דף ו
*ימי סתם נזירות.
א. סתם נזירות שלושים יום וילפינן לה לרב מתנא שנאמר קדוש יהיה בגימטריא שלושים ולבר פדא דלשון נזירות נכתב בתורה כ''ט פעמים וע''כ כולהו למניינא. והשמועות 1. במשנתינו סתם נזירות שלושים יום, ולבר פדא היום השלושים זהו יום תגלחתו והבאת קרבנותיו. 2. מי שאמר הריני נזיר מגלח ביום שלושים ואחד, דנעשה כאומר שלימין. 3. אם גילח ליום שלושים יצא, משום דמקצת היום ככולו. 4. נזיר שגילח ביום שלושים לא יצא בפירש שלימים. 5. מי שנזר שתי נזיריות מגלח את הראשונה ביום ל''א והשניה בס''א, ולבר פדא משום שלימים. 6. אם גילח את הראשונה בשלושים מגלח את השניה בששים, לרב מתנא קמ''ל דיום שלושים עולה לכאן ולכאן אף בשתי נזיריות. 7. אם גילח ליום ששים חסר אחד יצא משום דיום שלושים מן המנין, ובר פדא אהא סמיך. 8. האומר הריני נזיר ונטמא ביום שלושים סותר את הכל אתי כרב מתנא, ובר פדא כר''א דקסבר שסותר רק שבעה ולרב מתנא זה משום שסובר מקצת היום ככולו וקשיא א''כ לר''א בנזיר מאה יום שנטמא ביום מאה אמאי סותר שלושים ולא שבעה או כולהו, אלא ר''א יליף מקרא זאת תורת הנזיר ביום מלאת ימי נזרו. 9. עד מלאת הימים ילפינן דאלו שלושים יום, לרבי יאשיה דאין גידול שיער פחות משלושים, ולרבי יונתן משום דבעינן ימים שצריכים למלאות ואינו שבוע דליכא חסירותא ולא שנה דאין מונים לה ימים, ופלוגתייהו להו''א ביום שלושים ודחי דרב מתנא אתיא אף כרבי יונתן ופליגי בעד בכלל.
שאלות לחזרה ושינון
א. המח' כמה ימים סתם נזירות והשמועות (9)