התנגדות לאנטישמיות ברחבי העולם: המבחן הבלתי פוסק של ישראל להישרדות, הצלחה ושלום
רטוריקה אנטי-ישראלית ואנטישמיות הפכו למסוכנות ורווחות ביותר ברחבי העולם. רק בחודש שעבר היינו עדים לאחד הפוגרומים הגרועים ביותר נגד יהודים מאז מלחמת העולם השנייה. העלייה האחרונה בהתקפות האנטישמיות ברחבי העולם היא תזכורת כי השנאה והאלימות שחשבנו שהן נחלת העבר יכולות לצוץ מחדש במהירות.
יהודים הם עם אחד, וכך, גם ישראלים מעורבים בקרב על הישרדותם כשחיים של אחיהם היהודיים מצויים בסכנה ברחבי העולם. ישראל הזהירה את אזרחיה מפני נסיעה לחו"ל בעקבות עלייה באירועים אנטישמיים והתקפות אלימות נגד ישראלים ויהודים ברחבי העולם ושיש להימנע מלענוד או להציג סמלים ישראליים ויהודיים בחו"ל. מי היה מאמין שיהודים ברחבי העולם יחיו בתקופה המזכירה את שנות השלושים בגרמניה, בה היו צריכים להסתיר את יהדותם.
אלו מאיתנו שפעם האמינו ב"לעולם לא עוד" מיואשים לראות שהרצון להשמיד את העם היהודי לא נעלם בתקופה מודרנית כמו שלנו. מציאות מדאיגה זו מאירה באור חדש דיון עתיק שמקורו בפרשת השבוע הזאת.
בקטע ידוע במשנה (אבות ה:ג) מסופר שאברהם אבינו עמד בעשרה ניסיונות עם חוסן שראוי לציון. מה היו בדיוק עשרת הניסיונות האלה? פרשנים שונים, כולל רש"י והרמב"ם, הציעו פירושים שונים. רובם מסכימים שעקידת יצחק מייצגת את הניסיון הסופי והאולטימטיבי היוצא מן הכלל הוא רבנו יונה, שממקם אותו כניסיון התשיעי, לדעתו, הניסיון הגדול ביותר של אברהם מתרחש בתחילת חיי שרה כאשר אברהם חייב לנהל משא ומתן עם החיתים על חלקת קבר, למרות הבטחת הארץ על ידי אלוקים.
נקודת המבט של רבנו יונה מלמדת אותנו שגם לאחר סבל עצום, אתגר קשה כ"כ, יכול לצוץ ניסיון נוסף. לעיתים קרובות יש ניסיון אחד נוסף הממתין גם לאחר מה שנראה כמו הניסיון הקשה מכל.
עבור רוב הפרשנים, עקידת יצחק הייתה הניסיון הקשה ביותר. עבור רבנו יונה, ניסיון קשה אף יותר בא אחריו - מימוש הבטחת ה' שארץ ישראל מובטחת לאברהם.
דיון זה מהדהד עמוקות היום. לאחר ששרדו את השואה, רבים טענו שהיהודים עברו את הניסיון הבלתי נתפס ביותר שאפשר לתאר. אם אברהם יכול היה לשרוד את עקידת יצחק, ויהודים שרדו את השואה, בוודאי שלא יכולים להתרחש ניסיונות גדולים יותר.
ובכל זאת, כפי שרבנו יונה מזכיר לנו, הניסיון האחרון אינו תמיד כפי שציפינו, לא הכל לפי התכנון שלנו. בדיוק כשם שאברהם התמודד עם ניסיונות נוספים לאחר עקידת יצחק, גם אנחנו, גם אחרי מה שהאמנו שהיה הניסיון האולטימטיבי, מוצאים את עצמנו נבחנים שוב. 80 שנה אחרי השואה אנחנו מתנסים בניסיון נורא בתוך ערי ויישובי ישראל שבארץ ישראל.
אתגר אחד עדיין ניצב לפנינו: לרדוף אחר הצדק עבור עם ישראל שרוצה לשבת בארצו בשפיות עם ברכת "ונתת שלום בארץ" ומתוך כך גם מיגור האנטישמיות בעולם.
אף על פי שהניסיון הוא עבור כל העם היהודי יחד, הוא מורגש במיוחד עכשיו בשפיכות הדמים בארץ ישראל כאשר מאות רקטות נורו מעזה. מעל אלף ארבע מאות נרצחים הי"ד ומאות שבויים בידי האויב הרע, כאשר רוב צעירי ישראל נמצאים בצבא ומוסרים את נפשם למען הכלל. כל אחד בארץ ישראל ממלא מסירות נפש ברמה כזו או אחרת.
הגמרא, ברכות ה ע"א, אומרת ש"ארץ ישראל נקנית בייסורים". כיום עיקר הייסורים הללו נופלים על אלו החיים בארץ ישראל, אולם גם עבור אחינו בחוץ לארץ, הניסיון שלכם גדול מתמיד בגלל האנטישמיות המתעצמת בתקופה זו. לחיים בגולה שונים באופן מהותי מהחיים בארץ ישראל ולכן יש להרבות בתפילה ללמוד תורה ולעשות כל שביכולתכם לתמוך בישראל, ולא להסיר כל סממן חיצוני ליהדותכם, ובמקביל להיזהר ממצבים שיכולים לסכן אתכם בגולה.
למעשה, הדיון בין רבנו יונה למפרשים אחרים מדגים את החוסן והאמונה הנצחיים של העם היהודי. למרות טרגדיה בלתי נתפסת, אנו מתמידים וממשיכים להאמין. הדברים צריכים להיות ברורים לנו ש"לא יטוש ה' עמו ונחלתו לא יעזוב" גם במצב הקשה בו אנו נמצאים. עלינו להתחזק במאבק מתמיד זה נגד האויב שמבקש להשמידנו. כמו שאבותינו נאבקו כך עלינו להמשיך להיאבק, לבנות את ארץ ישראל כולה ולהאמין שימים טובים יותר ממתינים לפנינו והם יגיעו. נתחזק כולנו יושבי ארץ ישראל ויושבי הגולה ברחבי העולם ביחד. נתחזק באמונה בצדקת הדרך, ביחודיות העם הנחבר. נרבה תפילה וחסד עד שנראה בעינינו את שוב ה' את שיבת ציון ובבניין ירושלים ננוחם במהרה.