דף כג
*מין בהמה. *לימוד מגז"ש. *בהמה במעי אדם.
א. טעמא שהמפלת מין בהמה לר''מ תשב לזכר או לנקיבה 1. נאמרה בו יצירה כאדם, ואף דאשכחן לשון יצירה בתנין מיהו נאמר בו בראיה או דאינו מופנה, הר נקרא גוש, ורוח הוי דברי קבלה. 2. עיניהם דומות כשל אדם, ואמרינן דה''ה נחש. 3. עיניהם הולכות לפניהם כשל אדם ולכן עופות זהו רק קריא וקיפופא, ומייתי ראיה דבעופות תיבדק בקריא וקיפופא וזהו לר''מ, ודחי דלמא רבנן מטמאו בהו הואיל ויש להם לסתות כאדם.
ב. לימוד מגזירה שוה 1. אינו מופנה כלל, לל''ק אין למדין ומשיבין. 2. מופנה מצד אחד, לרי''ש למדין ואין משיבין ולרבנן משיבין, והנפ''מ להעדיף מופנה מצד אחד. 3. מופנה משני צדדין לכו''ע למדין ואין משיבין.
ג. בהמה במעי אדם, האיבעיות 1. קיבל אביה קידושין אינו נאסר באחותו, כיון שאין במינו מתקיים ולא הוי בחייה, ומייתי דהנולד אחריו בכור לנחלה ש''מ דלא חיי, ודחי דזהו משום שאין לבו של אביו דוה עליו. 2. לר''מ דהוי ולד מעליא בעי באדם במעי בהמה האם מותר באכילה.
שאלות לחזרה ושינון
דף כג
א. מדוע לר"מ המפלת מין בהמה מטמאה כאדם (3)
ב. דיני לימוד מגזירה שוה (3)
ג. האיבעיות בבהמה במעי אדם (2)
דף כד
*אין צורת אדם. *שסועה. *גוונים ואבא שאול.
א. הולדות שאין להם צורת אדם ודינם 1. לחכמים כל שאין לו צורת אדם אינו ולד, פליגי אי ר''מ בעי מצורת אדם ולרבנן כל צורת אדם, או דלרבנן מקצת צורה הניכרת ור''מ סגי כל שהוא. 2. נברא בעין אחת ובירך אחד, מן הצד אמו טמאה ובאמצע אמו טהורה. 3. ושטו נקוב אמו טמאה ואטום טהורה. 4. המפלת גוף אטום וזהו חסר כדי שינטל מן החי וימות אינה טמאה, ושעור החסרון לרבי זכאי עד הארכובה דקסבר טריפה אינה חיה, לרבי ינאי עד לנקביו דקסבר ניטל הירך וחללה נבילה, ולרבי יוחנן עד מקום טיבורו. 5. גולגלתו אטומה אפילו כל שהוא, אמו טהורה. 6. כמין אפקתא דדיקלא שידיו ורגליו על כתיפו טהורה. 7. מי שפניו מוסמסין, לל''ק רבי יוחנן מטמא ור''ל מטהר ולל''ב לכו''ע טמאה, ופליגי בפניו טוחות ואיפכא דר''י מטהר ור''ל מטמא. 8. ברית גוף או ראש שאינו חתוך אמו אינה טמאה, כיון שלא ראוי לחיות שמונה ימים. 9. דמות לילית אמו טמאה, כיון שהוא ולד עם כנפים. 10. דמות נחש טמאה, היות וגלגל עינו עגול כשל אדם.
ב. בריה שיש לה שני גבין ושני שדראות, לרב באשה אינו ולד ובמעי בהמה אסור באכילה, ולשמואל באשה ולד ובבהמה מותרת, ופליגי האם השסועה שנאסרת ישנה בריה בפ''ע או רק במעי אמה. והשמועות 1. ר''ח בן אנטיגנוס פוסל לעבודה ודחי דקאי על מי ששדרתו עקומה. 2. בן ח' חדשים בבהמה גסה וד' בדקה הימנו ולמטה אסור יצא השסועה, לרב הנהו שרי במעי אמן והשסועה אסורה, ולשמואל בהנך כלו חדשיו ויצא מותר והשסועה אם יצאה נאסרה. ובעי האם בהמה גסה יולדת לשבעה כמו אשה, ומייתי הימנו ולמטה אסור, ודחי דלמא קאי רק על בהמה דקה וקמ''ל דבציר תרי ירחי לא חי.
ג. המפלת שפיר מלא גנונים לא חוששת לולד שנימוח כיון שנעשה מהרבה יין חי או מזה שלא חסר או מזה שיש כמה גוונים. ואגב כך מייתי דברי אבא שאול 1. היה קובר מתים, ועצמות השותה יין חי שרופין מזוג סכויין וכראוי משוחין. 2. שתייתו מרובה מאכילתו שרופין אכילתו מרובה סכויין וכראוי משוחין. 3. רץ אחר צבי ורץ ג' פרסאות של מת והיתה של עוג. 4. עמד בגלגל עינו של אבשלום עד חוטמו. 5. היה ארוך בדורו, והגיעו זה לכתף של זה: רבי טרפון, ר''מ, רבי, רבי חייא, רב, רב יהודה, אבא דיילא, פרשתבינא עד חציו וכו''ע לדידיה עד מתניו.
שאלות לחזרה ושינון
דף כד
א. הולדות שאין להם צורת אדם ודינם (10)
ב. המח' בשסועה והיכן והשמועות (2)
ג. דברי אבא שאול (5)