כיכר השבת

פרסום ראשון

הנחיה הלכתית לגברים: כך תתקלחו בביתכם

בעקבות האיסור ללכת למקווה, מפרסם הגרש"ד גרוס הנחיות הלכתיות כיצד ניתן להתקלח ולהיטהר - באמצעות תקנת חז"ל כי תשעה קבין מים שאובים, מטהרים כמו טבילה במקווה (חרדים)

| 22 | כיכר השבת |
סערת המקוואות; הנחיה הלכתית לגברים: כך תתקלחו בביתכם
(צילום: שאטרסטוק)

בתקופה זו, כאשר רבים נמנעים מטבילה במקווה בשל התפרצות נגיף הקורונה, והוראה מפורשת שניתנה בחסידויות רבות שלא לטבול בימים אלו, הנה הפתרון להיטהרות לפי ההלכה.

יודגש, כי מדובר בפתרון לגברים בלבד, ולפיו ניתן להסתפק בתשעה קבין מים שאובים, במקום טבילה בבור המקווה.

הגרש"ד גרוס, רב קהילת גור בעיר אשדוד ומחבר הספר פירות השדה, פרסם שורת הנחיות הלכתיות. "היות ותקופה זו נחשבת כשעת חרום, ניתן להסתמך לכתחילה על תקנת חז"ל של תשעה קבין במקום טבילה", הוא כותב.

הרב גרוס (באדיבות המצלם)

הרב מסביר כי "ט' קבין צריך להיות ברצף: ולכן יש לווסת את טמפרטורת המים לפני שמתחילים כי הזזת היד באמצע הקילוח בכדי לווסת את הטמפרטורה מאבד את הרצף".

"יש להרטיב את כל הגוף לפני השפיכה וגם מתחת לכפות הרגלים. יש לעמוד תחת שפופרת תלויה, ולעמוד תחת זרם מקסימלי כחמש דקות, עמידה זקופה כשהידים ישרות בצדדים או מונחות על ליבו לא באופן הדוק.

"במידה ויש זרם חזק ניתן להסתפק ב 3-4 דקות. יש לציין שבעת השפיכה אפי' כשהמים לא מגיעים לכל מקום הט' קבין עולה לכתחילה".

הרב גרוס ממשיך, "במידה שאין שום אפשרות להתקין אמצעי תליה לשפופרת של המקלחת בכדי לעמוד תחתיה ניתן להחזיק את השפופרת ביד אחת שתים וחצי דקות ולאחר שתים וחצי דקות להחליף ליד השניה".

ומה יעשו בשבת? כותב הרב גרוס כי "אי אפשר לפתוח ברז מים חמים מחשש איסור דאורייתא ולכן אין לעשות תשעה קבין. בשעת הדחק - בדיעבד -, בימי החורף אם המים חמים ע"י הבוילר, במידה שהמים היה יד סולדת אחר כיבוי הבוילר ורוקן מהמים כחמש דקות (לפני שבת, אחר הכיבוי). בשבת בבוקר ניתן לפתוח ברז המים על הכי קר ואח"כ להזיז את הידית ע"י שינוי לאמצע למצב פושר. ובברזים נפרדים קודם הקר ואח"כ החם ובשינוי, וכן לסגור קודם את החם ואח"כ את הקר ושניהם בשינוי".

This browser does not support the video element.

"בימים שהמים חמים ע"י השמש ולא ע"י הבוילר, אז בשעת הדחק -בדיעבד- ניתן להשתמש כנ"ל בלי שרוקן מהמים לפני כניסת שבת חמש דקות".

לסיום הוא כותב כי "ניתן לבדוק שיעור מדויק של שיעור זמן ט' קבין ע"י לקיחת דלי המכיל בין 16 ל-17 ליטר דהיינו דלי המכיל כאחד עשר בקבוקי שתיה של ליטר וחצי. להעמיד את הדלי מתחת לזרם המקלחת ולבדוק בכמה זמן מתמלא הדלי. שיעור זה הינו השיעור המדויק, רצוי להוסיף עוד קצת זמן בכדי לוודא שאכן היה כל השיעור".

תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
12
רק שלא יחשבו שזה מועיל לנשים....
יצחק
למה לא?
חיים
כיוון שלגברים זה מנהג חסידות ואצל נשים זאת מצווה דאורייתא.
רם
לא ראוי להיכתב פה. תמחוק את זה בבקשה
ירושלים
11
עדיף לפרק את "השפופרת" של הטוש
שיהיה טוב לכו"ע
10
כתב בבן איש חי הלכות רה"ש פר' נצבים אות ג שצריך שמישהו אחר ישפוך עליו 9 קבין ברצף במידה שיש אונס לטבול. ואם אין דלי שיכול להכיל כל הכמות הזאת, אז יקח דלי נוסף או 2 בתנאי ישפכו עליו השני קודם שיגמר הדלי הראשון ימכל מקום, לא יותר מ 3 כלים. לפי הבא"ח הזה, כל קב הוא 432 דרהם כדכל דרהם הוא בדיוק 3 גרם. ס
ללא שם
אז לא היה מקלחת כמו שלנו עם שפופרת.
רם

הצגת כל התגובות

9
הראש של הטוש גורם ליציאת המים בטיפות לכן צריך להוריד את הראש ולאפשר זרם מים רצוף על הגוף
אנא
8
כמות המים ע"פ ספר הדורות הקצר לפי הגרא"ח נאה 12.4416 ליטר בדקתי שאפילו תוך שתי דקות במקלחת מגיעים לכמות הנ"ל. יישר כח למעוררים
אברהם הסופר
7
שיהיה כך כל השנה
רפי
6
בפני עיוור לא תשים מכשול. מדובר בהנחייה לטבילת גברים בלבד
שרי
ברור שזה לגברים. אלא למה אם לא?
ירושלים
זה לא מועיל לטבילת כלים
אלמוני
מי דיבר על כלים?
רם
5
יש גם את שיטת האר"י ומובא בבן איש חי לטול ידים מ' פעמים בכוונות. כ' פעמים לסרוגים (יד ימין ויד שמאל) ולאחר מכן י' פעמים על יד ימין וי' פעמים על יד שמאל כאשר בכ' הראשונות בכל אחת מהסרוגין יש לכוון אות אחת מהשם הזה : יו"ד ה"י וי"ו ה"י דהיינו לכוון י' בשתי נטילות הראשנות על שמאל וימין ואחר כך ו' על שת
אהרן
4
כל מה שפסק זה לא לפי דעת מרנט החזון איש ותלמידיו א] לשיטת החזו"א: צריך קרוב ל 22 ליטר ב] לא מועיל לעשות טוש בבית [אא"כ מפרקים את השפופרת]
לזיכוי הרבים
גם אני ראיתי בשם החזון איש דט' קבים דרך הטוש אינו מועיל כי זה דומה לשופך מיותר משלשה כלים דאינו מועיל כדקתני במקואות פ"ג מ"ד עיין שם. אך קשה לי דממשנה זו משמע דדין נפילת ג' לוגין מים שאובים למקוה ודין ט' קבים שוים הם לגבי זה, והרי מבואר במשנה הקודמת (משנה ג) דנפילת ג' לוגין מים שאובים מצרצור פוסל את
אליהו
3
עכעשיו הכינרת תתרוקן
יהודה
2
טעות בכותרת תשעה קבין ולא תשעה קוב, הבדל משמעותי...
שימו לב
1
"יש להרטיב את כל הגוף לפני השפיכה וגם מתחת לכפות הרגלים." מה זה?
הלו
כדי שאח"כ "בעת השפיכה אפי' כשהמים לא מגיעים לכל מקום הט' קבין עולה לכתחילה" כי יש חיבור של המים שעל הגוף
אני
נכון שלא פתחת מסכת גיטין?
הלוהלו
אולי גם יעניין אותך
קורונה - כל המידע בכיכר השבת