כיכר השבת

תרבחו ולא תסעדו

האדמו"ר נגד אכילת חמץ מיד בצאת החג

האדמו"ר מסאטמר יוצא במתקפה חריפה נגד המאפיות שכותבים על המוצרים "נאפה לאחר הפסח", והכריז כי לא יאפשר למכור בחנויות חמץ אלא רק שלושה ימים לאחר צאת החג (חרדים)

| 14 | כיכר השבת |
האדמו"ר  מסאטמר: אכילת חמץ? רק שלושה ימים אחרי החג
(צילום ארכיון: א' בליק)

האדמו"ר מסאטמר יוצא במתקפה חריפה נגד המאפיות שכותבים על המוצרים "נאפה לאחר הפסח" כאשר המציאות היא שהדבר לא נעשה אחר הפסח והם מכינים את המאפים מבעוד יום.

האדמו"ר הכריז על תקנה חדשה בעיר קרית יואל לפיה לא יאפשר לחנויות למכור מוצרי מאפה מכל סוג שנמכרו לגוי ושכתוב עליהם "נאפה לאחר הפסח", זאת עד 3 ימים אחר צאת החג.

גם מוצרים שנמכרו לגוי במכירת חמץ לא ימכרו בחנויות עד 3 ימים אחרי חג הפסח, ורק מיני מאפה שכל תהליך האפייה החל לאחר צאת החג יוכלו בעלי החנויות למכור בעיר.

בדרשה השנתית של האדמו"ר, בכינוס הכללי הנערך מידי שנה בחול המועד פסח, בהיכל בית המדרש של החסידות בווילאמסבורג, התיייחס האדמו"ר מסאטמר באריכות לכל ה"היתר" של מכירת חמץ לנכרי.

האדמו"ר הסביר שכל ההיתר נוצר בדוחק, ואך ורק על סחורה שנשארה בידי היהודי ויש לו הפסד מרובה לזרקו ולבערו, ולכן התירו לו למכור את זה לגוי עד לאחר חג הפסח כדי לא לעבור על איסור בל יראה.

אבל לפי המבואר בפוסקים ("היטב לב", "הישועת יעקב" ועוד) אסור ליהודי לקנות 'לכתחילה' חמץ לפני חג הפסח ולמכרו לגוי כדי שיהיה לו חמץ מיד בצאת החג שיוכל למכור ללקוחות.

הרבי ציין כי בשל בעיה זו, נהג אביו האדמו"ר הברך משה זצ"ל, שלא למכור 'חמץ בעין' עבור בעלי החנויות שהזמינו עוד לפני הפסח סחורה כדי שיהיה להם מיד בצאת החג.

האדמו"ר הסביר שכיום, בדור התאוות הרעות השולטות בעולם, אנשים חושבים שהם חייבים "מיד" אחרי החג לאכול את כל סוגי מאכלי חמץ וכל מיני מאפה בעולם, ומשכך התחילו המאפיות להכין כבר בערב פסח חמץ גמור ומקפיאים אותו, ובמוצאי החג אופים את החמץ שהיה בהקפאה בחג וכותבים "נאפה" לאחר הפסח.

מלבד זה שהם עוברים על איסור "הונאה" שהם משקרים לציבור שחושב שזה לא היה בכלל לפני החג, גם האפייה שנעשית אחרי החג לא חל עליה "מכירת חמץ" כי היהודי לא באמת מוכן למכור את החמץ לגוי בגלל ההפסד.

כאמור, בשל עובדה זו, החליט האדמו"ר מסאטמר, שהינו מכהן בנוסף גם כרב העיר קרית יואל, שבעירו לא ימכרו החנויות והמאפיות "חמץ" שנמכר לגוי לפני הפסח: לא חמץ רגיל, ולא מיני מאפה שנקפאו ולא נאפו, זאת עד 3 ימים אחר החג שאז כבר ניתן להכין את הכל בלי להכשל באיסור בל יראה ובל ימצא

האדמו"ר ביקש שגם בווילאמסבורג ובשאר מקומות בעולם האנשים לא יקנו מוצרים כאלו עד 3 ימים אחר החג כדי שלא יהא חוטא נשכר.

תוכן שאסור לפספס
14 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
14
פסקו נגד שטר מכירת חמץ עם ערב קבלן של סבו האדמו"ר מליאדי
יואל משה
13
לפני הדקדקנות המחמירה בענייני חמץ- בדוק בשורשיך מצוות: ואהבת לרעך כמוך וכל המציל נפש וכו', בודפשט 1944 מזכיר לך משהו, הבן של יואליש?!
יהודי הונגרי
12
במוצאי פסח עם בירה שקונים מעכו"ם מוצאי פסח ?!
ס

הצגת כל התגובות

11
האדמו"ר דיבר רק על חמץ שנמכר לגוי וזה נשאר בידי הישראל ולא על חמץ שקונים מגוי במוצאי פסח כמו הגר"א, וגם על מוצרים שמכינים בהקפאה לפני החג ואופים אותם אחרי החג, אבל מוצרים שהכינו אותם במוצאי החג או שקנו אותם מגוי במוצאי החג מותרת לאכול אחרי צאת החג
מנחם
10
אתחיל בכך שכבוד הרב צודק חלקית ואסביר: 1.מעיקר הדין כל חמץ אשר נמכר לפני פסח מותר הוא לאחר הפסח אזי לכן מבחינה זו אין כל בעיה להשתמש לאחר הפסח בחמץ המכור. 2.דבר נוסף רוב החמץ אשר נמכר טרם פסח אינו!! חמץ גמור אם כי תערובת חמץ כגון: שקיות קמח גרגירי חיטה וגרגירי חמשת מיני דגן ומשכך כשעסקינן בתערובת חמ
מרדכי
9
להשאיר בבית קמח מלא או לבן מלפני פסח [רצוי למכור שמא התלחלח מבעד לנייר] ובצאת החג אפשר להכין מיני לחמים ומופלטות.
עדי
8
כבודו מוזמן לאכול בהנאה כל השנה מצות
דוד
7
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי
6
הכי קל זה להחמיר. היום מנהג, מחר חובה! הרבה דברים שעושים היום התחילו ככה.
דוד
5
שיביא גם פיתרונות ולא רק חומרות ותקנות.
ס
4
שאם מישהו היה צריך להמר מי מהרבנים יתן פסיקה הזויה כזו 90 אחוז יחליטו שסאטמר האדמור הזה הוא בעיקר קשקשן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james
3
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מחמיר
2
כל השנה יהיה אסור להם לאכול חמץ ובפסח יהיה מותר
עופר
1
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מת מצחוק
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים