מאמר לפרשה

פרשת לך לך בתורת רבי נחמן: מתי נלמד לבחור נכון?

הקב"ה לא מתכוון להכשיל אותך, ואם ביקש ממך לצאת , הוא גם נתן לך כח לעמוד במסע החדש, אומנם הוא שולח לך קשיים ומניעות, אבל המסע רצוף ניסיונות וקשיים (חסידים)

ורד שאלתיאל | כיכר השבת |
(צילום: pixabay)

"לך לך מארצך..." - הקב"ה מבקש מאברהם אבינו:

אברהם אבינו, צריך ללכת אל ה'לא' נודע, אומר מוהרנ"ת:

"בְּהֶכְרֵחַ שֶׁיַּעֲבֹר עָלָיו - כַּמָּה וְכַמָּה הַרְפַּתְּקָאוֹת וְכוּ', שֶׁכֻּלָּם הֵם בְּחִינַת - נִיסְיוֹנוֹת וְצֵרוּפִים וַעֲלִיּוֹת וִירִידוֹת בְּלִי שִׁעוּר.

"לך לך" לכיון היעוד של חייך, ואת זה הוא מבקש גם – ממך!

"לך לך" – להיכן שהקב"ה מדריך אותך.

'לך לך' – אל ה'לא' נודע!

ואתה - לא רוצה ללכת... אבל, הקב"ה מבקש - שתלך, כי:

יש לך נשמה גבוהה, עם יעוד – ייחודי ומיוחד!

אם תישאר - תהיה כמו כולם, נשמתך – לא תגיע ליעד!

לך לך – תעזוב את הרגיל, האהוב והמוכר, תסכים ללכת:

בלי ידיעת - שום דבר, בלי להבין - כלום מכלום!

ללכת אל - ה'לא' נודע! ורק אם תלך – תגיע לייעודך!

חשב מסלול מחדש, תזוז מהעבר, ותבחר – בחירות חדשות...

למה דווקא אני צריך - לבחור?

מוהרנ"ת מגדיר את הניסיונות, ואומר:

"וְכָל הַצֵּרוּפִים וְהַנִּסְיוֹנוֹת, הֵם בְּחִינַת - מִלְחֶמֶת עֲמָלֵק"

היציאה מההרגל וההליכה לאמת של נשמתך, היא:

המלחמה - בעמלק הפרטי שלך!

אומר רבי נתן, שהקב"ה: "מְּרַמֵּז בָּזֶה - לְכָל אָדָם שֶׁבָּעוֹלָם".

מעשה אבות - סימן לבנים!

אברהם אבינו סלל את הדרך לעמוד בצווי, שלוחש לך - 'לך לך'!

כי הקריאה הזאת אומרת, שאתה הוא עצמך – נשמתך:

"לֶךְ לְךָ, שֶׁמַּזְהִיר אֶת הָאָדָם שֶׁיֵּלֵךְ - לְעַצְמוֹ, כִּי עֶצֶם הָאָדָם, מַה שֶּׁנִּקְרָא אֲנִי, הוּא - רַק הַנְּשָׁמָה".

ואם תשאל, ומי אני בכלל, עונה מוהרנ"ת:

"עִקַּר הַכַּוָּנָה עַל הַנְשָׁמָה, שֶׁהוּא - עֶצֶם הָאָדָם כַּיָּדוּעַ".

לך לך לעצמך - למקור נשמתך!

לך לך מארצך – מהארציות שירדת אליה... אומר מוהרנ"ת:

"שֶׁנִּדְמֶה לְךָ שֶׁקָּשֶׁה - לָצֵאת מִשָּׁם"!

נדמה לך, זה – כח הדימיון שמתעתע בך!

קשה לצאת מההרגלים, ולהתחיל ללכת:

"אעפ"י כֵן, אַתָּה צָרִיךְ לְהִתְגַּבֵּר לֵילֵךְ מִתּוֹךְ אַרְצְךָ".

הקב"ה מבקש שתצא מכל ההרגלים, אומר רבי נתן:

"וּמִמּוֹלַדְתְּךָ - אֵיךְ שֶׁנּוֹלַדְתָּ, בְּאֵיזֶה גַּשְׁמִיּוּת שֶׁנּוֹלַדְתָּ".

ותצא גם: "וּמִבֵּית אָבִיךָ - שֶׁהֵם הַמִּשְׁפָּחָה וְהַשְּׁכֵנִים וּקְרוֹבָיו וּמְיוּדָעָיו שֶׁמְּגֻדָּל בֵּינֵיהֶם".

הארץ המקום והבית שגדלת בו, מונעים מנשמתך להגיע ליעד הטוב של נשמתך, ומסביר מדוע יש קושי לצאת:

"וְלִפְעָמִים ע"י דֵּעוֹתֵיהֶם וּסְבָרוֹתֵיהֶם הַהֲפוּכוֹת מִן הָאֱמֶת".

הקב"ה קורא לך ומבקש:

"מִכֻּלָּם אַתָּה צָרִיךְ לָצֵאת וְלֵילֵךְ - לְךָ לְנִשְׁמָתְךָ כַּנַּ"ל".

ואולי, לא אצליח לצאת, הניסיון הזה 'גדול' עלי?

ואם לא אצליח? עונה מוהרנ"ת בחמלתו הרבה:

"כִּי אַתָּה צָרִיךְ לְהַאֲמִין – שֶׁבְּוַודַּאי! אֵין הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא בָּא:

בִּטְרוֹנְיָא עִם בְּרִיּוֹתָיו".

הקב"ה לא מתכוון להכשיל אותך, ואם ביקש ממך לצאת , הוא גם נתן לך כח לעמוד במסע החדש, אומנם הוא שולח לך קשיים ומניעות, אבל:

"וּבְוַודַּאי יֵשׁ לְךָ כֹּחַ לַעֲמֹד בְּכָל זֶה... שֶׁאֵין הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא שׁוֹלֵחַ לְהָאָדָם מְנִיעוֹת שֶׁלֹּא יוּכַל לַעֲמֹד בָּהֶם".

המסע רצוף קשיים וניסיונות, ומפרש רש"י:

"וְלֹא גִּלָּה לוֹ הָאָרֶץ מִיָּד, כְּדֵי - לְחַבְּבָהּ בְּעֵינָיו!

וְלָתֵת לוֹ שָֹכָר - עַל כָּל דִּבּוּר וְדִבּוּר".

תצא – גם בלי לדעת את השכר!

מוהרנ"ת מחדד את עיקר הקושי בניסיון:

"מַה שֶּׁאֵין הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מַרְאֶה לְהָאָדָם - מִיָד בְּעֵת הַנִּסָּיוֹן, מַה שֶּׁיִּזְכֶּה אִם יַעֲמֹד בְּזֶה הַנִּיסָּיוֹן וְהַצֵּרוּף".

תצא, גם בלי לדעת מה יהיה שכרך – ותרוויח!

אומר מוהרנ"ת: "כִּי מִי פֶּתִי וְסָכָל - שֶׁיַּשְׁלִיךְ נְעִימוּת לָנֶצַח כָּזֶה"!

אתה יודע מה מחכה לך? "אוֹרוֹת נִשְֹגָּבוֹת כָּאֵלֶּה"!

רק תבחר נכון, כי יש אוצר – שמחכה לך! וזה:

"וְזֶה בְּחִינַת אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ, שֶׁאֵין:

הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מַרְאֶה אֶרֶץ הַחַיִּים שֶׁשָּׁם נְעִימוֹת - בִּימִינוֹ נֶצַח, שֶׁהוּא:

תַּכְלִיתוֹ הַטּוֹב הַנִּצְחִי! שֶׁע"י זֶה - כָּל הַנִּסָּיוֹן שֶׁלּוֹ"!

הניסיון מוביל ליעד, שהוא הטוב הנצחי – ובחרת בחיים!

מתי נלמד לבחור נכון?

לפעמים, נדמה לך שכח הבחירה – גדול עליך!

רבי נחמן מסביר בשלושה משפטים בליקוטי מוהר"ן (תנינא, ק"י):

האם כח הבחירה באמת – בידי האדם?

"שָׁמַעְתִּי שֶׁאִישׁ אֶחָד שָׁאַל אוֹתוֹ כֵּיצַד הוּא הַבְּחִירָה?

הֵשִׁיב לוֹ בִּפְשִׁיטוּת: שֶׁהַבְּחִירָה הִיא - בְּיַד הָאָדָם בִּפְשִׁיטוּת".

תפסיק להסתבך! זה מאוד פשוט – הבחירה בידך!

איך זה יתכן? בא תשמע - איך זה הולך:

"אִם רוֹצֶה – עוֹשֶׂה! וְאִם אֵינוֹ רוֹצֶה - אֵינוֹ עוֹשֶׂה"!

תפסע בביטחון ב'גן המבוכה' – תבחר נכון!

מוהרנ"ת כותב משפט עוצמתי:

"וְרָשַׁמְתִּי זֹאת, כִּי הוּא - נִצְרָךְ מְאֹד, כִּי - כַּמָּה בְּנֵי־אָדָם, נְבוּכִים בָּזֶה - מְאֹד!

רשמתי זאת - זה נצרך, ואנשים מתבלבלים בזה, יודע למה?

"מֵחֲמַת שֶׁהֵם מֻרְגָּלִים – בְּמַעֲשֵׂיהֶם, וּבְדַרְכֵיהֶם מִנְּעוּרֵיהֶם מְאֹד"!

כח ההרגל הוא שהורס לך את הבחירה! ואיך הוא עושה את זה?

"עַל־כֵּן, נִדְמֶה לָהֶם - שֶׁאֵין לָהֶם בְּחִירָה ח"ו, וְאֵינָם יְכוֹלִים לְשַׁנּוֹת מַעֲשֵׂיהֶם!"

בום! הפושע התגלה – כח הדמיון!

כח הדמיון – העמלק שבך!

כח הדמיון הוא אחד משמותיו של – יצר הרע!

הוא אומר לך – שלך אין סיכוי! אין לך בחירה!

אל תאמין לו – תשמע למי שכבר ניצח אותו, ע"כ רבי נחמן ממשיך ואומר:

"אֲבָל בֶּאֱמֶת - אֵינוֹ כֵן! כִּי בְּוַודַּאי יֵשׁ לְכָל אָדָם בְּחִירָה תָּמִיד עַל כָּל דָּבָר"!

שקר! יש בחירה – בוודאי! לכל אדם! תמיד! ובכל דבר!

'לך לך' – נשמתך ירדה לעולם כדי – להגיע ליעד – תקשיב לווייז!

נשמתך רוצה לאסוף יהלומים לעולם הנצח – גם אתה!

סוד החיים, הוא - סוד גדול! מתי תלמד לבחור נכון?

מוהרנ"ת מסיים את תורה ק"י במילות 'מחץ':

"וּכְמוֹ שֶׁהוּא רוֹצֶה עוֹשֶׂה! וְהָבֵן הַדְּבָרִים – מְאֹד"! (ליקו"מ, תנינא קי').

תבין, הבחירה בידך!

תפסיק לספר סיפורים, הם לא תופסים – בעולם הנצח!

חבר שלך סחב אותך? אין דבר כזה! רוצה - עושה, לא רוצה - לא עושה!

'גן המבוכה' – עדי רן יסביר לך, איך לפסוע בלי להתבלבל...

'לך לך' - בדרכים רבות הלכנו...

לא מצאנו את עצמנו...

ואני הקטן, האחרון שבעם, עומד פה נרגש ונפעם:

כי אתה – קדוש! ושמך – קדוש!

וקדושים בכל יום – יהללוך סלע!

ושלא אשכח, שאני הוא – אחד הקדושים!

'לך לך' – בלי להסס! מבטיח לך - שכרך רב!

ואברכך ואגדלה שמך, והיה ברכה, אמן!

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות