"לך לך מארצך..." - הקב"ה מבקש מאברהם אבינו:
אברהם אבינו, צריך ללכת אל ה'לא' נודע, אומר מוהרנ"ת:
"בְּהֶכְרֵחַ שֶׁיַּעֲבֹר עָלָיו - כַּמָּה וְכַמָּה הַרְפַּתְּקָאוֹת וְכוּ', שֶׁכֻּלָּם הֵם בְּחִינַת - נִיסְיוֹנוֹת וְצֵרוּפִים וַעֲלִיּוֹת וִירִידוֹת בְּלִי שִׁעוּר.
"לך לך" לכיון היעוד של חייך, ואת זה הוא מבקש גם – ממך!
"לך לך" – להיכן שהקב"ה מדריך אותך.
'לך לך' – אל ה'לא' נודע!
ואתה - לא רוצה ללכת... אבל, הקב"ה מבקש - שתלך, כי:
יש לך נשמה גבוהה, עם יעוד – ייחודי ומיוחד!
אם תישאר - תהיה כמו כולם, נשמתך – לא תגיע ליעד!
לך לך – תעזוב את הרגיל, האהוב והמוכר, תסכים ללכת:
בלי ידיעת - שום דבר, בלי להבין - כלום מכלום!
ללכת אל - ה'לא' נודע! ורק אם תלך – תגיע לייעודך!
חשב מסלול מחדש, תזוז מהעבר, ותבחר – בחירות חדשות...
למה דווקא אני צריך - לבחור?
מוהרנ"ת מגדיר את הניסיונות, ואומר:
"וְכָל הַצֵּרוּפִים וְהַנִּסְיוֹנוֹת, הֵם בְּחִינַת - מִלְחֶמֶת עֲמָלֵק"
היציאה מההרגל וההליכה לאמת של נשמתך, היא:
המלחמה - בעמלק הפרטי שלך!
אומר רבי נתן, שהקב"ה: "מְּרַמֵּז בָּזֶה - לְכָל אָדָם שֶׁבָּעוֹלָם".
מעשה אבות - סימן לבנים!
אברהם אבינו סלל את הדרך לעמוד בצווי, שלוחש לך - 'לך לך'!
כי הקריאה הזאת אומרת, שאתה הוא עצמך – נשמתך:
"לֶךְ לְךָ, שֶׁמַּזְהִיר אֶת הָאָדָם שֶׁיֵּלֵךְ - לְעַצְמוֹ, כִּי עֶצֶם הָאָדָם, מַה שֶּׁנִּקְרָא אֲנִי, הוּא - רַק הַנְּשָׁמָה".
ואם תשאל, ומי אני בכלל, עונה מוהרנ"ת:
"עִקַּר הַכַּוָּנָה עַל הַנְשָׁמָה, שֶׁהוּא - עֶצֶם הָאָדָם כַּיָּדוּעַ".
לך לך לעצמך - למקור נשמתך!
לך לך מארצך – מהארציות שירדת אליה... אומר מוהרנ"ת:
"שֶׁנִּדְמֶה לְךָ שֶׁקָּשֶׁה - לָצֵאת מִשָּׁם"!
נדמה לך, זה – כח הדימיון שמתעתע בך!
קשה לצאת מההרגלים, ולהתחיל ללכת:
"אעפ"י כֵן, אַתָּה צָרִיךְ לְהִתְגַּבֵּר לֵילֵךְ מִתּוֹךְ אַרְצְךָ".
הקב"ה מבקש שתצא מכל ההרגלים, אומר רבי נתן:
"וּמִמּוֹלַדְתְּךָ - אֵיךְ שֶׁנּוֹלַדְתָּ, בְּאֵיזֶה גַּשְׁמִיּוּת שֶׁנּוֹלַדְתָּ".
ותצא גם: "וּמִבֵּית אָבִיךָ - שֶׁהֵם הַמִּשְׁפָּחָה וְהַשְּׁכֵנִים וּקְרוֹבָיו וּמְיוּדָעָיו שֶׁמְּגֻדָּל בֵּינֵיהֶם".
הארץ המקום והבית שגדלת בו, מונעים מנשמתך להגיע ליעד הטוב של נשמתך, ומסביר מדוע יש קושי לצאת:
"וְלִפְעָמִים ע"י דֵּעוֹתֵיהֶם וּסְבָרוֹתֵיהֶם הַהֲפוּכוֹת מִן הָאֱמֶת".
הקב"ה קורא לך ומבקש:
"מִכֻּלָּם אַתָּה צָרִיךְ לָצֵאת וְלֵילֵךְ - לְךָ לְנִשְׁמָתְךָ כַּנַּ"ל".
ואולי, לא אצליח לצאת, הניסיון הזה 'גדול' עלי?
ואם לא אצליח? עונה מוהרנ"ת בחמלתו הרבה:
"כִּי אַתָּה צָרִיךְ לְהַאֲמִין – שֶׁבְּוַודַּאי! אֵין הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא בָּא:
בִּטְרוֹנְיָא עִם בְּרִיּוֹתָיו".
הקב"ה לא מתכוון להכשיל אותך, ואם ביקש ממך לצאת , הוא גם נתן לך כח לעמוד במסע החדש, אומנם הוא שולח לך קשיים ומניעות, אבל:
"וּבְוַודַּאי יֵשׁ לְךָ כֹּחַ לַעֲמֹד בְּכָל זֶה... שֶׁאֵין הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא שׁוֹלֵחַ לְהָאָדָם מְנִיעוֹת שֶׁלֹּא יוּכַל לַעֲמֹד בָּהֶם".
המסע רצוף קשיים וניסיונות, ומפרש רש"י:
"וְלֹא גִּלָּה לוֹ הָאָרֶץ מִיָּד, כְּדֵי - לְחַבְּבָהּ בְּעֵינָיו!
וְלָתֵת לוֹ שָֹכָר - עַל כָּל דִּבּוּר וְדִבּוּר".
תצא – גם בלי לדעת את השכר!
מוהרנ"ת מחדד את עיקר הקושי בניסיון:
"מַה שֶּׁאֵין הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מַרְאֶה לְהָאָדָם - מִיָד בְּעֵת הַנִּסָּיוֹן, מַה שֶּׁיִּזְכֶּה אִם יַעֲמֹד בְּזֶה הַנִּיסָּיוֹן וְהַצֵּרוּף".
תצא, גם בלי לדעת מה יהיה שכרך – ותרוויח!
אומר מוהרנ"ת: "כִּי מִי פֶּתִי וְסָכָל - שֶׁיַּשְׁלִיךְ נְעִימוּת לָנֶצַח כָּזֶה"!
אתה יודע מה מחכה לך? "אוֹרוֹת נִשְֹגָּבוֹת כָּאֵלֶּה"!
רק תבחר נכון, כי יש אוצר – שמחכה לך! וזה:
"וְזֶה בְּחִינַת אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ, שֶׁאֵין:
הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מַרְאֶה אֶרֶץ הַחַיִּים שֶׁשָּׁם נְעִימוֹת - בִּימִינוֹ נֶצַח, שֶׁהוּא:
תַּכְלִיתוֹ הַטּוֹב הַנִּצְחִי! שֶׁע"י זֶה - כָּל הַנִּסָּיוֹן שֶׁלּוֹ"!
הניסיון מוביל ליעד, שהוא הטוב הנצחי – ובחרת בחיים!
מתי נלמד לבחור נכון?
לפעמים, נדמה לך שכח הבחירה – גדול עליך!
רבי נחמן מסביר בשלושה משפטים בליקוטי מוהר"ן (תנינא, ק"י):
האם כח הבחירה באמת – בידי האדם?
"שָׁמַעְתִּי שֶׁאִישׁ אֶחָד שָׁאַל אוֹתוֹ כֵּיצַד הוּא הַבְּחִירָה?
הֵשִׁיב לוֹ בִּפְשִׁיטוּת: שֶׁהַבְּחִירָה הִיא - בְּיַד הָאָדָם בִּפְשִׁיטוּת".
תפסיק להסתבך! זה מאוד פשוט – הבחירה בידך!
איך זה יתכן? בא תשמע - איך זה הולך:
"אִם רוֹצֶה – עוֹשֶׂה! וְאִם אֵינוֹ רוֹצֶה - אֵינוֹ עוֹשֶׂה"!
תפסע בביטחון ב'גן המבוכה' – תבחר נכון!
מוהרנ"ת כותב משפט עוצמתי:
"וְרָשַׁמְתִּי זֹאת, כִּי הוּא - נִצְרָךְ מְאֹד, כִּי - כַּמָּה בְּנֵי־אָדָם, נְבוּכִים בָּזֶה - מְאֹד!
רשמתי זאת - זה נצרך, ואנשים מתבלבלים בזה, יודע למה?
"מֵחֲמַת שֶׁהֵם מֻרְגָּלִים – בְּמַעֲשֵׂיהֶם, וּבְדַרְכֵיהֶם מִנְּעוּרֵיהֶם מְאֹד"!
כח ההרגל הוא שהורס לך את הבחירה! ואיך הוא עושה את זה?
"עַל־כֵּן, נִדְמֶה לָהֶם - שֶׁאֵין לָהֶם בְּחִירָה ח"ו, וְאֵינָם יְכוֹלִים לְשַׁנּוֹת מַעֲשֵׂיהֶם!"
בום! הפושע התגלה – כח הדמיון!
כח הדמיון – העמלק שבך!
כח הדמיון הוא אחד משמותיו של – יצר הרע!
הוא אומר לך – שלך אין סיכוי! אין לך בחירה!
אל תאמין לו – תשמע למי שכבר ניצח אותו, ע"כ רבי נחמן ממשיך ואומר:
"אֲבָל בֶּאֱמֶת - אֵינוֹ כֵן! כִּי בְּוַודַּאי יֵשׁ לְכָל אָדָם בְּחִירָה תָּמִיד עַל כָּל דָּבָר"!
שקר! יש בחירה – בוודאי! לכל אדם! תמיד! ובכל דבר!
'לך לך' – נשמתך ירדה לעולם כדי – להגיע ליעד – תקשיב לווייז!
נשמתך רוצה לאסוף יהלומים לעולם הנצח – גם אתה!
סוד החיים, הוא - סוד גדול! מתי תלמד לבחור נכון?
מוהרנ"ת מסיים את תורה ק"י במילות 'מחץ':
"וּכְמוֹ שֶׁהוּא רוֹצֶה עוֹשֶׂה! וְהָבֵן הַדְּבָרִים – מְאֹד"! (ליקו"מ, תנינא קי').
תבין, הבחירה בידך!
תפסיק לספר סיפורים, הם לא תופסים – בעולם הנצח!
חבר שלך סחב אותך? אין דבר כזה! רוצה - עושה, לא רוצה - לא עושה!
'גן המבוכה' – עדי רן יסביר לך, איך לפסוע בלי להתבלבל...
'לך לך' - בדרכים רבות הלכנו...
לא מצאנו את עצמנו...
ואני הקטן, האחרון שבעם, עומד פה נרגש ונפעם:
כי אתה – קדוש! ושמך – קדוש!
וקדושים בכל יום – יהללוך סלע!
ושלא אשכח, שאני הוא – אחד הקדושים!
'לך לך' – בלי להסס! מבטיח לך - שכרך רב!
ואברכך ואגדלה שמך, והיה ברכה, אמן!