בפרשת השבוע 'שופטים' מזהירה התורה את השופטים והדיינים שלא יקחו שוחד, כפי שכתוב: 'כי השוחד יעוור עיני חכמים, ויסלף דברי צדיקים', אזהרה זו מופיעה גם בפרשת 'משפטים', אלא בשינוי קטן, במקום 'יעוור חכמים' נאמר 'כי השוחר יעוור פיקחים'.
סיבת השינוי היא ששתי מעלות דרושות לדיין ולשופט היושב בכס המשפט: הכרחי שיהא חכם – חריף ובקשי בדיני התורה, וכן חשוב שיהיה פיקח המבין בענייני מלאכה ובמסחר, ולכן מזכירה התורה פעם את התואר 'חכמים' ופעם תואר 'פקחים' ללמד אותנו שנדרש שיהיו דיינים והשופטים הן 'חכמים' והן 'פקחים'.
אחד הצדיקים אמר: על הפסוק שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך' – קודם תשפוט את עצמך, ורק אז תוכל לשפוט אחרים. שלא יהיו לשופט או הדיין שתי מידות שונות של משפט – מקל לעצמך ומחמיר לאחרים – אלא המשפט שאתה מבקש לעצמך יהיה גם לאחרים.
הצדיק מפשיסחה זצ"ל אמר: כאשר אדם רואה בעיקר את חסרונות הזולת ומתעלם מעצמו – הוא מעוות את הדין ומנוע משפט צדק בעולם.