דף י
*אפר תפוח. *תשלום דמי הנאה.
א. הנהנה מאפר תפוח שע''ג המזבח לפני תרומת הדשן מועלין בו, ולאחר מכן לרב אין מועלין כיון דנעשית מצוותו ולרבי יוחנן מועלין כיון שצריך בגדי כהונה. והשמועות 1. מועלין עד שתצא לבית הדשן, לרב עד שתיראה לבית הדשן. 2. גחלת שפקעה מע''ג המזבח לא יחזיר, לל''ק לרב ש''מ גחלת שע''ג המזבח יחזיר ותירץ דאית בה מששא, ולל''ב לר''י ש''מ דלא מועלין באפר אף ע''ג המזבח ודחי דקמ''ל דגחלת שפקעה א''צ להחזיר אף דאית בה מששא.
ב. תשלום דמי הנהנה מקדשים 1. הנהנה מדמי חטאת ואשם, אם קודם שהקריבם יוסיף ויביא מהדמים את קרבנו, ואם כבר הקריב דמי אשם לנדבה ודמי חטאת לים המלח וכר''ש דתמות. ואם נודע אחר כפרה ילכו לנדבה, כיון שאין מפרישין מתחילה לאיבוד. 2. הנהנה מקק''ד לפני זריקת דמים ומאימורי קק''ל לאחר זריקה, לרב יפלו לנדבה וללוי יביא דבר שכולו למזבח וזהו קטרת. 3. כל קרבנות המזבח למזבח וכרבנן, בדק הבית לבדה''ב, וקרבנות צבור לשופרות. 4. נהנה מבשר קק''ד שנטמא אף שיש מצוה לשרפו ומאימורי קק''ל לאחר שהעלן אף שמצוה להפך בצינורא פטור.
הדרן עלך פרק שני דמעילה!
שאלות לחזרה ושינון
דף י
א. הנהנה מאפר התפוח, והשמועות (2)
ב. תשלום דמי הנהנה מקדשים (2)
פרק שלישי – ולד חטאת
דף יא
*לא נהנין ולא מועלין. *קדושה באה והלכה.
א. המקרים בפרקין שלא נהנין מדאורייתא ולא מועלין מדרבנן 1. חטאת שעברה שנתה ושאבדה ונמצאת בעלת מום משכיפרו הבעלים. 2. המפריש מעות לנזירותו כיון שכולן ראוין לבא שלמים, וכן אם מת והיו לו מעות מפורשין דמי חטאת. ולא אמרינן המפריש מעות לקינו שראוין להביא תורין שלא הגיע זמנו, כיון שהתורה לא אמרה להביא דבר שלא ראוי למזבח. 3. הדם אין מועלין בתחילתו אלא בסופו משיצא לנחל קדרון, ולחכמים אין מועלין שנאמר לכם או לכפר או לפני כפרה כמו לאחר כפרה שאין בו מעילה כיון שנעשה מצוותו. 4. נסכים מועלין בתחילה ולא לאחר שיצאו לשיתין, ולר''א ברבי צדוק אחת לשבעים שנה מעלין מהשיתין יין קרוש ושורפים בקודש בגז''ש קודש, והמשנה אתי לל''ק כראב''צ ואין מועלין אם קלט ולל''ב אף בשיתין הוי מדרבנן וקרא אסמכתא בעלמא. 5. דישון מזבח החיצון מועלין שנאמר ושמו אצל המזבח, ובמזבח הפנימי קודם שהניחן אצל מקום תרומת הדשן אין מועלין שנאמר במוראה אל מקום הדשן ובאם אינו ענין, וכן בדישון מנורה וילפינן מדשן הדשן. 6. בני יונה שעבר זמנם לכו''ע, ותורין שלא הגיע זמנם לר''ש מועלין כיון שראויים לאחר זמן, ולרבנן אין מועלין דמחוסר זמן דומה לבעל מום ואין מום פוסל בעופות. 7. חלב המוקדשין וביצי תורין, אם הקדישן בקדושת הגוף למזבח אין מועלין, ואם הקדישן בקדושות דמים למזבח מועלים כמי שהקדישן לבדק הבית. 8. שרשי אילן של הדיוט הבאין בשל הקדש וכן איפכא, וכן מעין בשדה של הקדש לא נהנין, ואחרי שיוצא מהשדה מותר להנות ממנו. 9. המים שבכד זהב לניסוך המים אין מועלין, ולהו''א אם יש בו שלש לוגין מועלין ונדחה, ואם נתנו לצלוחית למ''ד אין שיעור למים מועלין בכולן ולמ''ד יש שיעור מועלין בשלש לוגין. 10. הקן שבראש האילן של הקדש אין מועלין, ובראש אשירה יתיז בקנה, והמקרה לר''ל ששיברה מהאילן דקסבר ע''ז שנשברה מאליה מותרת, ולר''י בגידולים הבאין לאחר מכאן או שהביאה עצים מעלמא והאפרוחים יתיז ומותרים בהנאה, אבל ביצים ואפרוחים הצריכים לאילן אסירי דהוו כאילן.
ב. קדושה להיכן הלכה ומהיכן הגיעה 1. קדשים שמתו לר''י יצאו מידי מעילה מדאורייתא, וקשיא לר''ח קדושה שבהן להיכן הלכה. 2. תורין שלא הגיע זמנן ובני יונה שעבר זמנם אין מעילה מדאורייתא אלא מדרבנן, ומקשינן אמאי יש מעילה בתורין והרי כשהוקדשו לא היו ראויין. 3. דם מעיקרא אין בו מעילה ולבסוף כשיצא לנחל קדרון מועלין בו, אמרינן דמעיקרא איכא מעילה דהמקיז דם לבהמת קדשים מועלין בו, וזהו דווקא בדם משא''כ חלב המוקדשין שא''א בלעדיו והוי מגופה משא''כ פרש.
שאלות לחזרה ושינון
דף יא
א. המקרים בפרקין שלא נהנים ולא מועלין (10)
ב. קדושה להיכן הלכה ומאין באה (3)