פרשת דברים

בין זכות אבות ואחריות אישית | אקטואליה בפרשה עם הרב אליעזר שמחה וייס

חבר מועצת הרבנות הראשית, הגאון רבי אליעזר שמחה וייס, מתארח מידי שבוע ב'כיכר השבת', ומגיש לצופים ווארט אקטואלי מהפרשה (יהדות)

ייחוס: המשחק בין זכות אבות ואחריות אישית

השבוע, פרשת במדבר חלה יחד עם יום מאוד מיוחד ולא ממש מוכר, היום השני בחודש סיוון, הוא יום מיוחד בלוח היהודי. ישנן שתי סיבות מדוע יום זה חשוב:

1. ביום זה הכריז ה' על העם היהודי כ"ממלכת כהנים וגוי קדוש" (ממלכת כהנים ולאום קדוש), והעניק להם מעמד מיוחד וייחוס שונה משאר האומות. ביחס להבחנה הרוחנית הטבועה של העם היהודי. המשמעות היא שעם ישראל הוא עם סגולה וזהו יחוס לתוכן המיוחד של היום הזה.

2. יום היחוס חל בין ראש חודש סיוון (היום הראשון בחודש העברי) לבין שלושת ימי הגבלה (שלושת ימי ההכנה לקראת חג שבועות). מיקום זה, הסנדוויץ' בין שני ימים מיוחדים, מוסיף לחשיבותו במחזור לוח השנה היהודי. כאן, ייחוס מתייחס למשמעות היום הנובעת מהחיבורים שלו לתאריכים חשובים אחרים.

שני ההיבטים של ייחוס שהוזכרו לעיל – ההבחנה הרוחנית הטבועה והמשמעות הנובעת מקשרי לוח – משתלבים יחד כדי להדגיש את חשיבותו של יום הייחוס. להיות באמת מיוחס דורש יותר מאשר רק ייחוס המבוסס על קשרים. יום היחוס משמעותי לא רק בגלל מיקומו בין ראש חודש לשלושת ימי הגבלה אלא גם בגלל שהוא יום שבו נהיינו לממלכת כהנים וגוי קדוש, העומדים בפני הפוטנציאל הרוחני שהוענק לנו.

מעניין לציין שרעיון היחוס נרמז גם בפרשת התורה של השבוע.

וְאִתְּכֶ֣ם יִהְי֔וּ אִ֥ישׁ אִ֖ישׁ לַמַּטֶּ֑ה אִ֛ישׁ רֹ֥אשׁ לְבֵית־אֲבֹתָ֖יו הֽוּא (במדבר א, ד)

איש ראש לבית אבותיו הוא, מפרשים, כי הם היו ראשי בית אבות, כי מהם התחיל היחוס ולכן נקרא ראש. (אמרי שמאי)

" ר' שמאי גינזבורג, בספרו אמרי שמאי, מסביר שכל אדם (איש, איש), ללא קשר לרקע שלו, יש לו פוטנציאל להפוך לראש משפחתו (ראש לבית אבוֹתיו הוא), מסמל את תחילתה של שושלת נכבדת שדורות עתידיים יחקרו אחריהם.

כדי להמחיש נקודה זו, מספר ר' שמאי גינזבורג סיפור על יהודי שלא ידע הרבה תורה (עם הארץ) שניגש לתלמיד חכם והתפאר בייחוס שלו. עם הארץ, מחוסר ידע, הסתמך רק על הייחוס היוקרתי שלו. תלמיד החכם השיב: "ההבדל בינינו הוא היחוס שלנו. שלך נעצר בך, אבל שלי מתחיל איתי."

בצורה דומה, מסופר על קבוצת אדמו"רים חסידיים שיושבים יחד סביב שולחן. הם לא היו גדולים כל כך בזכות עצמם, אבל כולם היו ילדים ונכדים של האדמו"רים החסידיים הגדולים הקודמים והם היו מאוד גאים בייחוס שלהם. הגדול מכולם לא היה לו ייחוס להתפאר בו, שכן אביו היה יהודי פשוט שהתפרנס מאפיית לחם. כשהגיע תורו של הגדול שבהם לומר משהו, הוא הקדים אותו כך: "אבא שלי, האופה הפשוט, לימד אותי שלחם טרי עדיף ובריא מלחם יבש."

סיפורים אלו מדגישים את טבעו הכפול של הייחוס. בעוד שהוא יכול להיות מקור לגאווה בגלל המורשת של העשייה של האדם, הוא גם מגיע עם האחריות לפעול היטב ולעמוד באותה מורשת אבות, ואולי אפילו להתחיל אחת חדשה.

רעיון זה מתחזק עוד יותר על ידי סיפור תלמודי מרתק בגמרא: (מנחות נג ע"א) על רבי פרידא ותלמידיו. כאשר רצה אדם בשם רבי עזרא, צאצא של כמה רבנים חשובים, להצטרף לשיעור שלהם, התרשמו תלמידי רבי פרידא מייחוסו של רבי עזרא. עם זאת, לרבי פרידא עצמו הייתה דעה שונה, באומרו שאם רבי עזרא הוא תלמיד חכם, זה מצוין, ואם הוא גם תלמיד חכם וגם בן למשפחה מכובדת, אז זה עוד יותר טוב. אבל אם הוא לא תלמיד חכם בעצמו, תולדות המשפחה שלו לא משנה.

אמרי ליה רבנן לרבי פרידא רבי עזרא בר בריה דרבי אבטולס דהוא עשירי לר' אלעזר בן עזריה דהוא עשירי לעזרא קאי אבבא אמר מאי כולי האי אי בר אוריין הוא יאי אי בר אוריין ובר אבהן יאי ואי בר אבהן ולא בר אוריין אישא תיכליה אמרו ליה בר אוריין הוא אמר להו ליעול וליתי

המסורת של רבי פרידא מדגישה שבעוד שייחוס, או ייחוס משפחתי, חשוב, זה לא מספיק בפני עצמו. הערך האמיתי טמון דווקא בידע ובמעשים של האדם עצמו.

לימוד זה מתחבר לרעיון העומד מאחורי יום היחוס המיוחד. אף על פי שהעם היהודי נבחר לתכלית מיוחדת, ההצלחה תלויה בנו ובעמל שלנו. כל דור צריך לעמוד בפוטנציאל שלו ולהמשיך את מסורת אבותיו והעמל על לימוד וקיום מצוות.

יתרה מכך, הסיפור גם נושא מסר לאלו שאינם יוצאים משושלת ארוכה של תלמידי חכמים. ייחוס יכול להתחיל מכל אחד ואחד! גם ממי שלא נולד עם ייחוס מובנה. אם תתמסר ללימוד ותעמול לחיים יהודיים טובים, אתה יכול להיות הבסיס לייחוס לדורות הבאים שלך, דור שיכול להיות מלא בתלמידי חכמים ומנהיגים תלוי בך!

כדי להדגיש עוד יותר את הערך התנאי של ייחוס, משווים אותו רבים למספר אפס. בדיוק כמו שלמספר אפס אין ערך משל עצמו, כך גם ייחוס בפני עצמו חסר ערך לחלוטין. הוא לא תורם שום ערך טבוע ללא נוכחות של גורמים נוספים. כאשר אפס בא אחרי מספר חיובי, הוא מגדיל את ערכו של המספר הזה באופן אקספוננציאלי (כך לדוגמא, 10 הופך ל-100 כאשר מוסיפים אפס). באופן דומה, כאשר אדם מקיים תורה ומצוות בעקבות אבותיו הצדיקים, מעשיו משופרים באופן משמעותי על ידי מורשת אבותיו, מה שהופך את מעשיו לבעלי השפעה וראויים לשבח יותר. לעומת זאת, כאשר אפס בא אחרי מספר שלילי, הוא מגדיל את הערך השלילי (למשל, -1 הופך ל -10 כאשר מוסיפים אפס). באותו אופן, אם אדם לא מצליח לעמוד בערכים ובציפיות שנקבעו על ידי אבותיו, מעשיו השליליים עלולים להיות בעלי השפעה חמורה יותר, ומלכלכים את שם המשפחה והמורשת. עלינו לוודא שאנחנו תמיד המספר החיובי שלפני האפס.

בהתחשב באנלוגיה זו, חיוני שכל יהודי יהיה מודע למעשיו, ויבין שהוא נושא על גבו את משקל המורשת של משפחתו. התנהגותו יכולה לכבד ולהעלות את שם המשפחה או לבזות ולהקטין אותה. משמעות הדבר היא שייחוסו של אדם חשוב - הוא נטל שצריך לשאת אותו בזהירות ובאחריות. עול היחוס מרמז על כך שאדם חייב לשאוף לשמור על הערכים והמסורות של אבותיו, ולתרום תרומה חיובית למורשת שלו.

לסיכום, ייחוס הוא חרב פיפיות. זהו זכות לצאת ממשפחה טובה, אך זה גם מגיע עם האחריות לעמוד בדוגמה שלהם.

יום הייחוס מזכיר לנו את טבעו הכפול של הייחוס. בעוד שהוא מציין את היום בו נבחר העם היהודי לתכלית מיוחדת, הוא גם מדגיש שכל דור צריך לשאוף להיות ראוי למעמד זה. כל יום צריך להיות עבורנו יום מיוחס, עלינו לזכור את הייחוס שלנו לא רק כמקור גאווה אלא ככוח מניע לחיות חיים מלאים וטובים ומתוך כך לתרום תרומה חיובית למורשת שלנו.

הבחירה בידינו: האם נשתמש בהיסטוריה המשפחתית שלנו כבסיס למעשים טובים, או שמא נאכזב את הדרך?

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות