דף טו
*נאסר היום אם ישן למחר.
א. קונם עיני בשינה היום אם אישן למחר, לרב יהודה אל ישן היום ולר''נ יכול לישון ולא חיישינן שישן מחר ולא יזהר בתנאו. והשמועות 1. במשנתינו קונם שאני ישן הרי זה בלא יחל דברו, המקרה לר''נ אם התנה וישן, ולר''י קתני אם ישן או דחל מדרבנן אף דהוי בדבר שאין בו ממש. 2. האוסר על אשתו להנות עד הפסח אם תלך לבית אביה עד החג אם הלכה לפני הפסח אסורה ומשמע שאם לא הלכה ונהנתה לא חיישינן שמא תעבור על התנאי, ותירץ שאם הלכה אסורה ולוקה ואם לא הלכה איכא איסורא בעלמא, ואם הלכה אחר הפסח ה''ז בבל יחל זהו בדיעבד אם נהנתה. 3. שאת נהנית לי עד החג אם תלכי לבית אביך עד הפסח אם הלכה לפני הפסח נאסרת ומשמע שאם טרם הלכה מותרת, ודחי דאסורה אלא שאינה לוקה. 4. ככר זו עלי היום אם אלך למקום פלוני למחר ואכלה ה''ז בלא ילך ותירץ דאכל דיעבד, ולא קאמר שאסור להלך אלא תני הלך דומיא דרישא דאכל.
שאלות לחזרה ושינון
דף טו
א. קונם עיני בשינה היום ואם אישן למחר, המח' והשמועות (3)
ר"ן
דף טו רן
א. הדיר אשתו מי לוקה 1. לרמב''ם הבעל עובר שהוא הנודר. 2. לר''ן היא עוברת שחללה הדיבור, והוא לא עבר איסור.
ב. אוסר תשמיש מותר כיון דמשועבד ואם אסר הנאה נאסר, וקשיא 1. הנאה אין בה ממש ומדרבנן וכיצד עוקר פו''ר, ותירץ דהוי כשב ואל תעשה. 2. מצות לאו להנות ניתנו, ותירץ דאם נהנה הגוף מ''מ נחשב הנאה.