![קניות בירושלים | אילוסטרציה](https://images.kikar.co.il/cdn-cgi/image/format=webp,fit=contain,width=1200/2023/11/07/888e9c80-7d4f-11ee-9107-9d6226c7f776__h483_w724.jpg)
ב-1 בינואר 2025 נכנסה לתוקף העלאת המע"מ ב-1%, מהלך שעל פי ההערכות היה אמור לגרור עליות מחירים מתונות במספר מוצרים. עם זאת, בדיקה מקיפה שבוצעה על ידי 'לובי 99', העלתה כי העלאת המע"מ נוצלה על ידי חלק מחברות המזון והקמעונאים להעלאות מחירים משמעותיות מעבר לצפוי.
מתודולוגיה: ניתוח נתונים מקיף
לשם בחינת הנושא, נערכה השוואת מחירים בין 1 בדצמבר 2024 – טרם העלאת המע"מ – לבין 2 בפברואר 2025, לאחר יישום ההעלאה. ההשוואה התבססה על מחירי המחירון המדווחים על ידי הרשתות הגדולות, בהתאם לחוק התחרות במזון ושקיפות המחירים. לובי 99 הוריד את הנתונים החודשיים מ-597 סניפים של 16 תתי-רשתות מובילות בישראל, ללא רשתות פארם.
בבדיקה נלקחו בחשבון 24,149 מוצרים ייחודיים תוך סינון מוצרים שהיו בפחות משלושה סניפים בכל אחת מהדגימות, כדי למנוע הטיות. הספקים נבחרו לפי נוכחותם במדפים, כאשר נופו ספקים שמוצריהם הופיעו בפחות מ-10,000 סניפים. בסופו של דבר, נבחרו 26 ספקים מרכזיים שנותחו בפירוט.
ממצאים עיקריים: עליות מחירים חריגות
הממצאים מעלים תמונה מטרידה: ממוצע עליות המחירים בכלל הרשתות והספקים עמד על 2.8% – כמעט פי שלושה מהעלאת המע"מ. זאת, בפרק זמן של שלושה חודשים בלבד.
הספקים שהובילו את העליות:
- יפאורה תבורי – 6.2%
- סוגת – 5.2%
- יקבי כרמל – 5%
- זנלכל – 5%
- שטראוס – 4.5%
- נטו סחר – 3.7%
- אסם-נסטלה וווילי-פיד – 3.5%
- זוגלובק בלט לחיוב עם עלייה של 1.1%
רשתות הקמעונאות שהעלו מחירים בצורה משמעותית:
- שופרסל אקספרס – 5.5%
- שופרסל שלי – 4.5%
- שופרסל דיל – 4.3%
- יש חסד – 4.6%
- ויקטורי – 3.9%
מי שהפתיעה דווקא לטובה היא רשת אושר עד, שלא רק שלא העלתה את המחיר בהתאם למע"מ אלא אף ספגה 0.40% מעליית המע"מ, עם עלייה מינימלית של 0.6%
הבדיקה חושפת דפוס מדאיג, בו ספקים ורשתות ניצלו את העלאת המע"מ כהזדמנות להעלאת מחירים חריגה מעבר לעלייה הצפויה. הציבור, שכבר היה ערוך לעלייה מתונה, מצא עצמו מתמודד עם התייקרות רחבה יותר.
ב'וויינט' הביאו את הנתונים הנ"ל ופנו לרשתות השיווק לקבלת תגובה:
מרשת ויקטורי נמסר:
"כמה שזה יישמע מפתיע – עליות המחירים, הריביות והמסים לא פסחו על הרשת. אף על פי כן, נמשיך לנהל מאמצים יומיומיים להוזלת המוצרים לצרכן".
ממחסני השוק נמסר:
"לנוכח גל ההתייקרות, לצד הכבדת המע"מ ומחירי מוצרי גלם, אנו מובילים מהלכים לספק מחירים תחרותיים, בהם השקת סדרת בייסיק המוזילה עד 50% מגוון מוצרים".
משופרסל לא נמסרה תגובה.
הצגת כל התגובות