דף לז
*רוב נשים לתשעה. *ראב"י בממזרים. *ירושה בוולד ספק.
א. בספק בן תשעה חדשים לראשון או שבעה לאחרון מ"ט לא אזלינן אחר רוב הנשים שיולדות לתשעה 1. נשי דידן יולדות לשבעה, ודחי דאינו רובא דעלמא. 2. רוב יולדות לתשעה בתשעה וכל היולדת לג' עוברה ניכר בשליש ולכן איתרע רובא, ודחי א''כ ודאי הוא בן שבעה לאחרון. 3. למסקנא רוב היולדות לתשעה עוברן ניכר לשליש ואיתרע רובא, והספק האם הוא מהמיעוט שלא הוכר או מהמיעוט דיולדות לשבעה.
ב. דברי ר"א בן יעקב בממזרים 1. בספק בן תשעה לראשון או שבעה לאחרון, הראשון ראוי להיות כה"ג והשני לת"ק ממזר ולראב"י אין ממזר מספק. ודעת אביי שראב"י מתירו בממזרת ות"ק אוסר ולרבא איפכא, ופליגי אי פסקינן שתוקי אסופי וכותי מותרים בממזרת וכך ראב"י יסבור כהלכתא. 2. לראב"י מי שבא על נשים הרבה נמצאו מכך נישואי קרובים ונתמלא העולם ממזרים ש"מ כאביי דראב"י מחשיב ספק כממזר, ולרבא קאמר זמה נוטריקון זו מה היא דהיינו ספק. 3. לראב"י לא ישא אשה במדינה זו ואשה במדינה אחרת שמא יזדווגו ויהיו ממזרים, ות"ח שאמרו מאן הויא ליומא שרי כיון דרבנן פקיע שמייהו, והיה שבעה נקיים מזמן התביעה ע"י שלוחיהו או משום פת בסלו. 4. לא ישא אשה אם דעתו לגרשה.
ג. דיני ירושה במי שייבם מעוברת והולד ספק בן תשעה לראשון או שבעה לאחרון 1. ספק ויבם שבאו לחלוק בנכסי המת, הוי ממון המוטל בספק וחולקין. 2. ספק ובני יבם בנכסי המת, להו"א הוא מוחזק טפי ועל האחים להביא ראיה ודחי דהכא תרוייהו ספק, אלא כדין ירושתם בנכסי היבם שאומרים לו הבא ראיה שאחינו אתה. 3. ספק ובני יבם בנכסי היבם לאחר שהספק התחלק עם היבם בנכסי המת פליגי אי קם דינא או הדר דינא, ואתי להו"א כמח' במי שהלך למדינת הים ואבדה דרך שדהו לאדמון ילך בקצרה ולחכמים יקח דרך במאה מנה, ואיירי באחד שבא מכח ארבעה אם יכול לומר שיחזיר את שטרותיו למוכרים, ודחי דהתם בע"כ דרכו אצלו ומאידך הכא ליכא אפשרות של החזרת השטר. 4. ספק ויבם בנכסי סבא, היבם הוי ודאי והספק לא מוציא מידו. 5. ספק ובני יבם בנכסי הסבא, בחצי שמודה לאחים יטלו, בשליש שמודים לו יטול, ובשאר חולקין מספק. 6. סבא ויבם בנכסי הספק חולקין. 7. וכן סבא וספק בנכסי היבם.
שאלות לחזרה ושינון
א. בספק בן שבעה מ"ט לא אזלינן בתר רובא שיולדות לט' (3)
ב. דברי ר"ח בן יעקב בממזרים (4)
ג. דיני ירושה בוולד של ספק (7)