יש כמה סוגי ילדים שהתעודה אינה משקפת את הישגיהם:
1. יודעים אך לא מיישמים - תהליך הלמידה מורכב מקלט פלט ויישום, כאשר יש בעיה באחד מהשלבים זה בא לידי ביטוי בחוסר יכולת של הילד למנף את עצמו להישגים שהוא יכול להגיע אליהם.
2. לא מקשיבים - יש את הילדים אשר סובלים מבעיות קשב וריכוז מה שמפריע להם בתהליך הלמידה, יש טיפולים שונים שיכולים לעזור לו לצאת מהמעגל אליו הוא נקלע בהתאמה לכל ילד.
3. העצלנים - אלו הם הילדים שהתעודה יכולה להוות אבן בוחן מעולה בדרכם, לכן על מנת שההורה ימנף את התעודה על מנת להוציא מהילד את המיטב ולהעלות אותו על דרך המלך, ההורה צריך למצא את הדרך הנכונה לא מעליבה או משפילה, אלא דרך שתסייע לו לעוף אל על. מצד שני להציב בפניו מראה של התוצאות אליהן הוא הגיע ומ הוא יכל להשיג יותר לו היה מתאמץ.
4. האדישים - יש את הילדים הללו שקשה מאד להכניסם לתלם, ילדים אלו הם אינם ממצים את יכולותיהם וצריך לחפש את המתכון הנכון שיעורר אותם לבחור בדרך להתקדמות, ולמצא את מה שיוציא אותם מממעגל האדישות בו הם נתונים.
התעודה ככלי
התעודה היא רק כלי נהדר שניתן לנו כהורים על מנת לסייע לילד, ולא להפוך אותו לכלי ביקורת שאינו מועיל ומוריד את המוטיבציה שלו. התעודה אינה משקפת את הישגי הילד או את התדמית ההורית שלנו. פשוט תפסיקו לצפות, להעלב ולהוציא את התסכול על הילד.
כדאי שנשים לב גם לצד השני של התעודה הצד המביא לידי ביטוי את היכולות והכישורים החברתיים של הילד, ברוב המקרים הוא אפילו הצד החשוב ביותר, הכלים האמיתיים של החיים כאשר הילדים יוצאים איתם לדרך, לבחון מהנ ניתן לתקן שם ואיפה דרוש תיקון או סיוע על למנת לעזור לילד
אל תשוו אותם
הכלי הכי חשוב שעלינו לזכור כהורים הוא 'ההשוואה' - השתדלו לא להשוות את הילד לחברו, אחיו, או כל דבר מתבקש נכון שזה מסקרן ובעיקר בא כדי להרגיע אותנו ואת מצפונינו האם הילדים שלנו באמת מתקדמים ובקצב הנכון. ההשוואהה תמיד אינה באה ממקום טוב, תנו לילד את הרגשת המיוחדות שלו גם אם הוא אינו מצליח או ממשיג את מה שדמיינתם, אמונה עידוד ואהבה הם שם המשחק ורק כך תוכלו לכוון אותו גבוהה.
]]>