"ליל השיכורים"

פיוט 'ערבית לפורים', הלצה או חיבור קדוש? • סקירה

פיוט מיוחד שחובר על ידי תלמידו של רש"י לתפילת ערבית בליל הפורים מעורר סביבו דיון מרתק: האם מדובר בפיוט היתולי או בחיבור קדוש? • סקירה מרתקת (הסטוריה ואקטואליה)

|
2
| כיכר השבת |
קריאת מגילה, אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

הכירו את ליל השיכורים. נשמע לכם מפחיד מדי או קצת מוזר? בואו נקרא לזה בשם נח יותר: "מעריב לפורים".

מדובר בפיוט פורימי הומוריסטי שמיוחס לרבי מנחם בן רבי אהרן. הפיוט הזה מופיע בספר "מחזור ויטרי" של רבנו שמחה בן שמואל מוויטרי. רבינו וויטרי היה תלמידו של רש"י והוא עשה מחזור שלם המקיף את כל פירושי רש"י על התפילות. את המחזור הוא סיים לכתוב בשנת 1208.

הפיוט מופיע כתפילת ערבית לפורים, הנה דוגמה מתוך הפיוט:

"לֵיל שִׁיכּוֹרִים הוּא זֶה הַלַּיְלָה. לִשְׂמוֹחַ בְּיַיִן הַטוֹב וְלָגִילָה. פּוּרִים עַל שֵׁם הַפּוּר נִקְרָא בְּגִּילָה. יִזְכּוֹר לָּנוּ בִּקְרִיאַת מְּגִילָּה" ואז קוראים את ברכת "המעריב ערבים".

אחר כך: "בַּלַיִל הַזֶּה יִשְׁכְּרוּ כָּל יְצוּרִים. לְהִזָכֵר חוֹק אֲשֶׁר נִקְבַּע בְּפוּרִים. אָרוּר הָאִישׁ אֲשֶׁר יָדוֹ יָרִים. לִשְׁתּוֹת מַיִם הַמְאָרְרִים" ואז קוראים את ברכת "אוהב עמו ישראל".

מתוך המחזור (מתוך אתר "ספרים בעברית")

הדיון סביב הפיוט

יש המתייחסים לפיוט כאל הלצה שאין להתייחס אליה יותר מדי ויש הטוענים כי ייתכן ובעבר היו מי שהתייחסו לפיוט כתפילת ערבית לכל דבר וכך הם התפללו בליל פורים.

בקובץ "אסופות" מרחיב הרב ישראל מקלב הודות מעלת הפיוט וקובע כי חלילה מלומר שמדובר בפיוט היתולי ולבטלו, אלא מדובר בפיוט שמיוסד על פסוקי קודש וחלילה מלהוציא לעז על קדושי עליון כתלמידם של רש"י.

בגיליון מובא דבריו של האדמו"ר מצאנז קלויזנבורג זצוק"ל בשו"ת דברי יציב שהביא כי אומנם לכאורה הקובץ נכתב באווירת הפורים, אך ברור שין לזלזלו כשאר פיוטים ריקנים אחרים.

בהמשך הגיליון מובא כל הפיוט ומתחתיו הערותיו של הרב מקלב המסביר אחת לאחת, עד כמה שידו השיגה, את סוד כוונת המחבר.

מעיון מעמיק בפיוט ניתן לראות כי הוא נכתב על סמך פסוקים מהתורה, תהילים, קהלת ועוד.

הנה עוד כמה שורות נפלאות מתוך הפיוט:

"פּוּרִים בְּיַיִן פּוֹתְחִים בְּבָרוּךְ - עַל שֻׁלְחָן אֲשֶׁר עָרוּךְ -בְּלֵיל חַג פּוּרִים

פּוּרִים יְשׁוֹרֵר שִׁיר נוֹעַם עַלֵי יַיִן בִּקְהַל עָם - בְּלֵיל חַג פּוּרִים

פּוּרִים יְמַלֵא כּוֹסוֹת כְּדָת מַה לַעֲשׂוֹת - בְּלֵיל חַג פּוּרִים

פּוּרִים יִשְׁתּוּ יַיִן כָּל רוֹאֵהוּ עַד לֹא יַכִּיר אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ...".

עוד שורה מעניינת: "פּוּרִים מִשְׁתֶּה שֶׁלְךָ יִהְיֶה לְהֶפְקֵר וְשׁוֹתִים הַרְבֵּה לְאֵין חֵקֶר - בְּלֵיל חַג פּוּרִים. פּוּרִים מָאן דְאִית לֵיה בּוּשְׂמַיָא בְּרַחְמֵיה מַסִיק לֵיה - וְיִקְנֶה שֵׁם טוֹב וְיִהְיֶה עוֹלֶה - בְּלֵיל חַג פּוּרִים".

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

2 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

2
מה שממש מעניין פה זה הדגש על הלילה, ליל פורים, בניגוד למה שמקובל כיום שחגיגה ושכרות הם העיקר ביום
מיכאל
1
בניגוד להלכה בשולחן ערוך העושה סעודת פורים בלילה לא יצא ידי חובה
איש
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות