דף טז
*הכנת מי ההשקאה.
א. הכנת מי ההשקאה 1. נעשה בתוך פיילי של חרס לרי''ש חדשה דומיא דמים חיים ולחכמים אף כלי ישן, ולכו''ע כלי שנתאכמו פניו פסול כיון שנשתנה ובעי בהחזירן לכבשן ונתלבנו. 2. נותן מן הכיור חצי לוג מים, ולרבי יהודה רביעית. 3. היתה אמה על אמה בימין ההיכל ועליה טבלא של שיש ומתחתיה עפר ונותן בשיעור שיֵראה על המים, ואמרינן שאין להביא מבחוץ ולא לחפור בקרדומות אלא אם אין עפר יש ליתן שם, ופליגי אם צריך קרא לרבות קרקע בית עולמים. 4. בשלשה מקומות הלכה עוקבת מקרא: עפר כסוי הדם, תער בנזיר, ספר כריתות, ובעי למימר אף להכשיר אפר לסוטה, ושייר מצורע דכתיב יגלח את כל שערו ונתמעט בית השחי לרבי ישמעאל אבל לר''מ מגלח כדלעת, ודחינן דבמצורע עוקרת מדרבנן, עוקבת ומוספת, ולהלכה אפשר להביא רקבובית ירק אבל לא אפר. 5. שלשה צריכים שיֵראו והם: עפר סוטה, אפר פרה, רוק יבמה, ולרי''ש אף דם צפור דיליף שיהא הדם ניכר בהם ושיעורו רביעית ולרבנן אתי לגופיה ולערבן. 6. הקדים עפר למים פסול ור''ש מכשיר דיליף מדכתיב עפר בפרה אדומה דאינו לעיכובא, ולרבנן אף בפרה פסול דבעינן שיהא המכשיר למעלה וקרא ונתן עליו אתי לערבן. 7. בכתיבה נאמר וכתב את האלות האלה בספר, לר''מ האלה למעט צוואות וקבלות, לרבי יוסי כותב את כל הפרשה דכתיב את לרבות, ולרבי יהודה כותב רק את הפסוקים יתן ה' אותך וכן ובאו המים דדריש כולהו במיעוטי. 8. בשכר שאברהם אבינו אמר ואנכי עפר ואפר זכו בניו לעפר סוטה ואפר פרה, ומחוט ועד שרוך נעל זכו לתכלת ותפילין, ואם הסוטה טהורה יֵצא ממנה בן כאברהם ואם לאו תחזור לעפרה.
שאלות לחזרה ושינון
א. הכנת מי ההשקאה (8)
לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com