ראש בראש

היועמ"שית: "הרפורמה - קעקוע של שלטון החוק" | לוין: "תעשו חשבון נפש"

עימות קולני התרחש בדיון בוועדת החוקה, בין השר יריב לוין למשנה ליועמ"שית; ח"כ יוראי להב הרצנו הוצא מהדיון לאחר שהתפרץ שוב ושוב (פוליטי, חדשות)

איצלה כץ | כיכר השבת |
עימות קולני. שר המשפטים יריב לוין והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה (צילום: שיר טורם ואוליביה פיטוסי/פלאש 90)

המאבק של גורמי השמאל נגד הרפורמה של יריב לוין מגיעה לוועדת הכנסת. הבוקר (שני) כינס יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, חבר הכנסת שמחה רוטמן (הציונות הדתית), דיון נוסף בסדרת הדיונים בענייני הרפורמה של שר המשפטים יריב לוין במערכת המשפט. הדיון הפעם נגע ל'סעיף היועמ"שים' - סעיף הקובע כי עמדת היועץ המשפטי לממשלה לא תחייב את הממשלה אלא תשאיר את תפקיד היועץ כשמו - מייעץ.

מי שהציג בפני הוועדה את עמדת היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה היתה המשנה ליועמ"שית - גיל לימון. לימון טען בשם היועמ"שית כי "הרפורמה מרחיקת הלכת תציב את הממשלה במקום החוק ואפילו לא מעל החוק". לוין שלא נשאר חייב ענה: "הייתם צריכים להביא בפניי את עמדת היועמ"שית לפני הדיון ולא במהלכו".

גיל לימון (ויקימדיה)

בפתח הדיון הסוער, הציג יו"ר הוועדה, חבר הכנסת רוטמן את נוסח החוק אותו דאג להפיץ בשבוע שעבר. רוטמן טען כי הוא הפיץ מוקדם יותר את נוסח החוק לאחר שיו"ר ועדת החוקה בממשלה הקודמת - חבר הכנסת גלעד קריב (העבודה) "נזף" בו על שלא הופצה נוסחת החוק המלא. יואב סגלוביץ' זעם: "עקפתם את הייעוץ המשפטי של הכנסת".

חבר הכנסת מ'יש עתיד' - יוראי להב הרצנו, התפרץ בצעקות במהלך הדיון עד שיושב ראש הועדה רוטמן נאלץ להוציאו מהדיון כבר בשלביו הראשונים. להב-הרצנו, שלא אהב את סילוקו זעק לעברו של רוטמן: "תפסיקו כבר לדרוס את הדמוקרטיה".

המשנה ליועצת המשפטית, גיל לימון, הציג בפני חברי הוועדה את עמדת היועמ"שית: "יש כאן רצף של מהלכים שתוצאתם המצטברת היא קעקוע של מעמד שלטון החוק במדינה דמוקרטית. הממשלה תפרש את הדין עבור עצמה ותסתייע בעורכי דין פרטיים שיגבו אותה. הממשלה לא תהיה מעל החוק, היא תהיה החוק. התפיסה לפיה היועמ"ש הוא הפרשן המוסמך עוגנה בשורה של פסקי דין. לפי ההצעה, השר יקבע את העמדה המשפטית, חוות הדעת המשפטית לא תחייב אותו, והוא יגנה אותה".

במהלך הדיונים התעמתה חברת הכנסת מהליכוד טלי גוטליב עם יוליה מלינובסקי, המשמשת כחברת כנסת מטעם מפלגת 'ישראל ביתנו'. גוטליב טענה כנגד עמדת היועמ"שית כי " זה לא מה שזה אומר. חלים עלינו כללים והוראות חוק, אנחנו לא מחפשים לברוח. אין לתאר. אנחנו לא מפרי חוק". בתגובה ענתה לה מלינובסקי: "ביום חמישי הקרוב נראה אם אתם מפרי חוק או לא". בדבריה התכוונה להחלטה בעניינו של שר הפנים והבריאות אריה דרעי. רוטמן, שביקש ממלינובסקי להפסיק להגיב לדבריה של חברת הכנסת גוטליב, נענה בתגובה: ""אז שהיא תסתום את הפה".

דיון סוער. טלי גוטליב ויוראי להב-הרצנו (צילום: פלאש 90)

המשנה ליועמ"שית, גיל לימון סיים להקריא את עמדת היועמ"שית: "הייעוץ מורכב מאנשי מקצוע, עמוד שדרה ערכי או מקצועי המבוסס על ראייה נרחבת. הכל יהיה בגדר עצה לא מחייבת. כך, למשל, שר האנרגיה יבקש למנות את מקורבו. אם התוכנית תצא לפועל, היא תביא לעמדות משפטיות סותרות בתוך הממשלה, ולכאוס משפטי. לא כך נראית משילות. חברי הוועדה מבקשים לדון בשאלה האם הממשלה צריכה להיות כפופה לחוק, מבחינתנו התשובה ברורה".

שר המשפטים לוין תקף את היועמ"שית והמשנה: "זה דבר שלא יעלה על הדעת. אני לא חושב שיש מי שיכול לקבל דבר כזה, וזה מראה על כשל עמוק בהבנת תפקידו של הייעוץ המשפטי לממשלה. אני נתפס כעציץ". בדבריו הביע את זעמו על כך שהיועצת המשפטית לממשלה חיכתה עד לדיוני הוועדה בשביל להציג את עמדתה ובעצם 'דילגה' עליו. לוין הוסיף ו'עקץ' את בהרב מיארה: "כנראה שיש דברים חשובים יותר, כמו ללכת לכנס בחיפה ולצאת נגד השר".

לוין עבר לתקוף את עמדת היועמ"שית לגופם של דברים: "זו חוות דעת שנכתבת מפוזיציה ולא ממקום נקי, ואני צריך להשתדל לעשות את הדברים ותוך כדי לשמוע עמדות שהן הפוכות משלי. בגלל זה אני יושב פה, כדי להקשיב. על התכנית הזו אני עובד 20 שנה, לא היה צריך להתאמץ כדי לראות את הצעות החוק שלי שהוגשו בנושא במהלך הפעילות שלי בכנסת. חוות דעת זו רווייה בדוגמאות דמגוגיות. מה שיש פה זה בדיוק המצב שקורה עכשיו, ששר בממשלה רוצה לקדם מדיניות, זה לא מוצא חן בעיניי הייעוץ המשפטי והוא מחליט למרוח את הזמן על ידי סחבת".

רוטמן בדיון היום (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק תקפה גם היא את יו"ר ועדת החוקה חבר הכנסת שמחה רוטמן: "בכנסת יש עניין של דברים מקובלים לאורך השנים. הכנסת התנהלה לפי הדברים האלה בהסכמות בין כלל חברי הבית, ואני מקווה שזה יישמר. החקיקה הזו היא כבדת משקל, וההליך הפרוצדוראלי הוא בעל חשיבות רבה".
בתגובה, תקפה אותה חברת הכנסת עו"ד טלי גוטליב: "באיזו תעוזה אתם מתייחסים ליו"ר הוועדה? אתם מעזים לרשום לו שהסקירה שהביא לא מדויקת. תראו לי משהו אחד לא מדויק. אם אתם רוצים שנתייחס ברצינות לייעוץ המשפטי הוא חייב להיות ענייני". חבר הכנסת מש"ס, ינון אזולאי ניסה לרסן את טלי גוטליב וטען כי "זהו תפקידה של היועצת המשפטית של הכנסת". בתגובה ענתה לו גוטליב הנזעמת: "אתה לא תחנך אותי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות