דף יד
*האם עשו כדבריהם.
א. במחלוקת ב"ש וב"ה פליגי האם ב"ש עשו כדבריהם קודם בת קול או כיון דמחדדי טפי וכרבי יהושע דאין משגיחין בבת קול. והשמועות 1. איכא לא תתגודדו, ודחי דה"מ באותה עיר או באותו ב"ד אבל לא בשתי מקומות. 2. לא נמנעו מלישא נשים אלו מאלו אף דלב''ה הוו חיובי כרת, ודחי דלעולם עשו ובאלו הודיעו ופרשי, ועשו יחד כמו גבי טהרות וטומאות וקמ"ל אפילו שאין לזה קול כמו לצרה. 3. אף שנחלקו ב"ש וב"ה בצרות ואחיות וגט ישן וספק אשת איש והמגרש את אשתו ולנה עמו בפונדקי ובכסף ובפרוטה לא נמנעו מלישא נשים אלו מאלו ש''מ דעשו, ודחי דאיירי בצרה עצמה, ולא נמנעו מהסתם אלא הודיעו ופרשי דנהגו חיבה וריעות. 4. ר"י בן נורי רצה לתקן שיחלצו לצרת ערוה ורשב"ג אמר מה נעשה לראשונות ש"מ דעשו, ודחי לצרה עצמה שנישאה לשוק כיון שכבך תמאס על בעלה. 5. רבי טרפון אמר תאבני מתי תבא לידי צרת הבת ואשאנה וש"מ כב"ש, ודחי אשיאנה לשוק ושלא תחלוץ וכב"ה. 6. ר''ג ייבם את צרת בתו וכב"ש ש"מ דעשו, ודחי שבתו היה איילונית. 7. ר''ע עישר אתרוג פעמיים, ודחי שהסתפק מה דעת ב''ה. 8. שמאי פיחת את המעזיבה עבור קטן, ודחי דהרואה יאמר שעשה לאפושי אויר. 9. שוקת יהוא שב"ש הרחיבוה דבעו שתפתח רובה, ודחי שהרואה יאמר שעשו לאפושי מיא. 10. למסקנא עשו ומייתי ראיה מהרבותא שר"א ברבי צדוק שהיה תלמיד ב"ש ועשה כל מעשיו כב''ה. 11. שאלו את רבי יהושע בצרת הבת והתיירא להשיב, ש''מ עשו. 12. בימי רבי דוסא בן הרכינס הותרה צרת הבת לאחין ש''מ עשו, והיה על פי יונתן אחיו שהיו לו שלש מאות תשובות בצרת הבת.
שאלות לחזרה ושינון
א. המח' אי ב"ש עשו כדבריהן, והשמועות (12)