אשר בנחל • ההבטחה והישועה

272 כרכים גדושים בעצות, הדרכות והנהגות מעשיות

סדרת ספרים המכילה מכתבים שנשלחו על ידי הצדיק מיבנאל, במשך למעלה מ- 50 שנה לתלמידיו בארץ ובעולם הכוללים דברי חיזוק והדרכה • נודעים בסגולתם למסייעים בהדפסה (חרדים)

מוהרא"ש היה בקיא בכל מכמני התורה וכל המכתבים נכתבו בעיקר על פי לימודיו מספרי ברסלב ומכל התורה כולה (צילום: באדיבות המצלם)

אשר בנחל היא סדרת ספרים המכילה מכתבים שנשלחו על ידי הרב אליעזר שלמה שיק המכונה בפי חסידיו מוהרא"ש או הצדיק מיבנאל, מכתבים אלו כתב במשך למעלה מחמישים שנה לתלמידיו בארץ ובעולם הכוללים דברי חיזוק והדרכה.

הכל החל מכ"ד כסליו שנת תשכ"ד אז החל לכתוב לאברכים ובחורים שפנו אליו לייעוץ והדרכה.

כידוע לכל - מוהרא"ש היה בקיא בכל מכמני התורה וכל המכתבים נכתבו בעיקר על פי לימודיו מספרי ברסלב ומכל התורה כולה, ומשולבים בעצות אקטואליות בכל נושא ועניין.

על סדרת ספריו אשר בנחל כתב הצדיק מיבנאל:

"ולכן שיש לאדם איזה בעיה, איפה שרק יפתח ימצא תירוץ לבעיה שלו, ואדרבה שינסו ויראו שזה ככה"

בשנת תשע"ב התחילו תלמידיו להדפיס את סדרת הספרים "שו"ת ברסלב", שהינם תשובות אותם ענה הצדיק לשואלים אשר שאלוהו שאלות דרך אתר האינטרנט, סדרה זו זהה בעיקרון לספרי "אשר בנחל" אך ההבדל ביניהם הינו שבשו"ת אשר בנחל ישנם אך ורק תשובות הצדיק ואילו בשו"ת ברסלב מובאים גם השאלות סדרה זו מונה 42 כרכים.

כך במשך למעלה מחמישים שנה כתב הצדיק שבעים אלף מכתבים, וענה לכל שואל ומבקש עצה בכל תחומי החיים ברוחניות ובגשמיות.

בסה"כ ישנם 272 כרכים לסדרת אשר בנחל – גדושים בעצות, הדרכות והנהגות מעשיות לכל דבר ועניין.

למרות שחיבר הרבה מאוד חיבורים ייחס חשיבות רבה יותר לסדרה זו וכתב עליה בצוואתו:

וְהִנֵּה אֲנִי מֻכְרָח לְגַלּוֹת אֶת דַּעְתִּי בָּרַבִּים, מִיוֹם שֶׁיֵּשׁ לִי עֵסֶק עִם רַבִּים, מֵהַתְחָלַת שְׁנַת ה'תשכ"ד, וּבִפְרָט מֵעֶרֶב חֲנֻכָּה ה'תשכ"ד, הִתְחַלְתִּי לִכְתּוֹב מִכְתָּבִים לְבַחוּרִים וְאַבְרֵכִים, אֲשֶׁר מִזֶּה יָצָא כְּבָר עַד עַכְשָׁיו פ"ט חֲלָקִים שׁוּ"ת "אֲשֶׁר בַּנַּחַל", שֶׁזֶּה מסתכם לְמַעְלָה מֵעֶשְׂרִים אֶלֶף מִכְתָּבִים, וְיֵשׁ עוֹד מוּכָנִים לִדְפוּס לְמַעְלָה מֵחֲמִשִׁים אֶלֶף מִכְתָּבִים. וְלָכֵן בִּקַּשְׁתִּי מִבָּנַי וּמִבְּנוֹתַי וַחֲתָנַי, וְתַלְמִידַי הַיְקָרִים! רְאוּ לְהַדְפִּיס לִי אֶת כָּל הַמִּכְתָּבִים, וְיוּדְפַּס וְיַחֲזוֹר וְיוּדְפַּס, וְאֵין עַל זֶה שׁוּם "כָּל הַזְּכֻיּוֹת שְׁמוּרוֹת", אֶלָּא כָּל מִי שֶׁיַּדְפִּיס כֶּרֶךְ אֶחָד יִוָּשַׁע מִן הַשָּׁמַיִם, וַאֲנִי עָרֵב עַל כך, כִּי הַמִּכְתָּבִים כְּבָר הִצִּילוּ רְבָבוֹת בְּנֵי הַנְּעוּרִים, וְלָכֵן, אַשְׁרֵי מִי שֶׁיִּהְיֶה לוֹ חֵלֶק בְּהַדְפָּסָתָם! "

וכמו כן כתב גם:

אודות שאלתך וכו', אצלי העולה על הכול 'אשר בנחל' ועז חפצי ורצוני שידפיסו כרך אחר כרך מזה, ולכן אפילו שידפיסו בפעם הראשונה רק מעט אבל אחר כך נדפיס עוד ועוד.

אבל קודם כל שיצא פעם אחת לאור כי חבל מאד, שלא יעלם לי כתב היד ולכן מאוד מאוד רציתי שידפיסו כרך ועוד כרך... (אשר בנחל נו עמ' רלו)

ובאמת לצערנו הצדיק לא זכה לראות בחייו את כל מכתביו מודפסים, אך בחודש כסליו התשפ"ב יצאו לאור כל כרכי אשר בנחל על ידי דפוס והוצאה לאור ניצני הקודש, אשר הקימו את בית הדפוס הראשון ביבנאל ולקחו על עצמם להדפיס את כל ספרי מוהרא"ש.

וכיום עובדים ביתר שאת וביתר עוז להמשיך ולהדפיס את הכרכים שוב ושוב לתועלת עם ישראל, ולפעול ישועות בשביל עם ישראל.

בנוגע להדפסת אשר בנחל - התבטא הצדיק בעל פה ובכתב והבטיח ישועה לכל המשתתף בהדפסתם.

אנו בבית הדפוס עדים לטלפונים מרגשים שאנו מקבלים מאותם אנשים שהדפיסו מתוך אמונת חכמים ובפיהם סיפורים מרגשים נפלאים מאוד על גודל הניסים שהם ראו.

הבטחת הדפסת אשר בנחל מלשונו של הצדיק במספר מקומות שונים:

אני מבטיח, מי שרק ייתן בעבור הדפסת איזה כרך של שו"ת "אשר בנחל", אהיה לו למליץ יושר בשמים, ואשתדל בעבורו, יהיה איך שיהיה, מידי יתבענו, אם לא הביאותיו כל מה שיבקש. (אשר בנחל, חלק לג, ה' שפד)

אני מתפלל תמיד על כל אלו שמנדבים להדפיס 'אשר בנחל' שהקדוש ברוך הוא ישלח להם רפואה שלמה. ואני מבטיח אפילו כשאצא מזה העולם, מי שיעזור להדפיס כרך מ'אשר בנחל', תהיה לו ישועה. (אשר בנחל, כרך מט, מכתב ט' נה', תשמו)

העולה מכל ספרי הם ספרי שו"ת 'אשר בנחל' אשר נכתבו בסייעתא דשמיא מרוב כסופים של בחורים ואברכים. לכן לספרים אלו יש דין קדימה ומי שרק יעזור להדפיס אפילו כרך אחד תהיה לו ישועה גדולה, בעזרת השם יתברך. (אשר בנחל נד עמ' פו פז)

לנכון קבלתי את מכתבך עם הכסף להדפיס שו"ת 'אשר בנחל' אשר אין למעלה מצדקה זו כי הספרים האלו מחיים בחורים ואברכים וכו' ופשוט מצילים אותם מלירד שחת ולכן אשריך שיש לך חלק בזה וכל מי שיעזור להדפיס כרך אחד יראה ישועה בכל מה שצריך. (אשר בנחל חלק עב עמ' קפד)

כי אני עומד ומבקש ממנו יתברך, שיחוס וירחם עליך, וישלח רפואה שלמה לבתך. ואם אפשר להדפיס חלק "אשר בנחל" על שמה ולזכותה – מה טוב ומה נעים, כי זה אצלי ברור, מי שצריך ישועה, וידפיס כרך אחד מספר "אשר בנחל", בוודאי יוושע. (אשר בנחל חלק ע"ט עמוד רו)

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות