אחרי עשור בשלטון

כח עולה ומתחזק וקרע גובר מול ארה"ב; נשיא סין שִי בדרך לקדנציה שלישית היסטורית

נשיא סין שי ג'יפינג עשוי בקרוב, כך על פי הערכות בבייג'ינג, לזכות בקדנציה נוספת כמנהיגה הבלתי מעורער של סין - כח המשווה לעיתים לשל מאו דזה דונג • כך כהונתו של שי תשפיע על הכלכלה העולמית ותמונת המצב המעצמתית (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: Shutterstock)

אחרי כמעט עשור כנשיא סין, שי ג'יפינג מסתער על קדנציה נוספת כמזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית הסינית ועל כהונה נוספת כנשיאה של סין.

סין הקומוניסטית מונהגת על ידי מפלגה אחת ושיטת הבחירות בה לא מתקיימת בשקיפות כמו מדינות רבות ברחבי העולם - אך ההערכות מצביעות על כך שהנשיא הסיני בדרך לעוד כהונה - שלישית במספר.

במהלך תשע וחצי שנות שלטונו, הצמיח שי את סין ומיצב אותה ככלכלה מרכזית בעולם הגדול - אך מפולגת יחסית למה שהיה לפני שנכנס לתפקידו.

כך עובדת השיטה

בכל חמש שנים, מתכנס קונגרס של המפלגה הקומוניסטית הסינית וכיאה למפלגה קומוניסטית, הליך שיוזם הנשיא שי הכולל שינויים בחוקה - ייעשו הרחק מעיני הציבור וכלי תקשורת חופשיים.

בנוסף, כאמור, המפלגה הקומוניסטית הסינית צפויה לאשר את מינויו של שי ג'יפינג לקדנציה נוספת - ונראה כי שי בטוח בניצחונו, שכן נסע לראשונה מאז פרוץ הקורונה לוועידה בה משתתף גם בין היתר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

ממשיכים להתקרב - פוטין ושי (הקרמלין)

במהלך העשור בו שולט שי בסין, נראה כי שי ג'יפינג נמצא במצב הפוך משל המנהיג המייסד של סין הקומוניסטית - מאו דזה דונג. בתקופת מאו, הכלכלה הסינית הייתה בשפל, ובזמן שי דווקא הכלכלה, לפחות כלפי חוץ פורחת - זאת בהתחשב באבטלה הגואה בשל מדיניות 0 הקורונה של שי.

קיטוב מול ארצות הברית

מאז נכנס לפקידו שי לא מתנצל. אין לו כל כוונה להפוך את סין לליברלית יותר או לדמוקרטית יותר וגם לא מסתיר זאת בניגוד למנהיגים סיניים קודמים שניסו לשאת חן בעיני מנהיגים מערביים.

בנוסף, לאורך השנים האחרונות מדדי דמוקרטיה ברחבי העולם בדקו את סין וגילו כי בשנים האחרונות סין לא רק שלא מתקרבת לדמוקרטיה - היא גם מתרחקת ועשויה להמשיך בקו הזה של דיכוי גדול עוד יותר בצל חוסר פופולאריות עולמי לשיטת הממשל הקומוניסטית המנוהלת על ידי מפלגה אחת בלבד.

שי וביידן בימים טובים יותר (משרד סגן הנשיא ביידן)

בנוסף, סין בהנהגת שי הגדילה בעשור האחרון בצורה משמעותית את החוסן הכלכלי שלה מול ארצות הברית והפכה למתחרה גדולה של ארה"ב בתחומים רבים - דבר שמגביר את המתיחות בין שתי המעצמות ומקרב את סין לרוסיה.

נראה כי בעידן של מתיחות כה גבוהה, לא יהיו ברכות חמימות במערב לנשיא סין לקראת כניסתו לכהונה השלישית, זאת בניגוד לברכות הרבות שקיבל כשזה בכהונה שנייה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות