"דרך ישרה"

נדרים סה' • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת נדרים סה', חמישי, ה' טבת תשפ"ג, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

| כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף סה

*במה פותחין.

א. במה פותחין לאדם להתיר את נדרו 1. כבוד אביו ואמו לרבי אליעזר פותחין ולחכמים א''כ יפתחו לו בכבוד המקום ולא יהיו נדרים והיינו שאינם ניתרין יפה או שלא ישאל לחכם, ומודים דבמה שבינו לבין הוריו פותחין דלא ישקר ואיכא שאר נדרים. 2. לר''א פותחין בנולד כגון נדר מפלוני ונעשה סופר או מבית שנעשה ביכ''נ דיליף מקרא כי מתו כל האנשים דמשה. ורבנן אסרי דהתם זהו דתן ואבירם והם לא מתו אלא ירדו מכנסיהם דארבעה חשובין כמת עני מצורע סומא ומי שאין לו בנים. 3. המודר הנאה מחבירו אין מתירין לו אלא בפניו דילפינן ממשה שהוצרך להתיר את נדרו במדין, ומייתי שצדקיהו ראה את נבוכדנצר אוכל ארנבת חיה ונשבע שלא יגלה וסנהדרין התירו לו ובגלל שהיה שלא בפניו נענשו. 4. אמר קונם שלא ישא פלונית שאביה רע וא''ל מת או עשה תשובה וכן בית עם כלב ונחש, לא הוי נולד דנעשה כתולה נדרו בדבר וא''צ שאילה או שהתברר שנדר בטעות, וכן קונם שאני נושא פלונית כעורה והרי היא נאה דהוי טעות ולאידך קשיא אמאי איצטריך למיתני. 5. לר''מ פותחין מן הכתוב בתורה שעובר על לא תקום לא תשנא ואהבת לרעך כמוך וחי אחיך עמך. 6. פותחין לאדם בכתובת אשתו, וכמעשה דר''ע חִייב אדם לשלם ארבע מאות דינרין שזו היתה כל ירושתו וא''ל שאפילו אם הוצרך לשלם הכל ולמכור את שיער ראשו בכדי לאכול היה מחוייב. 7. פותחין בשבתות ויו''ט בראשונה אמרו שמותר רק בימים אלו עד שר''ע לימד שנדר שהותר מקצתו הותר כולו, וכן באוסר עצמו מכולכם והותר אחד מהם הותרו כולם משא''כ באמר קרבן דצריך פתח לכ''א, וכן קונם יין שהוא רע למעים וא''ל שמיושן יפה ובצל רע ללב וכופרי יפה הותר לכולן. 8. פותחין בכבוד עצמו שיאמרו שרגיל לגרש נשותיו ובכבוד בניו שיאמרו שהן בנות גרושה. 9. נדר טעות מותר כגון כעורה ונמצאת נאה, ולרבי ישמעאל אפילו כעורה ונעשית נאה מותרת וכמעשה שאמר בני מזאת נדרת והתירה.

הדרן עלך פרק תשיעי!

שאלות לחזרה ושינון

דף סה

א. במה פותחין לאדם להתיר את נדרו (8)

ר"ן

דף סה רן

א. טעמא דרבא 1. דכל אחד יפתח לעצמו. 2. כיון שפותחין במצוה אחת.

ב. אין מתירין שלא בפניו 1. הטעם מפני הבושה או החשד. 2. נפ''מ מה שלא לצורך חבירו או שמודיע לו. 3. בפניו, בע''כ מתירין ולהנאתו אין מתירין.

ג. הלכתא בהתיר 1. דיעבד הותר, מצדקיהו וסנהדרין. 2. לראב''ד לא הותר, והראיה שנענשו.

ד. טעמא דר''מ בכעורה דאינו נדר 1. נעשה כתולה נדרו בדבר. 2. שכבר מת ונדר טעות.

ה. לא אמרינן גבי כעורה מה הדין אם נמצאת נאה 1. דאדם רע עשוי לעשות תשובה, משא''כ כעורה. 2. באומר כל זמן שהיא כעורה.

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות