דף עג
*ארוסה שמקבלת מזונות.
א. ארוסה שבעלה חייב במזונותיה כגון בוגרת ומי ששהתה בבתולה י''ב חדש ובאלמנה שלושים יום לר''א בעלה מיפר הואיל וחייב במזונותיה ולחכמים אין הבעל מיפר עד שתכנס לרשותו, ומייתי משנה ראשונה שאחרי י''ב חודש אוכלת משלו ובתרומה וב''ד שלאחריהן אמרו שאינה אוכלת בתרומה עד שתכנס לחופה. ומפרשינן מאי קסברי 1. בעי למימר דר''א ומשנה ראשונה אמרו דבר אחד. 2. דלמא אף למשנה ראשונה אוכלת בתרומה דרבנן, משא''כ נדרים דאורייתא. 3. טעמיה דר''א כדרב פנחס דנודרת על דעת בעלה, משא''כ בתרומה אפילו דרבנן לא אוכלת.
שאלות לחזרה ושינון
א. זמן ההפרה באשה שבעלה חייב במזונותיה ומאי קסברי (3)
ר"ן
דף עג רן
א. ההו''א בנראו לארוס ראשון 1. דהארוס האחרון לא יכול להפר, שלא נתרוקנה לו. 2. האב לא יוכל מפני שהארוס לא יכול.
ב. אביה ובעלה האחרון מפירין 1. כדברי הכל, והר''ן מקשה. 2. לתוס' הכל דברי ר''ש, דכיון דגייז יכול להוריש לארוס אחרון.
ג. גירושין להלכה 1. לרמב''ן כהקמה כיון דלא איפשיט זיל לחומרא. 2. לרשב''א איפשיט משמואל דאינה כהפרה.
ד. הגירסא וכן הבעל 1. לכי שמע, וכתי' הראשון. 2. לכי שמענא, כיון דאין הבעל מיפר בקודמין.
ה. ההלכתא להפר לשתים 1. מיפר, דפשטינן מסוטה. 2. לרמב''ן א''א, דאתי רק כר''ש דדרש טעמא דקרא.
ו. אכלה הכל בפני הבעל 1. לרש''י לא אוכלת, ונקט לרבותא. 2. לר''ת אוכלת.
ז. נודר על דעת חבירו 1. י''א דא''צ חכם, מנודרת ע''ד בעלה. 2. לר''ן שגגת הוראה, דבעל משום גזיה''כ דוקא.
ח. הטעם דיבם יפר 1. יש זיקה וזיקה ככנוסה. 2. רבנן במתני' דבוגרת לאו ר''י, והמח' בב' יבמין ואחד עמד בדין וברח.