דף עו
*הפרה מראש.
א. האומר לאשתו כל הנדרים שתדורי עד שאבוא קיימין לא אמר כלום, ואם אמר שיהיו מופרין לר''א מופר בק''ו מזה שמיפר נדרים שבאו לכלל איסור ולחכמים אינו מופר שנאמר אישה יקימנו ואישה יפירנו דבכדי שיוכל להפר בעינן שיבא לכלל הקם. ובעי האם לר''א חלין ובטלין או לא חלין כלל ונפ''מ אם אחר התפיס בהם, והשמועות 1. ר''א קאמר שאלו נדרים שלא באו לכלל איסור, ודחי דקאמר שעדיין לא באו. 2. ר''א מייתי בק''ו מנדרי עצמו שאינו מיפר משנדר אלא רק עד שלא ידור א''כ נדרי אשתו שמיפר אחרי שנדרה ק''ו שיפר קודם שנדרה, ובעי למימר דומיא דידיה שלא חלין לגמרי ודחי כל חד כדאיתיה. 3. אמרו לר''א ממקוה שמטהר אבל לא מציל טהורים מלהטמא א''כ אדם שאינו מטהר פשיטא שלא יציל מלהטמא ש''מ דלא חלין, ומאידך בסיפא דמטבילין כלי שנטמא לטהרו וא''א להטביל כלי טהור לכשיטמא ש''מ דחיילי ובטלין, אלא רבנן לא ידעו מאי קסבר ר''א. 4. ר''א קאמר דזרעים שזרען בקרקע נטהרו ק''ו זרועים ועומדין ש''מ לא חיילי, ואף דרבנן בעלמא דרשי ק''ו מיהו הכא איכא דרשת אישהּ יקימנו.
שאלות לחזרה ושינון
א. דעת ר"א במיפר לאשתו מראש והאיבעיא אם חלק והשמועות (4)
ר"ן
דף עו רן
א. הקושיות באחר שנדר 1. בשר שלמים דבעי בהקדשו או בהיתרו כעת, ודחי דאומר זה כזה. 2. נימא כדין הותר אחד הותרו כולן, ודחי ה''מ בהתרת חכם.
ב. הגירסא בק''ו ממקוה 1. מקוה מעלה טמאין ולא מציל טהורין שיגעו בשרץ אח''כ. 2. ק''ו ממקוה לאדם שלא יציל בכלים טבעת טהורה ונכנס לאהל המת ודחי דהאי ק''ו לא דרשינן. 3. ק''ו מאדם למקוה שיציל על הטהורים מלהטמא.
ג. מאי מייתי מאדם ומקוה 1. תרי ריכשי לאלומי הקושיא. 2. לפרוק ק''ו דר''א שמפר נדרי אשתו דומיא דידיה.