כיכר השבת

מדוע לא להקים ישיבות הסדר חרדיות?

"למיטב ידיעתי, ראשי הציבור החרדי לא פרסמו פסק מפורט שבו מובא הבסיס ההלכתי לטענה שלימוד תורה פוטר מקיום מצווהת הגיוס לצבא" • הרב אמנון בזק קורא לחרדים להתגייס (דעה)

| 108 | כיכר השבת |
אמנון בזק
אמנון בזק (צילום: באדיבות המצלם)

אווירה קשה של מחלוקת קיימת בין עולם הישיבות החרדי והציוני, המידרדרת והולכת לביטויים מאוד חריפים ופוגעים. הידרדרות זו מצערת ומיותרת, שכן היא מכלילה יחד מחלוקת פוליטית הנגועה בשיקולים פוליטיים מובהקים, יחד עם מחלוקת תורנית-ערכית משמעותית ולגיטימית, שחשוב מאוד ללבנה באופן מכובד וראוי.

אני מבקש להתעלם אפוא מן ההיבט הפוליטי המפותל סביב חוק הגיוס, שלמרות כל הרעש סביבו, בשורה התחתונה איננו מבשר איום של ממש על לומדי התורה בציבור החרדי, כפי שמודים בשקט גם הפוליטיקאים החרדים.

במקום זה, נראה שחשוב יותר ללבן את נקודות המחלוקת המהותיות בין הגישה החרדית לגישה הציונית-דתית בנושא העקרוני, ומתוך ליבון זה והבנת העמדות משני הצדדים, ניתן אולי יהיה להגיע להבנה טובה יותר בין העמדות, גם אם לא להסכמה, ובעיקר ליחס מכובד יותר בתוך המכנה המשותף המהותי של לומדי התורה בעם ישראל. הדברים נכתבים מתוך תחושת כבוד והערכה גדולה לעולם התורה החרדי, ויחד עם זאת מתוך הנחה שאין בכך כדי לטשטש את הצורך בליבון ענייני – ענייני ולא פולמוסי! – של המחלוקת עם עולם התורה הדתי-ציוני.

לאור זאת, אני מבקש להעלות שלוש שאלות בסיסיות העומדות בבסיס המחלוקת.

ראשית, הנחת היסוד הדתית-לאומית היא שמצבו של עם ישראל כיום הוא של מלחמת מצווה של הושעת ישראל מיד צר, שעליה נאמר – "הכל יוצאין – אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה". למיטב ידיעתי, ראשי הציבור החרדי לא פרסמו פסק מפורט שבו מובא הבסיס ההלכתי לטענה שלימוד תורה פוטר מקיום מצווה זו. פטור זה איננו מופיע בפרשות התורה העוסקות במלחמה, בסוגיות הגמרא בעניין, ואף לא ברמב"ם – בין בהלכות מלכים ומלחמותיהם ובין בהלכות תלמוד תורה.

ניתן אולי למצוא רמז לפטור של יחידי סגולה בדברי הרמב"ם הידועים בסוף הלכות שמיטה ויובל, על מי שנדבה רוחו אותו "להיבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו לדעה את ה' והלך ישר כמו שעשהו האלהים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם", אולם בשום מקום אין הנחה כזו ברמה הציבורית הכללית, בוודאי לא כאשר החוק פוטר באופן גורף 1,800 תלמידים המוגדרים 'עילויים' מידי שנה.

על פי דרכי הפסיקה המקובלות – לכאורה אין מקום להקל במצווה זו, ושימוש בסיסמאות כמו "רבנן לא צריכי נטירותא", שבמקרה הטוב נאמרו לגבי פטור ממיסים על העיר, ובכל מקרה נאמרו רק על מי ש"מוחזק לתלמיד חכם בדורו", אינו יכול לבוא במקום התמודדות רצינית עם השאלה. בלא פסק מנומק – לא ניתן בכלל לקיים דיון ענייני. מהו, אם כן, הבסיס במקורות לגישה הפוטרת לומדי תורה ממלחמת מצווה?

שנית, אין זה סוד שלאורך השנים הסיבה המרכזית שבגללה חרדים לא שירתו בצבא לא הייתה בהכרח מצוות לימוד התורה, אלא בגלל החשש מפני פגיעה באורח החיים החרדי. לאורך כל הדורות, לא הייתה מציאות שבה הייתה זהות מלאה בין אדם חרדי לבין לימוד תורה לאורך כל החיים, וכך גם קורה היום בעולם החרדי בחו"ל.

הדרך הטבעית הייתה ועודנה שיש מיעוט הנשאר לעסוק בתורה כל חייו, והרוב יוצא לאחר מספר שנים של לימוד תורה לחיי פרנסה. רק לאחר הקמת המדינה נוצרה מציאות שבגלל החשש מן הגיוס לצבא – הפך כל צעיר חרדי ללומד תורה לאורך ימים ושנים. אולם אם חוזרים למציאות הטבעית, אין כל סיבה שמי שאמור לצאת בשלב מסוים לפרנסתו, לא יקדיש גם זמן מסוים לשירות צבאי.

ההצדקה היחידה אפוא לתופעה זו הייתה החשש מקלקול בצבא. וכאן נשאלת השאלה: ישיבות ההסדר הוכיחו את היכולת לשלב עוצמה תורנית עם שירות צבאי, שאיננו פוגע כלל ועיקר ברמה הדתית של החייל. האם באמת הציבור החרדי יכול לומר בידיים נקיות שהוא בחן את האפשרות וברור לו שמסגרת זו אינה ראויה? האם לא ניתן למצוא דרכים משותפות עם הצבא ליצירת מסגרות שבהן אורח החיים החרדי לא ייפגע, גם תוך כדי שירות צבאי? האם הקמת מסלול דומה לישיבות הסדר חרדיות לא תקל על אלפי תלמידי ישיבות, שאינם מתאימים ללמוד תורה לאורך כל חייהם?

ולבסוף: אין ספק שמלבד הפן ההלכתי והחברתי, יש כאן גם פן מוסרי, שאותו ביטא כבר משה רבנו בזעקתו – "הַאַחֵיכֶם יָבֹאוּ לַמִּלְחָמָה וְאַתֶּם תֵּשְׁבוּ פֹה?!". העובדה שבעת מלחמה ח"ו נשפך דמם של צעירים ומבוגרים, של אבות ובנים, להגנה על ישיבת כולנו כאן בארץ, בשעה שרק מגזר אחד איננו נושא בנטל זה, היא נטל מוסרי כבד, הגורם לחילול השם. האם באמת אפשר להתעלם משאלות אלו? ומציאות זו איננה נוגעת רק למצבים קיצוניים. היא נוגעת גם למציאות שבה כל אדם בישראל נקרא לעזוב את משפחתו, את עבודתו ואת קהילתו ולצאת לשירות מילואים בכל שנה כדי להגן על יושביה. עד כמה מוצדקת הטלת המשימה על אחרים – מבלי לשאול האם הם מוכנים ליטול על עצמם משימה שעקרונית אמורה להיות מוטלת על כל מי שנהנה מהגנתו של הצבא על עם ישראל?

אסיים בהבעת תקווה, שאכן נזכה יחד לדיון ענייני בשאלות אלו, להבנת נקודות המחלוקת ולבירור מכובד של צדדי הנושא.

תוכן שאסור לפספס
108 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
42
קודם כל אני גאה בכל אלה מבין המגיבים שתלו את תגובתם בגדולי הדור זה עם ישראל האמיתי, של נעשה ונשמע, של אמונת חכמים, של קשי העורף במובן החיובי שלא מחליפים את אמונתם כמו גרביים שמסורת אבותיהם בידיהם,ששומרים על "לא תסור" ו"ככל אשר יורוך" ששומרים על מצווה תצו בחינוך שאפילו אם יגיד לך על ימין שהוא שמאל כי
41
הרי ידוע שאנו במצב שכל מלחמב היא מלחמת מצווה ואפילו חתן מחוייב לצאת מחופתו. מהיכן שאבו כל החרדים את הפטור לא להילחם ולהגן על מדינת ישראל, זה בדיוק כמו שיקום היום מישהו ויגיד שמותר לנסוע ברכב בשבת ואני מתעלם מההלכה של חילול שבת , ההלכה לצאת למלחמת מווצה לא פחות חשובה משמירת שבת, וכל הסיפורים של החרד
40
זה התירוץ שלכם? הגדולים אמרו, והם לא צריכים לפרט? מוזר מאוד! הרמב"ם הרמב"ן ציץ אליעזר הגר"ע כל הרבנים של כל הדורות פירטו במפורט מה הביא אותם לפסיקת ההלכה בשותי"ם ארוכים ומפוארים. הגדולים של החרדים יותר טובים מהם ולא צריכים לתת פירוט הילכתי??

הצגת כל התגובות

39
תגידו לי חברים, ומערכת כיכר השבת, באמת אין אברך או רב אחד שיכול להעלות לפה תגובה הלכתית ראויה. עם כל הלימוד תורה שיש בציבור החרדי, לא שמענו תגובה הלכתית מנומקת אחת. פשוט תת רמה!! אני דורש תגובה.!! 1. האם זה מלחמת מצווה 2. האם ת"ת דוחה מלחמת מצווה 3. אם אפשר לקיים אורח חיים חרדי בצבא - מדוע לא להתגי
אולי אשתנה וגם אלך לצבא ,אני חושב על ה מאוד ברצינות
מי שתורתו אמונתו פטור מאז ומעולם מלצאת לצבא לרבות מלחמות מצווה כפי שהרמב"ם פוטר ב-2 ההלכות האחרונות בשמיטה ויובל - רמב"ם שמבוסס על גירסת הגר"א בספרי ועיין בתשובות היעבץ. ולגבי שאלה מס' 1 זו לא מלחמת מצווה כי צריך בית מקדש ומלך וסנהדרין וכפשט הרמב"ן ברמבם שמוסכם ע"י ראשונים ואחרונים שצריך גם אורים
את ההיתר ההלכתי אתה יכול למצוא בכסף משנה שם על דברי הרמב"ם שאתה מדבר עליהם בהל' ת"ת . רוב הראשונים חלקו על הרמב"ם אם משום עת לעשות לה' הפרו תורתך אם משום ראיות אחרות. כ"כ תמצא בהערות על פירוש המשניות להרמב"ם פ"ד מס' אבות מהגאון יעב"ץ על ראיותיו של הרמב"ם. לגבי שאלה מספר 1 זה לא מוגדר כמלחמת מצווה ל
הרבנים והאברכים של החרדים לא מסתובבים פה בניגוד לכל רבני האינטרנט והפייסבוק שלכם
38
ראשית מצינו בגמ' מסכת מכות שכנגד כל חייל שיצא למלחמה {במלחמת מצווה!!!} היה אחד שלמד תורה ובזכות שערי ירושלים שהיו עוסקים בתורה ניצחו במלחמה. שנית הפטור של לומדי התורה מצרכי הביטחון הינו גם פיזי {צורכי השמירה} וגם ממוני {תקציב הבטחון... שאותו כולנו! מממנים..}. והוא נועד למי שתורתו אומנותו...(נשמע מוכ
ולמעשה מה נפסק להלכה במלחמת מצווה? לא הבנתי את טענתך השניה אשמח לנימוק. עניין הפרנסה הוא לא טענתו, אלא הפרנסה. זאת סוגיה אחרת, יש לדון בה אך אין קשר.. כולם חייבים להילחם במלחמת מצווה נכון לא כולם יהיו בקרבי אבל משפחה של חמשה ילדים אחד בקרבי, חרדים אפס בקרבי עדיין הבעיה המוסרית קיימת. אנחנו מאמ
37
לא יאומן שציבור שכל גאוותו היא בתורה ודרך ארץ מפגין כזו רדידות וגסות.
36
אני מבין את כאבו של הציבור החרדי- ולדעתי הבית היהודי היה צריך להציע מגוון של מסלולים כמו ההסדר ודומיו . מי שרוצה פטור מלא ילמד 9 שנים רצופות 9 שעות ביום ויימלא תפקידים בבין הזמנים לטובת צהל. לפיד לא רוצה שוויון אלא לדפוק את החרדים. אבל התגובות של חרדים כאן הן בושה לאינטיליגנציה, השמצות נאצות וקללות
35
"" " " (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
34
הרב בזק התשובה הכי עניינית היא, שאנו בטוחים שמרן הרב עובדיה זצ"ל, והרב שטיינמן שליט"א וכל גדולי ישראל בטח ובטח מכירים את מה שאתה מסיק כאן באמירותיך, היעלה על הדעת שכל רב שיבוא ויטען כנגד גדולי הדור בטענות "חכמות" וכל מיני ציטוטים נקבל את דבריו ? מה עם "אפילו שיאמרו לך על ימין שהוא שמאל וכו "? מה עם
הרי בסופו של דבר גם אתה מכריע איזה רב לבחור לרב לרב שטיינמן או לרב אהרון ליכטנשטיין שודאי הוא רב גדול מאוד, השאלה היא במי אתה "בוחר". אז עדיין תשובתך אינה עניינת.
אז מה הבעיה לפרסם אותם? האם לא מגיע לנו לשמוע את הנימוקים של פסק הלכה שכל כך נוגע לחיינו?
33
כדי לא להיות בחזקת גוזל גם אם בשוגג . במקום לכבוש את הצבא ( פשוטו כמשמעו) ולהרחיב כתף עם אחיהכם מכל השבטי ם במיוחד אלו שכבר לומדים תורה , אתם נכנסים בסרטים של דור המדבר שלא היה חפץ בשום עבודה גשמית הקשורה לאר ץישראל .
32
ראשי הכמורה הנוצרים הולכים מגולחים לרבנים מאז ומעולם היה זקן לא פלא שרב מגולח שזה שעטנז עם דעות שעטנז.
AMNON,WHO WROTE FOR YOU THIS COLLECTION OF QUOTATIONS?WHO GAVE YOU THE ORDINATION FOR RABBANUT,ALL YOU HESDERNIX LOOK LIKE GALUCHIM.ASK EVERY LITTLE JEWISH CHAIDER BOY AAND HE WILL TELL YOU THAT YOU LOOK LIKE A GALACH,AND SINCE WHEN A GALACH IS A POISEK HADOR?
אין הלכה בשו"ע שרב חייב זקן למיטב ידיעתי, אלא אם כן פספסתי משהו.
31
רק מן הכוון החרדי לכוון הסרוג וזה בלשון המעטה
30
אלפי חיילי צה"ל נפצעו ונהרגו למען עם ישראל וביניהם הציבור החרדי. הכיצד אפשר לעמוד מנגד ?! האחיכם ילכו למלחמה ואתם תשבו פה??????!!!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
29
לצורך החלטה על מלחמה כמלחמת מצווה - יש צורך בסנהדרין מלך נביא ואורים ותומים. וזה גם לפי הרמב"ן שמונה את המלחמה כמצווה בתרי"ג מצוות. עד שיהיו לנו כאלו - כל מלחמה היא מלחמת עבירה ולא מלחמת מצווה. ולכן חובה לברוח מהעבירה הזו.
אז אתה מציע שנעזוב את הגבולות ונניח את הנשקים. הגיוני מאוד.
זה מה שאני מציע! כי הם החלק המשלים והחשוב של הצבא!
28
הראי"ה קוק שהיה אבי הציונות הדתית הוא שכתב שלימוד התורה חשוב לאין ערוך מהשירות הצבאי...
27
כל המטרה היא שליטת הרבנים בהמונים, האד״מורים בחסידיהם. הבערות היא כח! זו סיסמתם. השאירו את הצעירים בורים (הם הרי מתנגדים גם לכך שייצאו ללמוד לימודים אקדמיים). כך הם יהיו תלויים ברבנים למקומות בכולל ולכל דבר אחר. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
26
יש טעות חמורה בכותרת עצמה.. "ישיבות הסדר חרדיות.." הסדר וחרדים בכלל לא הולך יחד זה 2 צדדים מנוגדים.. נא לתקן את הכותרת
25
יש כ"כ הרבה תשובות לשאלות שלך שכל ילד חרדי יכול לענות עליהם אבל דבר אחד מציק במיוחד מתוך המאמר כיצד בן אדם שמתיימר להיות "רב" לא מבין שלימוד תורה זה חשוב לא פחות מלשרת בקרבי אם הוא היה מבין את זה (כלומר אם היה לו טיפת אמונה בבורא עולם ובתורה הקדושה) הוא לא היה כותב משפט כמו "העובדה שבעת מלחמה ח"ו
אז תענה, 30 תגובות ואולי 3 תגובות ענייניות. וכי זה דבר מוסרי אתה חושב? מעבר לכך שהוא טוען שזה כשל מוסרי רק לאחר שהוא טוען שזה גם טעות הלכתית..
אז תכתוב אותה בבקשה כדי שנדע גם אנחנו.
24
תתבייש לך שאתה קורא לזה מלחמת מצווה מלחמת מצווה היה כאשר יצאו למלחמה ע"פ האורים ותומים והוראת הנביאים. והיום מי יחליט על מלחמת מצווה? ממשלה של כמה עוכרי ישראל אוכלי נבילות וטרפות מחללי שבת עובדי ע"ז מינים ואפיקורסים ובועלי נידות. מר בזק ראשית כל תבדוק איך מותר בכלל לתמוך בממשלת כפירה? מה פירוש התפיל
ורמב"ם מגדיר הלכתית איך בוחנים היום מלחמת מצווה:"מצווה של הושעת ישראל מיד צר" אז כן ידידי כך היום מגדירים מלחמת מצווה. לא ידידי מחליטים לפי זה שיש מלא פיגועים חשש למלחמה כל רגע וכו.. המדינה בתהליכים הרעיון לנסות לקדם אותם כמה שיותר, ולה]וך אותה ליותר טוב, כרגע זה מה יש נוציא את הכי טוב. בוא מבחינה
אתה והרב המלומד מהכתבה טוענים שיש היום מלחמת מצווה ועל זה מבוססת כל הכתבה וכל הטענות שלכם. ואתה אפילו יודע לצטט את הגדרת הרמב"ם למלחמת מצווה. אבל אם נשמוט בסיס זה אז אין לדבריכם שום ביסוס כלל... מלחמת מצווה זה אך ורק על פי ציווי מלך, ובמלחמת מצווה כמו שאמרת לא חייבים אורים ותומים וסנהדרין אבל מלך צ
והלוואי וזהו הייתה הטעות היחידה בדבריך.
ובנוסף גם צריך בית מקדש,מלך וסנהדרין וחוץ מזה שבט לוי ומי שמשים את עצמו כשבט לוי פטור גם ממלחמת מצווה-ללא הגבלת מכסות!
23
הסיבה היא לא הלכתית כלל. התשובה היא כי הציבור החרדי נשלט בידי עסקונה אינטרסנטית שפוחדת מכל פתיחות וידע נוסף כלשהוא שרק יוביל לאיבוד אחיזתם בציבור. ואף יפגע בהם כספית.זוהי התשובה האמיתית מידיעה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
22
האמת שהסתפקתי האם לכתוב כאן בכלל , ומה התועלת שזה יביא אבל היות שלא רציתי שציבור הקוראים יטעו לומר שאכן יש ממש בדברי הכותב לא יכלתי לעצור עצמי. תשובות להנ"ל בצורה מסודרת וארוכה לא אפשרי לתמצת במאמר ק"ו בתגובה אבל אנסה בכל זאת לקצר . 1. מלחמת מצווה מוגדרת לפי כללי ההלכה ומי שמחליט האם המלחמה הינה מ
אתה בקיא גדול בהלכה, אבל עם הארץ בהערכת המציאות, פרעות ת"ח ות"ט פרעות תרפ"ט וכד'. על מה אתה מדבר?! לולי הצבא היו שוחטים אותך מזמן!!!
בערבים וחוץ מזה מה זה לולי הצבא? זה כפירה! "אם ה' לא ישמור עיר שווא שקד שומר" על כל יהודי כבר בראש השנה נגזר אם הוא יחיה או ימות ואם ימות באיזה דרך זה יקרה. אם יהיו יותר חיילי ה' חיילי תורה יהיה יותר הגנה כמו שבזמן חזקיהו כולם היו חיילי ה' והיתה הגנה מושלמת והיה אפשר לנצח את כל צבאות העולם - כשחזק
לגבי 1,2 כתב הרמבם בהגדרת מלחמת מצוה "ואי זו היא מלחמת מצוה ... ועזרת ישראל מיד צר שבא עליהם" אני מניח שמלחמות ישראל ב-70 שנה האחרונות עונות לגדר הזה. לגבי 3, אני עונה לך על לשיטתך (שח"ו לא נתחיל עם אומות העולם ונרגיז אותם, נעלה בחומה וכאלה..) האו"ם (אומות מאוחדות..) החליט ברוב קולות לקבל את המלצת ה
ההתגרות התחילה פחות או יותר סמוך לעלייה השניה שאז עלו החילונים ועוזבי הדת כשבפיהם דגל הלאומנות ונישול הערבים. העליה הראשונה היתה הרבה יותר הרמונית כי אז עלו יהודים חרדים והערבים שלא חששו מנישול אף מכרו אדמות ליהודים כשהיהודים שומרים על כבודם וידעו לנהוג בהתאם ל"מעט מעט אגרשנו מפניך". רק לאחר העליה
הערתך לגבי 1, ו-2 מתורצת בשאלה 3, מעבר לכך הרבה ראשונים חלקו על דעת הרמב"ם בעניין מלחמת מצווה, לגבי בערתך לשאלה מס' 3 לא דיברתי שם כלל על התגרות באומות ו-3 השבועותמעבר לכך החתם סופר והיעב"ץ כותבים שעניין העברה על 3 שבועות זה אפי' הם האומות יתנו לנו ממשלה, אפ"כ אנו מושבעים ועומדים שלא לעלות בחומה.
21
אני אשלח מכתבים לרב שטיינמן וקניבסקי ולכל הרבנים החשובים מנהיגי הדור, ובנוסף אבקש התר מיוחד לעשות סיינס לחזון איש זצ"ל הרב שך ועוד גדולים, כדי לדווח להם שהם טעו וטועים מכל וכל, אין להם צל של מושג בהלכה, והראיה היא שהרה"ג רשכב"ג קדוש מרחם ר' אמנון בזק חושב אחרת מהם... נו באמת.. (נשלח באמצעות כיכר ה
20
דבריך נכונים ונאמרים בצורה מכובדת. בכל זאת ראיתי להעיר נקודה חשובה שלכאורא משתמע מדבריך שהיוצא לצבא לא יכול להיות תלמיגד חכם וגדול בתורה. וכאן רצוני לומר שאין הדבר נכון ולא אנקוט בדוגמא מדוד המלך ע"ה, אביא דוגמאות מדורנונאנו כגון האב רא"ם הכהן כי מי דמכירו יודע שבטנר שלו בהיותו בצבא היה ש"ס שבו למד
19
אין שום פטור מלהציל יהודים בשעת מלחמה. גם לא יתכן שיהיו כאלה שיצטרכו למות למענם. זה לא הגיוני ולא מוסרי. מי שאומר זאת מחלל את התורה הקדושה ומחלל את ה' שכביכול נתן הוראה שיהיו כאלה שימותו וכאלה שיהיו עם הספר ביד. חס ושלום!
18
כ"כ הרבה שטויות הרבה זמן לא קראתי. מלחמת מצווה ?????? מי אמר ??? הרבנים שלהם נראה לך שגדולי הדור לאורך כל הדורות לא ידעו את הנימוקים שלך ובכל זאת הם אסרו להתגייס לצבא ובכלל אפילו אצל המסרוחניקים אמנון בזק נחשב חצי רפורמי, רק בשבוע שעבר הוא כתב מאמר נגד רב אחר שאמר שצריך לעשות אירוע נפרד ולטענתו כב
מלחמת מצווה הבאה להציל מידי צר. יש פיגועים יש מלא ניסיונות להתנקשות כל שבוע. על מה אתה מדבר? לא יודע מה הם אמרו מעוניין לשמוע. גם הרב פיינשטיין התיר חתונות מעורבות על בסיס האכילת קורבן בפסח והוא היה מקובל בציבור החרדי. מסרוחניקים נעלבתי.
להתגייס לצבא ארצות הברית ולהלחם בויטנאם. משום מה פסק זה לא זכה לפירסום.
זהות השואל איננה פוטרת אותנו מחובת הדייון העיניני!
17
בושה לשמוע כאלה מילים באתר שיכולתי לחשוב במחננו ובכן עצם ענין לנצל את ההכרות ולהעלות מיקוח שבין זרמים בפני ציבור הלא מבין ולתת עילה מפורשת לביטול תורה אין לך חלק לעולם הבא מאחר ותה כמו ציונים מחטיאים ציבור שנשבה
16
האלה שאתם מביאים לאתר הזה תעיפו את הכתבה הזאת ואת הטיפש הזה
15
נהנתי מאוד- למרות שאני חרדי -אתה צודק אבל בתכלס זה יכול לפגוע במיליון דברים במתגייס אם הוא מהציבור החרדי-לפעמים גם בהוריו ומשפחתו,בשידוכים ועוד הרבה דברים. אנו נתונים לבריונות רבנית קשה מצידם של רבנים שהכניסו נורמות רעות בהרבה דברים ושלל נושאים בציבור שלנו.מצטער ,סורי
14
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
13
מה אתה מיתמם ומעלה יעני דיון בתקשורת. יש שורת רבנים פוסקי הלכה שמכוונים אותנו תשאל אותם תקבל תשובה
לענ"ד ככה זה יעלה חזק לתקשורת ויגרום לשיח של חרדים בינם לבין עצמם מה שגם יגרום לרבנים לענות על זה.. ככה הוא בעצם מעודד שיח על הגיוס לצהל מהפן הדתי לאומי..
12
הוא מגחך עצמו לדעת. בא בן אדם עם מספר שנות לימוד כמנין שערות זקנו, ומעמיד עצמו כמוכיח בשער נגד דעת כל גדולי ישראל. אם טפשות גדולה מרשעות זו הדוגמא הקלאסית לכך! הבן אדם לא זוכר מקרא מפורש "וכי יהיה בך ערות דבר ושב מאחוריך" לבן אדם אין מושג מהי מלחמת מצווה. לב''א אין מושג בין להלחם לבין הכשרת חייל
11
וזה שוה אצלנו יותר מאלף תשובות הלכתייות מנומקות. ואנחנו צריכים לציית צייות מוחלט לכל מה שמתפרסם בשם זקני הדור. וחוץ מזה מי אנחנו בכלל שנשאל שאלות? צריכים רק לציית צייות מוחלט בהחלט כי לכך נוצרנו.
10
מי שמדבר כך סימן שהוא לא מבין בעניינים אלו, כי אכל נבילות וטריפות בצבא הכופרים ודעתו הרוחנית השתבשה (אולי גם הגשמית...) אני לא רוצה "לחנך" את ילדי שיגדלו רפורמים כמוך מיסטר בזק מי אתה שתדבר על גדולי תורה וענקי רוח כאלה. תגיד. חנוכה את חוגג? כי אתה נמצא בצד המתיוונים ולא המכבים, ובעוד כמה שנים אנו
9
שום גורם הלכתי משכנע הם לא יקבלו. החלטה מטעמי נוחות שלא להתגייס. שמישהו אחר יהרג למענם. דבר אחד למדו החרדים מרבותיהם. כסף והרבה כסף ורצוי של מישהו אחר.
8
לטענתך הראשונה: אם זו מלחמת מצווה, שחתן יצא מחופתו וכו', מדוע ישיבות ההסדר מתגייסים רק 17 חודשים, ועמדתם על רגלכם האחוריות כדי לא להוסיף עוד כמה חודשים לגיוס?? אלא מאי, במלחמת מצווה יש חיוב ללכת לעזור לצבא, אבל לא במצב שישנם חיילים מיותרים, וסתם ללכת ולשבת שם באפס מעשה.... לטענתך השנייה, הרב מלמד כ
א. מלחמות אינם ברצף אלא ישנו איום קיומי על הארץ וכל כמה שנים פורצת מלחמה, בין המלחמות יש את הביטחון השוטף והאימונים, לא כתוב בתורה שצריך לשרת 3 שנים או 17 חודש, זה ענינו של הצבא, אך ביום פקודה כולם יוכלו להלחם פרט לאלו שלא היו כלל בצבא וממילא לא יכלו להשתתף במלחמת מצווה, ב. בעניין קילקול בצבא, אם י
7
די נמאס לקרוא את הפוסטים של חבורת אנשים שטחיים שכל מה שהם עסוקים זה לפרשן את התורה, די, רות קלדרון, אמנון בזק וכו' וכו' (אני לא חושב שאני פוגע במישהו על ההשוואה כי הם מעדיפים להשתוות אליה).
6
משוגע ומטורף!
5
דוגלים בכוחא דהתירא, ומתירים כל איסור ומוצאים קולות לכל דבר. מדוע אתה פתאום מחמיר, לא תוכל למצוא איזה קולא כל שהיא ? ואגב, אתה כתבת "ישיבות ההסדר הוכיחו את היכולת לשלב עוצמה תורנית עם שירות צבאי, שאיננו פוגע כלל ועיקר ברמה הדתית של החייל" זו בדיחה פורימית, או הכוונה שהחייל היה חילוני גם לפני שהוא
4
אם תשאלו רבנים ומורי דרך בישיבות תקבלו תשובות רבות לשאלה זו. לדעתי ריבוי התשובות אכן מורה שגם לרבנים אין תשובה אחידה ומנומקת. פשוט מאוד סימנו מטרה וכעת מחפשים תשובה. הסיבה היא שאכן אין תשובה הלכתית אלא הייתה זו הוראת שעה שהייתה נכונה וראויה לזמנה וכעת נמשכת בלי סיבה שמעוגנת בהלכה.
הסיבה שתקבל תשובות רבות הם בגלל שיש תשובות רבות יש כ"כ הרבה נימוקים לא ללכת לצבא שבכלל קשה להבין מי בכלל יכול להתיר את זה אבל יש את הסיבה העיקרית שבגללה אנחנו לא הולכים לצבא וזה גדולי ישראל לאורך הדורות שהורו לנו לא ללכת ואתה יכול להיות בטוח שהיה להם את הנימוקים שלהם
3
צדק החפץ חיים שטען כי המסרוחניקים אינם יהודים כשרים אלא ערב רב, ומצווה לחלל שבת בכדי להציל מידם.
2
מיום ליום הוא נהפך לרפורמי מיזרוחניק וחילוני יותר ויותר רחמנא ליצלן כל הגיגי הזבל והדעות כוזבות של המיזרוחניקים והחילונים אני צריך לקרות כאן?!
שכשמכבדים את זכות הדיבור אתה מתמרמר!
1
יפה פתחת בדברי נועם, ועל כן מן הראוי להשיב לך בנחת ובדברי נועם. הציבור החרדי איננו חופשי בדיעותיו - רבותיו ענקי התורה, המכריעים בסוגיות החמורות ביותר - הם הנדרשים לענין והם גם אלה שיכריעו. אין מקום ל"שיח ציבורי" אצלנו, אלא ל"ועשית ככל אשר יורוך". ידועה דעתם של רבני המזרחי לגבי מה שהם מכנים 'מלחמת מצ
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים