"טיפשי ומיותר" | תחקיר

תושבי חיפה זועמים: משרד התחבורה כופה עלינו סיבוב מיותר בדרך למודיעין עילית

חרף העובדה כי ישנו קו ישיר מרכסים למודיעין עילית, נאלצים תושבי חיפה המעוניינים לשבות במודיעין עילית להאריך את נסיעתם ב-40 דקות, וזאת בשל העובדה כי קו 681 המחבר בין חיפה למודיעין עילית עובר גם דרך היישוב רכסים | התושבים ל'כיכר': "זה מצב אבסורדי ובלתי נסבל" | תחקיר (חרדים, תחבורה)

איצלה כץ | כיכר השבת |
אילוסטרציה // אוטובוסים של קווים (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

"זלזול מתמשך" - כך מתארים תושביה החרדים של חיפה את היחס לו הם זוכים ממשרד התחבורה. הרקע לדברים: מסלולו הארוך והמיותר של קו 681 של חברת 'קווים' הנוסע מידי יום שישי מחיפה לעיר החרדית מודיעין עילית, ומידי מוצאי שבת עושה את דרכו בחזרה - ממודיעין עילית לחיפה.

מסלולו של הקו מתחיל בשכונות החרדיות של חיפה, הדר ונווה שאנן, אך במקום להמשיך משם ישירות למודיעין עילית, פונה האוטובוס ליישוב החרדי הסמוך - רכסים בנסיעה שזמנה הממוצע נמשך כ-רבע שעה. ברכסים סובב הקו את שכונות היישוב בפרק זמן ממוצע של כ-25 דקות, והנה לנו 40 דקות של סיבוב מיותר הן בהלוך והן בנסיעת החזור במוצאי שבת.

"למה מיותר, הרי גם תושבי רכסים מעוניינים ליהנות משירותיה של התחבורה הציבורית למודיעין עילית וממנה?" את השאלה הזאת הפננו לנתי, תושב שכונת נווה הדר. התשובה שסיפק היא לא פחות ממדהימה... מסתבר, שישנו קו אוטובוס, קו 582, שזמני הנסיעה שלו חופפים לקו 681 החיפאי, והוא יוצא מידי יום שישי ממודיעין עילית לרכסים. "מדוע לא יוצא הקו במסלול ההפוך, באופן שישרת גם את תושבי רכסים שבמרבית המקרים כבר לא נותר להם מקום באוטובוסים המלאים שבאים מחיפה?" תמה נתי.

"תבין", אומר לנו יהודה, אברך תושב נווה שאנן, "ברוב מוחלט של הנסיעות, אם לא כולן, האוטובוס מתמלא עד לאפס מקום כבר בחיפה, כך שהאוטובוס יוצא מחיפה לרכסים, עובר בכל תחנות היישוב מבלי שיש לנהג יכולת להעלות אפילו נוסע אחד! מדובר בסרבול ועיכוב משמעותי בדרך הארוכה ממילא בימי שישי הקצרים כשתושבי רכסים, להם קו ישיר למודיעין עילית כלל אינם זקוקים לו".

"גם במוצאי שבתות", פורק הרב נתן, מוותיקי תושביה החרדים של חיפה, את תסכולו, "יוצאים ממודיעין עילית אוטובוסים מלאים בתושבי חיפה, כשפעמים רבות אין אף נוסע המעוניין להגיע לרכסים, אולם תקנות משרד התחבורה מחייבים את הנהגים לעשות את הסיבוב המלא דרך רכסים כאשר כל נוסעי האוטובוס מעוניינים להגיע לחיפה - וכמה שיותר מהר".

נכנס לעובי הקורה. סגן שרת התחבורה אורי מקלב (צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90)

יחזקאל בן שבן, תושב נווה שאנן מספר ל'כיכר השבת': "הגיע מצב, בחמש השנים האחרונות, שבימי שישי בחורף אני נאלץ לשכור רכב בכל פעם שאני מעוניין להגיע להורי המתגוררים במודיעין עילית על מנת שלא להגיע סמוך מידי לזמן הדלקת נרות שבת. 5 שנים שהתושבים סובלים כאן ממצוקה כל כך טיפשית ומיותרת" מסכם בן שבן.

מלשכתו של סגן שרת התחבורה, חבר הכנסת אורי מקלב (דגל התורה) נמסר כי אכן הם בוחנים את העניין וכי נעשית בימים אלו ממש ספירת נוסעים בקו המדובר. "במידה והקו מחזיק את עצמו יבחנו את פיצלו". בלשכתו של מקלב מדגישים כי נלקחים בחשבון גם הנוסעים ברכב פרטי שיעדיפו את התחבורה הציבורית במידה ואכן משך הנסיעה יקוצר משמעותית.

במשרד התחבורה "נזכרו" להגיב, רק יומיים אחרי שפנינו אליהם וזו תגובתם: "בין מודיעין עילית לחיפה ורכסים פועלים 3 קווים, קו הנוסע ממודיעין עילית ישירות לחיפה (קו 581), קו הנוסע ממודיעין עילית ישירות לרכסים (קו 582), וקו הנוסע ממודיעין עילית לחיפה ועובר ברכסים (קו 681). רמות הביקושים בקווי אוטובוס מחיפה לרכסים משתנות מיום ליום. רמת הביקושים בקו מכיוון מודיעין עילית בימי שישי ומכיוון צפון במוצאי שבת גבוהה, ולכן נעשה שימוש בכיוון נסיעה זה בקווים ישירים. לעומת זאת, רמת הביקושים בקו מכיוון צפון בימי שישי ובמוצאי שבת מכיוון מודיעין עילית נמוך, ולכן והשירות ניתן באמצעות הקו המשותף".

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות