כיכר השבת

ה"מניין בניין" שלנו // ר' בנימין אקרמן

17 שנה של דו שיח קצרצר של שכנים טובים. פתאום בבת אחת כולנו משלימים יום יום, שלוש פעמים ביום את אותו המניין. הרב בנימין אקרמן בטור אישי ומחמם לב (טור אישי)

| 26 | כיכר השבת |
ה"מניין בניין" שלנו // ר' בנימין אקרמן
(צילום: באדיבות המצלם)

ליל התקדש חג הפסח. ימי קורונה, אין בית כנסת, כולנו במרפסות. מרפסת ביתי בקומה הראשונה ממוקמת במקום אסטרטגי, זאת מכיוון שמסביבי ישנם במרחקים שונים כשבעה-שמונה בניינים משני רחובות שונים, כל בניין בין חמש עד תשע קומות. מה שאומר שבכל נקודת זמן בשעת התפילות, אני יכול לשמוע כחמישה מניינים בבת אחת בדרגות דציבלים שונות.

אך אנחנו מתרכזים במניין הבניין שלנו, אליו מצטרפים דיירי הבניין שממול. נדמה שכמו ניהול הקורונה במדינה - שמשרדי הממשלה מקבלים החלטות כאירוע מתגלגל בשעת מעשה ומנסים ללמוד מטעויות, כך גם הפסיקה ההלכתית בנושא. כנראה שאף פעם עוד לא יצא קונטרס "בגדר הלכות תפילה במרפסות בימי נגיף מסוכן והמסתעף". לפחות פעם ביממה ישנן שאלות הנותרות באוויר, ואנשים שונים שמעו פסקים שונים: האם החזן צריך שיראה את כל העשרה? האם מספיק שיכול לראות את כל העשרה? האם בדיעבד ניתן לצרף את אלו מהבניין ממול? האם לעשות מנחה קצרה או ארוכה? בקיצור, אירוע מתגלגל, כל יום הלכות אחרות מרבנים שונים. לאף אחד אין משנה פסוקה וברורה בנידון. לעת עתה.

ליל החג היה ברור לי כי אינו דומה למנחה מעריב של שאר הימים הקודמים. ליל חג וכן שחרית-מוסף של החג בבוקר, הם זמנים שכל אחד רוצה להיות בבית הכנסת שלו, בקהילה שלו, הנוסח שלו, וכעת הכל שונה. אני אמור להיות בכלל בירושלים, ולגשת לעמוד כמו כל שנה בליל החג בבית כנסת עם כ-200 מתפללים. אך כעת אנחנו במניין-בניין. 17 שנה אנחנו מתגוררים כאן, משפטי הנימוס בינינו מסתכמים בדרך כלל בשלום שלום... בוקר טוב... יש לכם חלב? שמעת על הסתימה בביוב? מתי מסיימים את הבנייה אצלכם? אוווווו איזו בר מצווה יפה עשיתם אתמול!!

17 שנה של דו שיח קצרצר של שכנים טובים. פתאום בבת אחת כולנו משלימים יום יום, שלוש פעמים ביום את אותו המניין.

למטה מתחתינו משפחה עם ישיבע בוחערים ליטאיים, לידם זה בעל הטמבור החביב המתפלל ביום יום בבית הכנסת הכלל ספרדי. עד לפני כשבוע וחצי עוד היה לו מניין במרפסת ביתו בנוסח שלו כולל ספר תורה, מניין אליו הצטרפנו אני ובני מהמרפסת שלנו. מימין לנו מתגוררת משפחה תימנית, הרב בעל הבית כבר מבוגר בסוף גילאי ה-70, ומעלינו עוד שכן חייכן המשתייך לעדות המזרח. אך מעליו זה המרפסת ששם המרכז, שם הדברים קורים באמת, יען כי הוא באותה מרפסת היכולה לראות את אלו שמתחתיו וגם את אלו שמעליו, יש לו גם שלושה בנים מעל גיל בר מצווה, כך שהם "ליבת" המניין אם יש דבר כזה. התמזל מזלי והירושלמי הזה המשתייך לעדת הפרושים מתפלל בנוסח אשכנז עם אותם מנגינות חג של הליטאיים, ואליו מצטרפים שאר הליטאים שמעליו. הוא הבוס, הוא ובניו ניגשים לעמוד, כולל תפילת טל והכל. מסתבר שכל השנים האלו לא ידעתי שיש לו קול חזק, יציב, מוסיקלי, והוא בכלל שליח ציבור ותיק כולל בימים הנוראים.

ליבי היה על אלו מהנוסחים האחרים, המתגעגעים כמו כולנו לבית כנסת, אבל הם היו רוצים לטעום מן הסתם איזה סלסול מזרחי כזה או אחר או את הנוסח שלהם. הספרדי מעלי מנסה לשתף פעולה עם בנו, אך ברי לי כי זה לא פשוט להם.

בליל החג, בציות לבקשה משיחת הטלפון מקו העירייה שהגיעה בערב החג, בשעה יעודה בכל המניינים שסביבנו התחילו ביחד תפילת הלל. בטוחני כי שירת "מה אשיב" במנגינה הידועה בקעה רקיעים השנה יותר מתמיד, כולל הזיופים...

בבוקר החג הרחובות היו ריקים לחלוטין כמובן, אך רעש התפילות מכל הכיוונים היה מרגש מאוד. כאן צועקים נשמת כל חי, שם אמצע הלל, ובמניין שלישי - אלו של זמן קריאת שמע הראשון - כבר באמצע קדושה של מוסף. ממרחק אני שומע מניין שבספונטניות החלו בשירת "כי הרבית" סוחפת ברוב עם, מחזה סוריאליסטי אולי היסטורי, מוזר ככל שיהיה. אצלנו החזן דילג לקריאת ההפטרה של החג הראשון מתוך ספר ביתי, ללא מכירת עליות, ללא קריאת התורה, ומשם ישר לתפילת טל ומוסף.

כשעברו שני רכבי משטרה באיטיות ברחוב כשחלונות רכביהם סגורים, חשבתי לעצמי חבל שאינם פותחים חלונות. מן הסתם הם היו עוצרים ולא מבינים מהיכן כל הרעש וההמולה הזו מגיעים. אולי היו מתענגים על תפילה של פעם בחיים.

אחרי התפילה היה לי 'סמול-טוק' עם השכן שמעלי שכמעט לא יוצא לנו להיפגש ביום יום. כמעט אף פעם. אפילו הצלחתי לנהל דו שיח בכמעט צעקות עם השכן מבניין ממול מתי לעשות מעריב מוצאי החג. הוא מבקש להקדים כמנהגו בשביל ספירת העומר. להקדים המצווה.

במוצאי החג הבנתי שסוף סוף כבר יש לנו גבאי למניין שלנו. שניה לפני תפילת שמונה עשרה, אחד הבחורים מלמטה דפק בחוזקה שני דפיקות כמנהג העולם מקדמא דנא על הסטנדר שלו (אותו שאל מבית המדרש הסמוך המיותם), וצעק "מוריד הטל - אתה חוננתנו - ותן ברכה - יעלה ויבוא!!!". שמחתי. יש גבאי במניין מס' 162.

במוצאי החג, דבר ראשון פתחנו שיחת זום עם אימי האלמנה שלראשונה בחייה עשתה ליל הסדר לבדה. היו לנו שבועיים להתרגל למחשבה שהיא תהיה לבד, מחשבה שצמררה כל עצם מעצמותינו. אך ב"ה אמא שלנו, שהיא גם סבתא לכמאה נכדים בלי עין הרע, הבינה את המצב, ומעצמה הרגיעה אותנו שהיא תהיה בסדר. היא מתגוררת באחת משכונות הצפון בירושלים וסיפרה כי בשעה 8:30 בליל החג לפי בקשת הרבנים, המשפחות מסביבה יצאו למרפסות ושרו מה נשתנה, כאשר היה ברור שזה מופנה אליה, הבודדה.

היוזמה בהחלט השיגה את מטרתה, קצת מרגוע ושמחה לכווץ קצת את עצב הבדידות. מסתבר גם שמזלה שפר על שלנו. בבניינים שלה היא זכתה למניין מרפסות בגרסה מורחבת משלנו, כולל ספר תורה וברכת כהנים בשחרית ובמוסף.

היא אינה מתחרטת, ידעה שאין ברירה, אך שמחה לשמוע שאפילו שנהנינו מאוד בבית שלנו לראשונה, אך בשנה הבאה בעז"ה נהיה איתה בבריאות איתנה ובתפילה ובתקווה שבירושלים הבנויה!

