"דרך ישרה"

כתובות פז' • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת כתובות פז', שבת, ו' תשרי תשפ"ג, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

הרב ישראל ויינגולד | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף פז

*השבעת האשה ולשונות שפוטרים. *מתי נפרעים בשבועה. *האיבעיות בפוגמת כתובתה.

א. השבעת האשה 1. הבעל יכול להשביעה מתי שירצה, וזהו לת''ק אם הושיבה חנונית או אפוטרופא, ולרבי אליעזר משביעה אפילו על פילכה ועל עיסתה וזהו אפילו שלא ע''י גלגול ואמרו לו אין אדם דר עם נחש בכפיפה. 2. כתב לה אין לי עליך נדר ושבועה יורשיו משביעים אותה ויורשיה נשבעים לו, והשבועה על אפוטרופא בחיי בעלה או פוגמת כתובתה. 3. אם לאחר מות בעלה נעשית אפוטרופא, היורשים משביעים אותה על העתיד לבא ולא על לשעבר וזהו על אפוטרופא שנעשית בחיי בעלה, ובין מיתה לקבורה להו''א משביעים ולמסקנא לא דאמרינן לכרגא מזוני וקבורה מוכרים בלא אכרזתא.

ב. הלשונות שפוטרים משבועה 1. דלא נדר הוא לא משביע אבל היורשים משביעים, ונקי נדר לרבה אין היורשים משביעים דקאמר שתהא נקיה מלהשבע. 2. לרב יוסף בנקי נדר אפילו הוא משביע דקאמר נקי עצמך בשבועה. 3. לרבי זכאי באמר מנכסי הוא אינו משביע ורק היורשין משביעין, מנכסי אילין אף יורשיו לא משביעין. 4. לאבא שאול בן אימא מרים כל הלשונות מהני שאין משביעים, וקאמר אבל מה אעשה דא''א להפרע מנכסי יתומין אלא בשבועה.

ג. המקרים שנפרעת כתובה בשבועה ומ''ט 1. פוגמת כתובתה שמודה שנטלה חלק ממנה, והשבועה להו''א מדאורייתא כדין מודה במקצת, ודחי הרי נשבעת ונוטלת וכן הוי כפירת שעבוד קרקעות, ולמסקנא מדרבנן כדי שתדייק. 2. עד אחד מעיד שפרועה, להו''א השבועה מדאורייתא ולמסקנא מדרבנן כדי להפיס את דעת הבעל. 3. מנכסים משועבדים, דטענינן שתשבע שלא נפרעה. 4. מנכסי יתומין, וכן יתומין שתובעים יתומים אם טוענים שאביהם לוה ופרע נשבעים ונוטלים ואם טוענים שלא לוה נוטלין בלא שבועה. 5. שלא בפניו לר''י נפחא דווקא בכתובת אשה משום חינא, ולרבא אף בעל חוב כדי שאדם לא ילווה כסף וילך לחו''ל ותנעל דלת בפני לווין.

ד. האיבעיות בפוגמת כתובתה 1. פגמה בעדים, האם מזה שאין עדים על השאר ש''מ שלא נפרעה או דאמרינן שעל חלק מהפרעון אתרמי עדים, ובעי להוכיח מדאמרינן הפוגם שלא בעדים ש''מ דבעדים א''צ שבועה ונדחה דדווקא התם נימא הויא כמשיב אבידה. 2. פחות פחות משו''פ, האם כיון דדייקא נאמנת או דלמא שמערימה, ועלתה בתיקו. 3. פוחתת כתובתה ותובעת פחות ממה שכתוב, האם הויא כפוגמת או שאינה מודה במקצת, ופשט שנפרעת שלא בשבועה ובאומרת שהיה ביניהם אמנה.

שאלות לחזרה ושינון

א. השבעת האשה (3)

ב. הלשונות שפוטרים משבועה (4)

ג. המקרים שנפרעת כתובה בשבועה ומ"ט (5)

ד. האיבעיות בפוגמת כתובתה (3)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות