דף יג
*מקבל נזירות לכשיוולד.
א. דיני המקבל נזירות לכשיוולד ומאי קמ''ל 1. הריני נזיר לכשיהיה לי בן ונולד לו בן ה''ז נזיר ואם נולדה בת טומטום ואנדרוגינוס אינו נזיר וקמ''ל דאין כוונתו לכשיבנה, ואם אמר לכשיהיה לי ולד חייב וקמ''ל אף שאינו נחשב ביני אינשי. 2. הפילה אשתו אינו נזיר כרבי יהודה דכרי שמצריך הפלאה ובעי בהפריש קרבן וחזרה אשתו וילדה לענין גיזה ועבודה ועלתה בתיקו, ור''ש אומר שיהא נזיר ויעשה תנאי שאם אינו בן קיימא הריני נזיר נדבה וכן אם אח''כ ילדה יהיה נזיר ויחזור ויתנה. 3. הריני נזיר לכשיהא לי בן וחבירו אמר ועלי בעי האם מחוייב לכשיוולד לעצמו או לחבירו, ואת''ל לעצמו בעי באמר ואני, ואת''ל כל דבפניו כסיפא ליה מילתא בעי אם אדם אחר אמר שיהיה נזיר לכשיוולד לפלוני ושמע חבירו ואמר ואני האם כוונתו על עצמו או דקאמר שאוהבו כמוהו, ועלו בתיקו. 4. הריני נזיר ונזיר כשיהיה לי בן והתחיל למנות את שלו ואח''כ נולד לו בן משלים את שלו ואח"כ מונה את של בנו, ואם אמר הריני נזיר כשיהיה לי בן ונזיר והתחיל למנות את שלו ונולד לו בן מניח את שלו ומונה את של בנו ואח''כ משלים את שלו. 5. רבא בעי באומר הריני נזיר לאחר עשרים יום ומעכשיו: שלושים יום האם חל מיד דאיכא יתורא רק של עשרה יומין, ואת''ל דלא חל מה הדין באומר הריני נזיר לאחר עשרים יום ומעכשיו נזיר מאה יום, ואת''ל דלא חל כיון דיכול לחול אח''כ מה הדין באמר שיהא מעכשיו נזיר עולם, ואת''ל שיכול להשאל מה הדין באמר שיהא נזיר מעכשיו ובעוד עשרים יום נזיר שמשון דא''א להשאל, וכן באומר כמשה בשבעה באדר, ופשטינן שהאומר נזיר לאחר עשרים יום ומעכשיו מאה מונה עשרים ואח''כ שלושים ואח''כ שמונים להשלים את נזירותו הראשונה.
שאלות לחזרה ושינון
א. המקבל נזירות לכשיוולד ומאי קמ"ל (5)