כיכר השבת

נכשלנו בתשובה / הרב בצלאל כהן

עלינו להכיר בעובדה שנכשלנו בתהליך קליטתם של בעלי התשובה בקהילה החרדית. אחד מחבריי שחזר בתשובה מתאר זאת כך: "הזמינו אותנו להיכנס הביתה, אבל השאירו אותנו במרפסת" (דעות)

14
הרב בצלאל כהן | כיכר השבת | י"ז בשבט | 27.01.16
כותב השורות
כותב השורות (צילום: יובל אצילי)

תנועת התשובה בישראל בהיקפים משמעותיים, קיימת כבר למעלה מארבעים שנה. היא מקיפה עשרות אלפים של בעלי תשובה, שבחרו באורח חיים חרדי במלוא מובן המילה.

התנועה ידעה עליות ומורדות, והיא בעלת גוונים ומאפיינים שונים, לא הרי תנועת התשובה של אינטלקטואלים ואקדמאים כחזרה בתשובה של המון העם, ולא הרי חזרה בתשובה בשנות האלפיים כחזרה בתשובה בשנות השבעים והשמונים.

נראה שכל החוגים והעדות בקהילה החרדית נטלו חלק כזה או אחר בהשבתם של אחים תועים לאביהם שבשמיים, וללא ספק מדובר בזיכוי הרבים בהיקפים גדולים מאוד.

אולם לצד השמחה הגדולה והסיפוק הרב מחזרתם של יהודים כה רבים לצור מחצבתם, עלינו לשאול את עצמנו האם השלמנו את המלאכה? האם אותם בעלי תשובה זכו על ידינו לקבלת הפנים הראויה להם? האם דאגנו לקליטתם בהיבט הרוחני והכלכלי? ולצערי הרב נדמה שאיננו יכולים לענות על שאלות אלו באופן חיובי.

בעלי התשובה התקשו להיקלט בקהילות החרדיות הוותיקות, בשל זרותם וחוסר היכרותם את אורח החיים החרדי. הם נשארו במרבית המקרים שונים במידה זו או אחרת בלבושם, בסגנון דיבורם, בצורת חשיבתם וברקע התרבותי שלהם, למרות רצונם להיטמע בקהילה החרדית הם נותרו בדרך כלל יוצאי דופן.

בשל כך הם התקשו פעמים רבות להכניס את ילדיהם למוסדות החינוך המובילים בקהילה החרדית ולהקנות להם את תפיסת העולם החרדית, אולם גם כשילדיהם השתלבו במוסדות חרדים הם חשו לא אחת זרים ומנוכרים.

אינני סבור שעלינו לחפש אשמים במציאות הכאובה הזו, אבל עלינו להכיר בעובדה שנכשלנו בתהליך קליטתם של בעלי התשובה בקהילה החרדית.

אחד מחבריי הטובים שחזר בתשובה לפני שנים רבות מתאר זאת כך, "הזמינו אותנו להיכנס הביתה, אבל השאירו אותנו במרפסת", אני סבור שזהו תיאור המשקף באופן חד וברור את תחושתם הקשה של רבים וטובים מקרב בעלי התשובה, ועלינו לתת את הדעת כיצד לשנות את המצב לטובה באופן משמעותי.

תופעת הנשירה בקרב הנוער החרדי שכיחה גם כן מאוד בקרב משפחות עולים, שעלו מקהילות חרדיות מאירופה ומצפון אמריקה. נראה שגם כאן הסיבה לשכיחות התופעה דומה, בשל הזרות והניכור שחשו אותם נערים במוסדות החינוך הישראלים.

בתורה הצטווינו במקומות רבים באופן מיוחד באהבת הגר, מעבר למצווה הרגילה של "ואהבת לרעת כמוך". הגמרא מסבירה את הציווי הזה בכך שהגר עלול לחזור לדרכו הקודמת וכך אמרו "תניא רבי אליעזר הגדול אומר מפני מה הזהירה תורה בל"ו מקומות ואמרי לה במ"ו מקומות בגר, מפני שסורו רע" (בבא מציעא נט,ב). נראה שהדברים הללו נכונים גם על בעלי תשובה ומשפחות העולים, ואכן בספר החינוך במצוות אהבת הגר כתב "ויש לנו ללמד מן המצוה היקרה הזאת לרחם על אדם שהוא בעיר שאינה ארץ מולדתו ומקום משפחות אבותיו, ולא נעביר עליו הדרך במוצאנו אותו יחידי ורחקו מעליו עוזריו, כמו שאנו רואים שהתורה תזהירנו לרחם על כל מי שצריך עזר, ועם המדות הללו נזכה להיות מרחמים מהשם יתברך, וברכות שמים ינוחו על ראשינו" (החינוך מצוה תלא).

בימים אלו התפרסמו ב"כיכר השבת" דבריו של הנדיב ר' שלמה רכניץ בכנס בלייקווד אודות החובה להקדים במוסדות החינוך דווקא את קבלתם של ילדי המשפחות החלשות במחננו לפני הדאגה לבני המשפחות המבוססות, ודבריו הנכוחים צריכים להיות נר לרגלינו כפי שאמרו חז"ל "היזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה" (נדרים פא,א) ועל כגון זה אמרו גם "אמר רבי גדולים מעשי חייא" (בבא מציעא פה,ב).

יהי רצון שנצליח להשלים את המשימה הגדולה של קליטתם בעלי התשובה והעולים בקהילה החרדית בישראל, ובכך נציל ללא ספק נפשות רבות ברוחניות ובגשמיות.

תוכן שאסור לפספס
14 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
11
בעלי תשובה בחב"ד מתקבלים לכל המוסדות באהבה כמו שכל יהודי יכול להתקבל. כי ילדינו מחונכים להיות נר להאיר ולהשפיע ומשפיע אינו מושפע. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חבדניקית27.01.16
וכידוע המצב החינוכי הטוב בחבד הרבה נושרים ונושרות פרוצים ופרוצות
אשכנזי28.01.16
10
בחב"ד בעלי תשובה שווים בין כולם ואין שוום אפליות! להיפך, יש הרבהה מה ללמוד דווקא מהם, ויש להם מעלה וזכות מיוחדת שאין לאדם שנולד וגדל בבית חרדי. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חני ממו27.01.16
9
החברה החרדית דחתה את בעלי התשובה. היא לא רצתה בהם באמת. המחיר של הדחייה הזאת גבוה מאד. הדבר הטוב שעלול לצאת מזה הוא שבעלי תשובה יבינו את תפקידם הייחודי כגשר בין החרדיות לחילוניות ולא יבקשו לבודד את עצמם לדעת.
ש.ש27.01.16

הצגת כל התגובות

8
כבר שנים שאני טוען את זה. מדיבורים עם חרדים מלידה ועם חוזרים ותיקים וחדשים אני שומע את זה השכם והערב. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יורם27.01.16
7
בדכ כותב מדהים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיימאיר ויזניר27.01.16
6
אני בעל תשובה רק כסף מענין אותם לא כולם אבל הרוב ויש גזענות בין ספרדים ואשכנזים שלא ישקרו
הלואי במרפסת27.01.16
5
אי אפשר לקרב ואז שבן אדם נכנס ומתחרד לא להתיחס אליו או עם כל האפליות לא אצל כולם אבל זה מצוי אי אי אי לא יודע איך יהיה אפשר לתקן את זה צריכים להושיט יד לבעלי תשובה ולא להסתגר מהם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראל27.01.16
4
ברוחניות ובגשמיות אפשרית רק על ידי הרחקתם מהחריידיות !!!
דן סגל27.01.16
3
התשובה אלא הכשילו את בעלי התשובה באמונת כזב בצדקת דרכה של החריידיות, ומה לעשות שהגיע שלב ההתפכחות..... נוטשים את החריידיות ושבים ליהדות למען כבוד שמו יתברך !!!
בעל תשובה מפוכח27.01.16
2
אבי חרדי מחסידות ידועה אמי בעלת תשובה תמימה וצדיקה גדלתי בבית חרדי נחשפתי לזוועות האפליה והגזענות וכן לדברים שמתחת לשטיח איבדתי אמון בדת ובמייצגיו פרשתי בשאלה ללא מענה קהילתי חטאתי עוויתי פשעתי גיליתי שעוונותיי נשאו ראש הבחנתי שהרשעתי מאלה שברחתי מהם הלכתי לשיעורי תורה מחוסר מעש הרב בעל תשובה ברסלב
עובר אורח28.01.16
1
צריך עוד זיכרון אחד חשוב מאוד בהמשך לדברייך הנכונים. בעלי התשובה הצילו את החרדים מבית שלא יחזירו אותם חזרה למדינות פולין רוסיה וכדומה שהם באו משם. כי זו הייתה התוכנית של האשכנזים החילונים של מפ"י וכו..! הטעות הגדולה של בעלי התשובה היא : שהם הצטרפו ורצו להתדמות לחרדיים מבית . זו הטעות בה הידיעה. ב
אבי28.01.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: נשמות ישראל ואותיות התורה כרוכות יחד |  צפו

כיכר השבת | 14:49

במרכז בני ברק

אוטובוס פגע בשני רכבים - הנהגים פונו מהזירה במצב קל

קובי אטינגר | 12:54

פְּקִידָא בְּגוֹ צַדִּיקַיָּא 

ספרי תורה פתוחים וחצוצרות: הרבנים זעקו לישועת הכלל 

חיים רוזנבוים | 10:06

בצל הקשיים התזרימיים

קבוצת 'בסדנו' הגישה בקשה להקפאה זמנית של הליכים נגדה

בני סולומון | 04.07.24

פרשת קרח

מתי עושים פדיון הבן לילד יתום? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 04.07.24
ש

בהשתתפות קופ"ח

זה לא גזירת גורל לסבול כאבי רגליים! התייעצו עם המומחים!

כיכר בשיתוף א. א אורטופדיה | מקודם

וַהֲרֵעֹתֶם בַּחֲצֹצְרֹת

המלחמה חידשה מנהג עתיק: תקיעה בשופרות ובחצוצרות | מסע היסטורי מרתק

ישראל שפירא | 04.07.24

"הרבנית והמשפחה ביקשו"

יום כיפור קטן לרפואת הגר"י: מ"מ נשיא ביה"ד במכתב זעקה

ישי כהן | 04.07.24

90 אלף דירות באלתא - אשדוד

מטרופולין חרדי תוך עשור - זו התוכנית למצוקת הדיור החרדי

איצלה כץ | 04.07.24

ביוזמת סגן השר

אושרה תוכנית לשחזור בית החזו"א - "בתהליך שימור ייחודי"

חיים רוזנבוים | 04.07.24
ש

עתיד טוב יותר

היום הרישום! הבטיחו לעצמכם קריירה מצליחה בהייטק

כיכר בשיתוף קודקוד | מקודם

במלאת י"ג שנים

במעמד גדולי ישראל | הילולת הגרמ"י לפקוביץ זצוק"ל

חיים רוזנבוים | 04.07.24
ש

מקום שמעורר השראה

מהפכה שקטה ברמת הגולן: הישיבה שמשנה את חייהם של נערים חרדיים

כיכר בשיתוף טל חרמון | מקודם

הוציאו מתרמילם כתבי יד

'קנאת סופרים תרבה חכמה' | תיעוד מועידת סופרי סת"ם

חיים רוזנבוים | 04.07.24

הדרך לחיים טובים

בכל אחד מאיתנו יש קורח, אז איך לא נסיים כמוהו? | צפו

כיכר השבת | 04.07.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

שלטון הפקידים

רה"מ הבטיח לפתור את הבעיה, באופוזיציה עושים פוליטיקה

דניאל הרץ | 04.07.24

הטור השבועי | קורח

אנשים של מעשים // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 04.07.24

צאן קדשים

האדמו"ר העניק 'חומש ויקרא' לפרחי חסידיו | תיעוד

חיים רוזנבוים | 04.07.24