ר' בנימין אקרמן, ר"מ בישיבת אדרת התורה לצעירים אמריקאים, ורכז ליווי צעירים - ג'וינט ישראל

תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
21
לגבי זה שאומר שגזל שינה זה מדוארייתא. אז שתדע שאתה נודניק מדברי סופרים.מדרבנן.ומדאורייתא כי ככה נולדת.
תולון
20
יפה כל כך לראות את הערבות ההדדית הזו. יישר כח על הכתיבה
אני
19
מה לעשות שבמקרה הזה זה כך , ודי לתסכול , כתוב נהדר לא מכיר את אקרמן אבל מכיר את בעל חנות הטמבור פה בבית שמש אדם יקר מאד וצדיק ולא מתבייש בעבודתו ( גם בעל צדקה גדול )
איצהלה

הצגת כל התגובות

18
הם אסרו התפילה בחוץ ללא סיבה מדעית ואתה עוד אומר להם תודה. מצחיק אתה
מרדכי הצדיק
היום יום תליית המן אז אני רוצה להגיד את דעתו של מרדכי האמיתי ולא של הצדיק המזויף שמתהדר בשם "מרדכי הצדיק"... אסרו תפילה בחוץ ללא סיבה? אתה המצחיק. ראית כיצד התנהלו העניינים בשבוע שהתפללו בחוץ? הקפידו רק על עשרה? הקפידו באמת להתרחק? יכול להיות שהיו כמה מקומות מרווחים ובודדים שהקפידו, אבל הרוב הגדול ל
מרדכי האמיתי
17
לא כ"כ הבנתי, אם אתה בקומה הראשונה, אז איך הישיבע בוחרים הליטאיים גרים מלמטה?
אני רק שאלה
לא שמעת על דבר כזה שקוראים לו קומת קרקע?
דודו
16
נפלא ומרגש כתוב בטוב טעם!
יעקב מתן
15
מי יודע, אולי קורונה זו באה לעולם, למעט יותר קשר עם שכינינו, אף אלו שאינם נמנים עם אותו צבע/צורה של כובע/חליפה/כיפה/שם. יפה כתבת...
יהואש פיינגולד
14
אשריכם ישראל
יהב
13
אני אשתף אתכם בהירהורי ליבי על אותם אלו שחושבים שהם מחזיקים את העולם ומתפללים במרפסת כביכול במניין על חשבון אותם אלו שישנים הרי תפילה במניין אולי זה דין מדרבנן, והצירוף למניין במרפסות אינו אלא דיעבד שבדיעבד, ואילו גזל שינה זה דאורייתא ואיך אפשר להתפלל על חשבון אחרים, האם זה רצון ה' והרי היום
תורה
אם זה ותיקין אתה צודק, אבל אם זה ב8-8:30 מה הבעיה?
יהודה
12
בני ריגשת
מאיר פ
11
אנחנו בתקופה כל כך לא פשוטה. וכל כך יפה לראות את הדברים הטובים שיוצאים. ואלה שיודעים להעלות את התחושות על הכתב בכלל !! כתוב בטוב טעם. מרגש ומחזק חג כשר שמח!
פנחס
10
על פי השולחן ערוך לא מצטרפים למנייני מרפסות וחלונות למיניהם כלל. לספרדים זה ברכות לבטלה ואסור לענות אמן.
אין לספרדי להצטרף
9
בעל הטמבור היה חייב להיות ספרדי? והישיבה בוח'ר ליטאים...
יוסף
כך יצא אצלו. אצלי בעלי הטמבור הם דווקא אשכנזים ובכירי הישיבע בחורים הם גם וגם. התורה שייכת לכולנו וכולם צריכים להתפרנס.
א
8
אדריכל ישראל
יהב
7
חבל שבעת כזאת עדין רבים על נוסח ספרדי אשכנזי ליטאי. האשכנזי בחיים לא יתן שיהיה ניגון של ספרדים במניין שלו.
מאי
אז לידיעתך שבבני ברק ברחוב שלנו ליד העיריה התקיים הבוקר-שבת מנין מגוון הש"צ היה נוסח ירושלמי, המתפללים ליטאים חסידים תמנים וספרדים. די לנחיתות לא להגזים
ל
6
ענקקקק ואל תשים לב להערות טיפשות מטומטמות חסרי -דת- ושכל
אהרן זאקס
5
וואו כתיבה יפה מאוד
דוד
4
בתור השכן מלמטה אני יכול לומר שזה אחד הדברים הנחמדים. תפילת ליל החג היתה ממש מרגשת ובהלל פשוט רקדתי. מודה לכל השכנים הנפלאים שלי על היוזמה ועל הליכוד.
ישראל הישיבע בוחער
3
משפחה מקסימה, הרבה הצלחה.
יהודי
2
תודה ששיתפת.. כתבת מאוד יפה!
מרגש מאוד!
1
כל התיאור הזה של השכנים והסוגים והגוונים משום מה צרם לי .. זה יכל להיות יותר מאחד !
רפאל
אולי גם יעניין אותך
קורונה - כל המידע בכיכר השבת