הסיפור המתואר בפרשת השבוע, ויגש, על יוסף שמתגלה לאחיו לאחר שנים של גלות וקושי, יש בו שיעור נצחי עבורנו במציאות המודרנית של עם ישראל. כמו יוסף, גם עם ישראל נלחם כדי לשרוד מקרב לקרב ומסבב לסבב. לעיתים עם ישראל במשך תקופה ממושכת נאלץ לעמוד לבד. בסיפור אחי יוסף מגיע פתאום הבנה לאחים כאשר יוסף מכריז "אני יוסף" הוא סימן ליום עתידי שבו קשיי ישראל יאירו בהכרזה אלוקית "אני ה'". הבהירות תבוא בפתאומיות אבל יתכן דרך קושי.
בתחילת פרשת ויגש, יהודה מתחנן בפני יוסף ומספר לו שאביהם לא יוכל לשאת את אובדנו של בנימין: "כי ירא כי איננו ומת, והורידו עבדיך את שיבת עבדך אבינו ביגון שאולה" (בראשית מד, לא).
לבסוף, לאחר לקיחת האחריות מצד יהודה, יוסף נשבר וחושף את שמו האמיתי בפני אחיו. "וְלֹא יָכֹל יוֹסֵף לְהִתְאַפֵּק... וַיִּתֵּן אֶת קֹלוֹ בִּבְכִי... וַיֹּאמֶר אֲנִי יוֹסֵף" (בראשית מה: א-ג). דמיינו את המחשבות שעברו בראשם של האחים כאשר יוסף אומר "אני יוסף". פתאום הכל מתבהר. עשרים השנים האחרונות הם נפגשים עם המון קשיים - אביהם שבור הלב, בוכה בלי הרף, רעב מגיע לארץ כאשר הם יורדים למצרים להשיג מזון, הם נתקלים באיש שלטון מצרי שרודף אותם ועוד בטוח שהם מרגלים. הם מגיעים לכלא ובסוף אחיהם שמעון נאסר לתקופה ממושכת. האחים נאלצים להשפיע על יעקב אביהם כדי שיסכים לשלוח את בנימין למצרים כדרישת השלטון. עד שיעקב משתכנע בנימין נתפב בתרגיל של גניבת הכוס של יוסף.
"למה אנו סובלים כל כך?" האחים לא מבינים מה קורה?
ואז, עם שתי מילים - "אני יוסף" - ההבנה זורמת ורואים את התמונה המלאה. זה היה יוסף שהתעלל בהם. כעת הם מבינים את תלאותיהם הקודמות. עשרים ושתיים שנות ייסורים מתבהרות ברגע. הם רואים מחדש את אביהם, את מצרים ואת העוול שגרמו. בלבולם נעלם ברגע פלאי של הבנה.
בהפטרה של השבוע, ה' אומר ליחזקאל לאחד את שבטי יוסף ויהודה, בהתאמה לפרשת השבוע. אך יש קשר נוסף. בסוף ההפטרה, ה' מתנבא על גאולה עתידית: "והייתי להם לאלוקים, והמה יהיו לי לעם". אז העמים ידעו "אני ה'"... (יחזקאל לז, כז-כח). מילים אלו מקבילות במובן מסוים לפרשתנו, לקריאת התורה. במקום "אני יוסף", אנו שומעים בהפטרה "אני ה'".
גלות שנמשכת אלפים שנה. דורות של יהודים שאינם מבינים - למה אנו סובלים כל כך? נתקלנו בגלויות, בפוגרומים, ברדיפות ובשואה. אפילו כעת, כאשר ישראל מנהיגה מלחמה להישרדות נגד אויבים הנשבעים להשמידה, האנטישמיות שבה לעולם - עולם המכנה את עצמו מתקדם, עולם שלא מוצא ב'נפשו' להזדהות עם העם היהודי במלחמתו נגד שואת עם.
האם זהו ייעודם של עם הנבחר '? בחירה למה – לסבול ולמות? הסבל של עם ישראל זועק לראיה בהירה וארוכה. היו אלפים ומיליונים של יהודים שלא הבינו את ההיסטוריה הטרגית של רדיפות יהודים. עם זאת, יבוא היום שבו עם ישראל יתפכח בשתי מילים - "אני ה'" – אז הבהירות תהדהד לכולם, עם סיום הגלות המרה שלנו. כשם ש"אני יוסף" ענה על הכאב של האחים, כך גם לשמוע "אני ה'" יעזור לנו להבין את העבר הטראומטי שלנו. הנביא יחזקאל מבטיח שנחזור לאחור ונאמר "עכשיו אנו מבינים" למה גורל ייחודי נפל בחלקם של יהודים, ולמה ישראל נאבקת היום נגד אויביה המודרניים הנשבעים להשמידה.
אז גם עכשיו כשעדיין לא רואים את התמונה המלאה, נתחזק באמונה ש"טוב ה' לכל" נדע את דבר ה' ונבין שבעתיד כל רדיפות היהודים יהיו ברורים לנו בראיה רחבה וכוללת - מי ייתן ואותו יום יגיע במהירות, ובימינו אנו, נזכה לגאולה השלמה.