היסטוריה ואקטואליה

התגובה של מרן החפץ חיים לטענות הרבי הריי"צ נגד 'אגודה'

אנו עוסקים במכתבו החריף של כ"ק הרבי הריי"צ מליובאוויטש זיע"א נגד 'אגודת ישראל', מכתב דומה הוא שלח גם למרן החפץ חיים; כיצד הוא הגיב ואיזו תגובה של הריי"צ - צונזרה? (היסטוריה)

|
51
| כיכר השבת |
החפץ חיים זיע"א (צילום: מתוך ויקיפדיה)

פרק ו': אנו עוסקים במכתבו החריף של כ"ק הרבי הריי"צ מליובאוויטש ל"מועצת התורה" (כדבריו), ועל תגובתו הארוכה של העסקן האגודאי רבי מנדל קמינר שיצא להגן בחירוף נפש על גדולי ישראל שכיהנו דאז במועצת גדולי התורה, כמרנן ורבנן הגאונים רבי חיים עויזר גרוזינסקי והרבי מגור, לאחר שהדברים שכתב הרבי הריי"צ "הורדתם את כבוד התורה והיראה, חיללתם אותה, בזותם את דבר ד' מילאתם עפר בעיני על היראים... שלובי זרוע ילכו את העגל אשר העמידו... הרוח אשר בפי נביאי אחאב... פרץ גדרם של ראשונים... הניף את החרבה אל צואר ילדי ישראל", צרמו לו.

מכתב דומה שלח הרבי הריי"צ למרן החפץ חיים, שלא השיב לו כפי שהובא בספר מכתבי הרב החפץ חיים, קורות חייו, דרכיו, נימוקיו ושיחותיו, (וורשא תרצ"ז עמ' 76).

החפץ חיים בחר שלא השיב, אולם לבנו הוא ציטט פסוק מפורש מהנביא יחזקאל ובו נשללה טענת הרבי הריי"צ שאסור לעסוק בחקלאות בארץ ישראל, אלא אך ורק בלימוד.

וכך כותב בנו של החפץ חיים רבי אריה ליב הכהן:

"זכורני כי באתי פעם למר רבי לבקרו בימיו האחרונים ומצאתי שם חוברת שלוחה מבית הרבי הליובאוויצי שליט"א, ובהביטי בו ראיתי כי הוא מתנגד לכל היישוב החדש, ובאש קנאתו הוא פוגע גם ברביים של חסידים שנותנים רשות לאנשי שלומם לנסוע להארץ, והוא אומר: ישלחו אותם לכל ארץ וארץ אבל לא לארצנו הקדושה, ולפי דבריו שם הארץ הזאת נבחרה רק לעבודת השם, וכהנה וכהנה מאריך שם בדבריו. ושאלתי את מר אבא אם עיין בהחוברת הזאת? ענה לי כי אין בכחו לעת זקנותו להתעניין בכל דבר הנשלח לו, ובקשתיו שאעפ"כ יעיין קצת. וכשהגיע להמקומות שמרעיש עולמות הניע בכתפיו, ולקח התנ"ך בידו והראה לי ביחזקאל קאפיטל ל"ח פי' י"ב באמרו על גוג "לשלול ולבוש בז להשיב ידך על חרבות נושבות ואל עם מאוסף מגויים עושה מקנה וקנין", עיי"ש, הרי שעמנו יעסקו במקנה קנין, אלא העיקר הוא שיתנהגו בדרך התורה, ע"כ דבריו".

תגובת הרבי הריי"צ להאשמותיו של ר' מנדל קמינר לא איחרה מלהגיע, והרבי הריי"צ כתב מכתב חריף ביותר לעסקני 'אגודה' ובראשם ר' מנדל קמינר, שלמרבה הצער של מאות אלפי גולשי 'כיכר השבת' היא צונזרה מאוסף המכתבים של הריי"צ, וד"ר יצחק אלפסי בספרו 'החסידות וארץ ישראל '(ירושלים תש"ע עמ' 284), כתב שהוא נמנע מלהביאה מפאת לשונה החריפה (ולאור הדברים החריפים באגרת הרבי הריי"צ שאלפסי כן הביא, לנו נותר לדמיין מה נכתב באגרת שהוא לא הביא...).

להרחבה ועיון נוסף:

'החסידות ושיבת ציון', (תל אביב תשמ"ו 1986), אלפסי יצחק.

"רבי מנדל קמינר ספר הזיכרון והצאצאים" (ירושלים תשע"ז), ישראל נתנאל רובין.

עיתון "דער יוד".

'שיחות קודש' תשל"ז א (ניו יורק תשמ"ו).

אלה אזכרה ב (ניו יורק תשי"ז).

רפאל נחמן הכהן, "שמועות וסיפורים מרבותינו הקדושים" (ניו יורק תש"נ)

ספר השיחות של הרבי הריי"צ, תרפ"ח - תרצ"א, ניו יורק תשס"ב.

מכתבי הרב החפץ חיים, קורות חייו, דרכיו, נימוקיו ושיחותיו, (וורשא תרצ"ז).

קראוס שמואל, 'נשיא וחסיד', (כפר חב"ד תש"ט).

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

51 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

9
כתוב "עושה מקנה וקנין" שזה טבעי כשיש קבוץ מכל המדינות, ולא כתוב "עובדים באדמה" כשיטת הציונים שזה מה שמקרב הגאולה,
יעקב
8
כל יחזקאל ל"ח מיירי במלחמת גוג, שזה בכלל אחר ביאת המשיח, כמו שכתב הרמב"ם וז"ל: יראה מפשוטן של דברי הנביאים שבתחילת ימות המשיח תהיה מלחמת גוג ומגוג, ושקודם מלחמת גוג ומגוג יעמוד נביא עכ"ל.
יעקב
הרמבם עצמו אחרי שמבאר איך יהיה בגדול העניין, אומר שאין לנו ידיעה איך הקב"ה יחליט לעשות זאת, וייתכן סדר אחר. זה הרמבם עצמו אומר. זאת ועוד, אתה יודע מה זה גוג ומגוג? יש פוסקים שאומרים שמלחמת העולם הייתה גוג ומגוג
חסיד ליטאי ספרדי
זה סילוף, הר"מ רק כתב שאין קבלה האם אליהו קודם משיח, אבל לגבי ק"ג הוא פסק שהתורה "העידה" דברים ל' על המשיח, ואם נאמר שק"ג יכול להיות שלא ע"י משיח, א"כ יוצא שאין לר"מ ראיה שהכופר במשיח כופר בתורת משה, כי בתורה לא כתוב מילה אחת שיהיה מלך המשיח! וכל הראיה שלו זה בגלל שפסוקי ק"ג נאמר רק על משיח!
יעקב
מאמין במשיח זה לאפוקי הדעה שאין להם משיח לישראל שכבר אכלוהו בימי חזקי'ה, אבל לאו דוקא הוא אישית חייב לקבץ. אלא שיש להתבונן בזיהוי של הרמב''ם בין ק''ג ומשיח, ולהבין שאם מול עינינו קבוץ גלויות, זה תחילת ימות המשיח.
מד
אגב, ראי' ה לרמב''ם קג=משיח,מגמרא חולין שכשישב עוף השרקרק על הארץ - משיח בא, שנאמר אשרקה להם ו א ק ב צ ם.
דח
לגבי מלחמת גוג, סלח לי שאתה מגלה בורות גדולה, השואה לא היה מלחמת גוג, כי כתוב מפורש ביחזקאל ובזכריה, שהמלחמה היא שיבואו "כל אומות העולם" לא"י, אחר ק"ג (האמיתי ע"י משיח בן יוסף), ובשואה מדובר רק בעם אחד (גרמנים) שניסו לבוא לא"י, ולכן זה לא יכול להיות מלחמת גוג, וכאמור הר"מ פסק שמלחמת גוג היא אחר משיח
המשך
7
אין לנו אלא את מה שכתב הח"ח בחיבורו ההלכתי "ביאור הלכה" סי' קנ"א, יא, ד"ה אבל בב"כ שבא"י וכו' שם באמצע וז"ל: משום דכשיבא הגואל ר"ל דכיון דלבסוף כשיבא הגואל ויתקבצו ישראל מכל המקומות אשר נפוצו בין הגוים אל א"י עכ"ל. הרי שגם הח"ח אחז כמו מהרש"ב שק"ג לא"י יהיה רק אחר ביאת המשיח!
חסיד מהרש"ב מליובאוויטש
הקאך שלך לייסד בזה מסמרות ,אינו מובן , שהרי כתב הרמבם בסוף משנה תורה שגם לחכמים והנביאים לא הייתה קבלה גמורה איך יהיו הדברים ,ועיקר הדבר להאמין בכללות הדבר . ואם לחכמים והנביאים לא הייתה ידיעה גמורה ממילא גם לשאר הצדיקים כו , והוא פשוט. ואף שאתה "קנאי" ואין לך היכולת לראות 2 צדדים כו
אליהו
יתירה מזאת הרמב"ם כתב לפחות כ8 פעמים שק"ג יהיה ע"י המשיח, במלכים יא, א, פסק שהתורה "העידה" ק"ג על משיח, באיגרת תימן כתב: "זה יסוד גדול מיסודי אמונת ישראל, יעמוד מזרע שלמה איש שיקבץ נפוצותינו". וחזר על דבריו בהקדמתו לפרק חלק, וכן שם עוד בביאור לעיקר י"א, וכן בעדיות ח, ז, וכן במלכים יא, ד, ועוד,
המשך חלק 4
הרמבם גם כתב שמשיח יכוף כל ישראל לילך בה , ?זה לא אומר שלא יהיה מעין זה קודם ודו"ק
אליהו
יתירה מזאת לפי הרמב"ם אחד מהסימנים שקובע שזה "משיח בוודאי", זה אם משיח יקבץ נדחי ישראל (אגב מבואר בזה שעד אז כל ישראל לא אמורים לעלות לאי), ולשון קנ"י בא לומר אפ' הנדחי, היינו לא רק קבוץ עיקר ישראל אלא אפי הנדחי, כפי שכתב החת"ס ח"ו סי' צ"ח,
המשך תגובה חלק 3
והשל"ה (שער אותיות, אמת ואמונה עיקר יב), כותב כמו הר"מ (הקדמה לפ' חלק ביאור עיקר י"ב), שאחד מי"ג עיקרים, זה להאמין שאחר ביאת משיח ישובו ישראל לאדמתם, והר"מ בביאור לעיקר י"ב חזר על דבריו (ממלכים יא) שמי שנתמעט אצלו מעלתו של משיח, הרי זה כופר, כי התורה "העידה" על המשיח בפר' נצבים (דברים ל'),
המשך חלק 5
אתה מסלף, מה שכתב הר"מ שאין קבלה בדברים, זה דיבר לגבי אם משיח קודם לאליהו, אבל לגבי ק"ג, פסק מפורש להלכה (מלכים יא, א) שהתורה "העידה" (לא רק 'אמרה' אלא "העידה") פסוקי ק"ג, וביאה שלישי לא"י (דברים ל. ג-ה), רק על המשיח, וזה כל הראיה של הר"מ שמי שלא מאמין במשיח כופר בתורת משה, כי ק"ג נאמר בתורה על משיח
חסיד רבינו הקדוש מהרש"ב
אין שום סתירה , משיח מוודא את קיבוץ הגלויות ואם וודאי יהיה קיבוץ גלויות חייב להיות שיש משיח . אבל זה לא אומר שלא תהיה התחלה של קיבוץ נדחי ישראל קודם , והכל מודים שלא נשלם הק"ג .
אליהו
זו לא כל הראיה ,אתה שוב טועה , מביא גם נבואת בלעם וערי מקלט !
אליהו
לפי הר"מ לא ניתן לסלף על ק"ג ללא המשיח, כי אם נאמר שיש מושג של ק"ג ללא משיח, א"כ יוצא שפסוקי דברים ל' לא נאמר דווקא על משיח, וא"כ אין לרמב"ם שום ראיה מהתורה שמי שלא מאמין במשיח כופר "בתורת משה", וכל הראיה שלו שכפירה במשיח זה כפירה בתורה, זה רק משום שהתורה "העידה" פסוקי ק"ג, וביאה שלישי לא"י על משיח!
המשך תגובה חלק 2
ראה בשות ישועות מלכו יוד סו שיהיו 2 קיבוצים "עוד אקבץ עליו לנקבציו" וזה מה שרואות עינינו
אליהו 2
מה פירוש? מול עינינו יש קבוץ גלויות!
מד
כלל וכלל לא, אתה טועה, תן לי מייל, ובלי נדר אביא לך תשובות ברורות לכל סילוף או טעות שלך, ואנסה להסביר, מבואר חז"ל לפני ביאת המשיח מוכרח להתבטל כל שלטון שיש לישראל, וכן יש גזירה שהקב"ה נשבע שאדום הנוצרים מוכרחים לשלוט על כל העולם בבת אחת כ9 חודשים לפני משיח, והגויים יגלו את ישראל לחו"ל, תן מייל
אליהו
אני יודע שקשה לך לשמוע האמת שיהיה גלות 3, וכמו שלא האמינו בגליות הקודמות כפי שנאמר "לא האמינו כל ישבי תבל כי יבא צר ואויב בשערי ירושלם" (איכה ד, יב), אבל יש לי הרבה ראיות ומקורות לזה, ובפסיקתא רבתי סוף ל"ה מבואר, שאפ' 3 ימים לפני משיח יהיה הרי ישראל חרבים ושוממים, וזה עוד ראיה שיהיה גלות 3, תן מייל
אליהו
לא הבנת! זה מדבר על חב"ד. כי הקיבוץ יהיה עוד לפני ביאת המשיח כעיננו הרואות שתכף רוב יושביה עליה היינו רוב בני ישראל יושבים בא"י ועם המציאות א"א להתווכח אלא שבכל הגלויות יישארו חסידי חב"ד מי בשליחות רבו ומי כי מתעקש שאסור לעלות לארץ, ולזה התכוון שאחרי שיבוא המשיח הוא יעלה אותם בכוח.
חסיד ליטאי ספרדי
אתה זה שלא הבנת, כי הרמב"ם פסק שפסוקי דברים ל' (שכתוב שם שכל ישראל יהיו בחו"ל, ויעשו תשובה, ורק אחרי זה יהיה ק"ג ויבואו לא"י) כל אלו הפסוקים (ק"ג, וביאה שלישי לא"י) התורה "העידה" זאת רק על המשיח, ולגבי "רוב יושביה עליה", יש לך טעות, זה מדבר עם י השבטים, היינו רוב השבטים, כפי שכתב הרדב"ז, והר"מ,
חסיד מהרש"ב
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות