שלך על הפסוק "ובנוחה יאמר" אותו הלחנת בשנים האחרונות לרגל סיום כתיבת ספר תורה שהכנסת בהדר. לא אגזים אם אכנה זאת יצירת מופת של פעם ביובל שנים. ואולי אף יותר.

הניגון, לימדנו רבינו ה'שפת אמת', כמו החיים. יש בו עליות ומורדות, מוקשים ופתלתלות, מישורים וגבעות. ועולם הנגינה סמוך להיכל התשובה, שבכוחו של ניגון ניתן לדלג מהיכל להיכל. וכבר היה הרה"ק מפיאסצנא הי"ד בעל 'חובת התלמידים' ממשיל ניגון טוב לסולם באמצעותו ניתן לעלות עד לרקיע.

מכיר אני ויודע עשרות ואולי מאות מלחניך משובבי הלב ומעוררי הרגש שהיוו סולמות לרקיע. לחנים שחוברו במשך יותר מיובל השנים בהן הנך ניצב מול ארון הקודש ומחבר פירוש למילות התפילה, ובייחוד, מחבר ליבות בני ישראל לאביהם שבשמים. חמישים שנה שיהודים בעולם מתעוררים לתשובה, לכוונה בתפילה, למעשים טובים בזכות הפירוש שלך. בזכות התווים שחיברת והפכו חלק בלתי נפרד מהתפילה, מזמירות השבת והחגים באלפי בתי ישראל.

This browser does not support the video element.

האב בכה: "בתי היקרה, אני מבטיח לומר עלייך קדיש בכל יום" (צילום: ישראל כהן, כיכר השבת)

נטעת ברגש קודש אלפי מוטיבים חדשים, צלילים ותווים שלא שמעתם אוזן מעולם. טבעך יצא על פני העולם היהודי כולו. כמעט אין בית שלא שרים בו את "אתה בחרתנו" או את "ושאבתם מים בששון" ועוד רבים וטובים. לאחר 'פרחי בני ברק', מקהלת 'שירה חדשה' ו'פרחי יוהנסבורג' – עוד המשכת לחדש ולהביא אורה ושמחה, תשובה ורצון טוב בלב המונים.

אבל, 'ובנוחה יאמר' שבה את ליבי, אולי יותר מכולם. יצירה שיש בה הכול: עליות ומורדות, רגש ושמחה, גיל ובכייה. 'ובנוחה יאמר' כמו האדם, עולה ומטפס, מצליח ומעפיל, משיג ומתקדם. ואז בבת אחת – ולפעמים תרתי משמע – צולל ויורד, נסוג ועוזב, נשבר ומתרסק.

'ובנוחה יאמר' נאמר בעת מסע הארון. בני לוי נשאו את ארון ברית ה' וקראו פרק בכלי שיר לכבודו. גם כשהוא נח וגם כשהוא נסע. על פי ה' יחנו ועל פי ה' ייסעו. בשעות עלייה ובשעות ירידה, בזמני גאות ובזמני שפל, בימי נסיקה ובימי נסיגה – תדיר שרו את שיר השם: "שובה ה' רבבות אלפי ישראל". כל יחיד בישראל הוא חלק אנושי מפאזלו של בורא העולם. גם מי שהרחיק, גם מי שנאבד, גם מי שהתנתק – שובה השם. בנים אתם לה' אלוקיכם – אפילו שוגגים. אפילו מזידים. אפילו מוטעים. ואדם, כל אדם, טועה במשהו.

מהניגון למדנו כוחה של השקעה שאינה נאבדת. יושב אדם ברגע טוב וכותב שיר ברגש, ויובל שנים אחר כך מושר הניגון בפי ובלב המונים, מעורר רבים לדורי דורות. כך כל רגש יהודי, כל תפילה ודמעה של אב ואם לעתיד וגורל ילדיהם אינה הולכת לריק ולאיבוד. כל פרק תהילים וכל לימוד בוודאי עומדים להם לזכות בעלמא דקשוט, שם אין כל הסתרות. מחיצות. מפרידים. כל דמעה, כל תפילה, כל רצון טוב – נאצרים ונארגים בארמונו של מלך מלכי המלכים לעטרת תפארת.

This browser does not support the video element.

ההספד של הבת (צילום: ישראל כהן, כיכר השבת)

בעולמנו האפל והשפל קשה לראות את הטוב הגלום והצפון בכל נפש יהודי. 'ובנוחה יאמר' – רק כשאדם עוזב את העולם בלא עת, הרי זה יוצא מן הכלל ללמד על הכלל כולו, כי גם הדברים הפשוטים אותם אנו מתיימרים להבין – רחוקים מהבנתנו הדלה המצומצמת והבלתי מושגת. והלא כך למדנו בבית מדרשו של אור שבעת הימים כי כל נפש, גם המלוכלכת, המאובקת והמרוחקת – היא יהלום בכתרו של מלך, נשמה החצובה מתחת כיסא הכבוד.

ומהארון למדנו כי גם בחנייה אומרים שירה. גם בחיים ואולי במוות הצטווינו כך: לברך על הרעה כשם שנברך על הטובה. זו ההזדמנות להודות לה' על השנים הטובות הנעימות והיפות. והימים הראשונים לא יפלו. לא. לא שוכחים את העבר. לא מבינים את ההווה. לא יודעים את העתיד.

מכל מאות לחניך וניגוניך, מנחם, לא בחר אלוקים כי אם את אותם 'שיריים' שלא בוטאו מעולם בלחן מוכר, באותם תווי הלב שמעולם לא הפכו לניגון ובאותם צלילי הנשמה שמעולם לא הבשילו לכדי שיר פשוט, כזה הנכתב תווים על גבי מחברת, לבינה על גבי אריח, שחור על גבי לבן. "הבוחר בשירי זמרה", אמר הרה"ק רבי שמחה בונם מפרשיסחא זי"ע: הש"י בוחר בשיירי הזמרה שנותרו על לב. והלב מלא על גדותיו. והעין טרם יבשה.

ובנוחה – בשעת מנוחה כואבת ומייסרת, יאמר שובה ה' – רחם נא על הנשארים ותלקט פזורי שברי הלב ואך מנוחה והשקט ישכנו באוהליכם תדיר.

ובת קול מהדהדת: 'מנחם העניך'ס יצווה'. את ביתו אחריו, ושמרו דרך ה'.

ידידך,
אברהם דוב

  • הטור המלא פורסם בעיתון "בקהילה"
תוכן שאסור לפספס
54 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
31
באיזה זכות היה להם ל ה ע נ י ש את אמא שלהם ???????רר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
30
אם יום קודם להתאבדותה המשפחה ה"אבלה" היתה יוצרת איתה קשר ואיכשהו היתה מקבלת את דרכה אז היום היא לא היתה קבורה מתחת לאדמה! היא היתה חיה ונושמת בקירבנו!
הם יכלו להיות איתה בקשר אבל אז הם היו מתים, לא, לא בגוף, אלא חשוב מכך, בנפש!
29
הרצחתם וגם ירשתם .. אכן מות והחיים ביד ובלשון . לך לבנותיה של המנוחה ותגיד את זה . מלבד בתה תמי
ותביני שזה לא גור

הצגת כל התגובות

28
כוחו של ניגון . דברים שיוצאים מהלב.
27
אבל מר גרינבוים כאחד שנמנה בחסידי גור ,אמנם חינכו אתכם להיות חייל ולא לערער ח"ו אחר האדמור ח"ו ח"ו אבל הגיע הזמן שבחור גוראי או בחורה גוראית שלא מתהים להם השיג ושיח, התקנות והחומרות, יהיה להם מקום של כבוד בתוך גור ואני מדגיש בתוך גור ולא יצטרכו לעבור מעבר הגדר, מאחר ולא בה להם הוויסא זוקן או תלבושת
ואתה ברעסלעבער אתה בטח יודע איך נראה ברסלב בגלל כל הליברליות הזאת שכל אחד יעשה מה שבא לו אז החסידות מלא פריצות ותועבות ה"י ולכן עדיף להיות סגורים כמו כל החסידויות החשובות והטובות, בקשר לאסתי זה בטוח שלא הפריעה לה התקונעס של גור כי אם זה כל מה שהפריע לה היא יכלה לפרק את החבילה וללכת לחפש לעצמה בעל מק
26
לא בטוח.......אבל כן בטוח שאסתי הלכה בגלל הניתוק... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
25
ליבי עם המשפחה, בלי נדר מבטיחה לקרוא ספר תהילים לעילוי נשמתה. בתפילה שלא תדעו עוד צער ורק נחת!!
24
אין מצוה לכבד אב ואם שסרו מן הדרך, אדרבה כל מי שסר מן דרך התורה יש מצוה לה... מה שמפורש בשו"ע יו"ד סי' קנ"ח
23
צערך הוא צערנו. את גודל הכאב שלכם לעולם לא נוכל להבין מי ייתן ולא יישמע שוד ושבר ושברון לב בבתיכם ובבית כל או"א מעם ישראל.
22
בתוך שאר אבלי ציון וירושלים ולא תוסיפו לדאבה עוד. ושלא יישמע עוד שוד ושבר בגבולינו, והאמת והשלום אהבו.
21
ריגשת אותי
20
פירסמתי בכמה מקומות כתבה ארוכה המנתחת את מעשיה, אני חושב שבנקודה שכתבתי שהיא חולת נפש מעצם שהותירה את תמי לסבול, מיהרתי לשפוט, אולי היו לה טעויות בהתחלה, אבל עצם הכאב של ניתוק ולא משנה עקב איזו טעות הוא זרז מזוויע המסוגל להוביל להתמוטטות נפשית בהחלט של הורה, תוסיף לזה ניכור בלתי מתפשר, אני מבקש את ס
19
מתאים לתלמידי חתם סופר אגרת כזו
18
נמצאת מחוץ לגדר
17
מלל. קצת ווארטים וגלגול עינים ופאתוס עם הרבה רגש. אם אין לך תוכן, או שאתה מנוע מלכתוב... אולי עדיף לשתוק. אבל הכוונה טובה. ניחום האב השבור שהיה אנושי (זה מותר בגור?) לאורך כל הדרך. ה' ישלח לו נחמה ובריאות. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
16
זה אומנם ניסיון קשה אבל לא מנתקים קשרים, אני לא שופט אבל צריך להגיד את זה חד משמעתית מי שניתק קשרים עם אסתי הוא לא בסדר! זה שובר אדם! שבעה ילדים!!!! זה לא הולך ברגל זה ללדת שבעה ילדים!!!!!!!!!
15
כתוב בסגנון של חסיד חב"ד או ברסלב,מהנכון שכל הכתיבה תיושם ותתנהל במציאות היומית כלפי כל יהודי כבן מלך, וכיהלום, ולא רק על פני העתון, אבל בתוך בליל הכתבות ,כתבת צודק ,נכון,יפה ומרגש, יישר כח, (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
14
כנראה שעוד לא קראת את הספר של אסתי השאירה. ממליץ שתקרא על ענינים בינה לבעלה אחר כך תבין את מי בדיוק זה מצוה ל......ר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
13
נראה שיש לך לב של אבן...פ י ק ו ח נ פ ש ד ו ח ה ה כ ל...... הם לא הבינו שלנתק אותה מהמשפחה ומנכדים מתוקים ומכל השמחות שצער שאף בן אדם לא יכוול לעמוד בזה ולא יכול להמשיך לחיות ככה......אוולי תענה כעת שכתוב בשולחן ערוך שזה מצוה גם להרוג אותה???????????????????? באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ו] מיני ישראל, והם שעובדים ה לעבודת כוכבים, ז] או העושה עבירות (ג) להכעיס, ח] אפילו (ד) אכל נבילות או לבש שעטנז להכעיס; ט] הרי זה כופר; י] והאפיקורסים, ו יא] והם שכופרים בתורה ובנבואה מישראל, היו נוהגין בארץ ישראל להרגן. יב] אם היה בידו כח להרגן בסייף, בפרהסיא, הורגו. ואם לאו, היה בא בעלילות עד שיסב
אבל רק בן אדם יודע לפעול בצורה אנושית, חכמה ומוסרית. שזה אומר לא לנתק קשר עם בן משפחה שלא נוהג. אז תפסיק לצטט ותפעיל את השכל שלך, שנראה לי שיש עליו הרבה קורי עכביש.
12
רק מעצבן אותי כשמתחיל לספר דברי תורה וסיפורי צדיקים בכתבה ב"בקהילה" זה מדור חדשות ודעות לסיפורים ודברי תורה יש ספרים אחרים
ולא הגיגים אלא מן המקורות ומן התורה באמת מי שמך תתעצבן בשקט ותשתוק עדיף שבעים פנים לתורה מאשר כותב מוכשר ככל שיהיה עם שבעים פנים המשתנים לפי האינטרס השבועי ומי שם את כל הכותבים האחרים לכתוב שלי ולרבים אחרים נמאס מלקרוא דעה נגועה באינטרס ולא דעה צלולה ואכן הפסקתי מלקרוא הרבה מהם ופעם ראשונה שאני
11
נכון, היה מלחין טוב. יכול להיות שהיה גם כדורסלן טוב. לכן מה?? לכן לא אמור ליטול אחריות על החינוך אותו העניק לביתו??
10
אני קורא את 'עושה רצונו' של המנוחה, א' וויינשטיין-אירנשטיין (שר"י), והמסקנה הכואבת היא שאתם חייבים ללמד את בניכם ובנותיכם אמונה ומחשבת ישראל עמוקים, שיעמדו להם בעת גבור הספקות ר"ל, כי כרגע, ברגע שיש שאלה - והשאלה היא באמת תירוץ - אבל זה לא תירוץ עבורינו - אז אין להם תשובה. אם המנוחה (שר"י) הייתה קור
גיהנום יש רק בדמיון. מה שלימדו אותך מגיל אפס איננו נכון. מעמד הר סיני זה מיתולוגיה. המיתולוגיה היוונית גם היא איננה "הוכחה". כך גם מעמד הר סיני, שהורידו את התורה מהשמיים. זה נטבע לך כל כך במוח שאתה מאמין שזה נכון, ואין כך. אין פלא שזה לא שכנע אף יוצא בשאלה, שכבר הבין את זה.
הלוואי שתהיה בגן עדן עם אסתי [כמו שאמר אביה הרה"ח ר' מנחם שיחי'], ואם לא תעשה טרינק עם שלמה ואבי המעסה במקום אחר. כף הקלע היא לא צריכה כי כבר היה לה מספיק בעולם הזה. ולגופו של עניין: זה מקרה קלאסי של דיסאוציאציה [פיצול אישיות] בעקבות טראומה. הדרך לצאת מזה הוא ע"י עיבוד מבוקר של הטראומה. כאן, המנוח
9
אבל לא מחפה על כתב האישום ששמו "עושה כרצונו" חמור מאין כמוהו שמנפץ את כל החינוך הגוראי
8
לא לחינם נאמר אל תדין את חברך עד שתגיע למקומו. אתם לא עברתם את הטראומה של הנטישה. שנות הסבל של גדילה ללא אמא. פגיעה בשידוכים וכו'. זה לא התפקיד שלנו לדון וגם אסור לנו לעשות את זה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
7
ואני מדבר על אבי המשפחה ושאר בני המשפחה ולא על הבת האומללה חלילה. מי ייתן והאסון שקרה ל"ע למשפחה זו יוביל להבנה שגם אם ילד/אח/בן/בת ועוד כיו"ב עוזבים את דרך ישראל סבא אין מקום לנתק מוחלט. מי יתן ולא תוסיפו לדאבה עוד
הוריה של אסתי שמרו על קשר איתה כל הזמן
6
ידיך על המקלדת... את/ה עשוי/ה כעת להחיות אנשים, לסייע לעזור ולתמוך, לשנות - ולו במקצת - את העולם מסביבינו... אולם זכור/זכרי נא את/ה עלול/ה גם להיות כמו אותו מחבל שידו קלה על ההדק מוכן לגדוע חיים... החיים והמוות לפניך, ובחרת בחיים!!!!
5
היא באמת אהבה את ילדיה?? רק אני ואת/ה יודעים לתאר איזה הרגשה ללכת לבית ספר/סמינר, אחרי שאמא שלך מפיצה תמונות שלה בפריצות וד"ל.... אגב, גם אסתי וינשטיין ידעה ועוד איך ידעה....
בבית הספר או בסמינר בגלל מעשי האם, הוא עתיד לתת את הדין. בתורתנו הקדושה כתוב: ובנים לא יותו על אבות.
4
וואו מרגש עד דמעות
3
כמה שאת צודקת. היו צריכים לפרסם המכתב שאסתי השאירה במכוניתה באשדוד למה היא בחרה דווקה שם להיפרד מן העולם. כתוב בנביא חסד חפצתי ולא זבח.......רחמנא ליבא באיע...הקב ה רוצה את הלב...בחיים לא צריכחם להיות צודקים צריכים להיות חכמים...לאמא במצוקה שעברה נהינום בבית צריכים להחיחס בחסד ובכוד ולאפשר לה לרא
2
אן כמו החינוך היהודי הטהור והק' ולכל הקנטרנים די לקנאה ולשנאה אל תשכחו את החינוך שהסבים שלכם נתנו להורים שלכם וכן למעלה בקו' ויהי רצון שנזכה לגדל בנים ובני בנים עוסקים בתורה ובמצוות מתןך קדו' ויר"ש ולקדש שם שמים אמן. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
1
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים