יצירתיות vs אומנות

"אני לא טוב בזה" | למה הפסקנו ליצור ואיפה הדמיון הנועז?

גדלנו תוך הסתכלות מצומצמת מאד, שמתרשמת רק מהתוצר הסופי הקר - וזונחת את הדמיון הסוער והססגוני ואת ההרפיה מסטנדרטים מגבילים • יוחנן בלייך קורא לכם: לכו ליצור (מגזין)

|
5
| כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

האם יש הבדל בין אומנות ויצירה?

כשקראתם את השאלה אולי חשבתם לעצמכם: מה זה משנה, גם כך אני לא מתעסק ביצירה - כי אני לא טוב בזה.

>> למגזין המלא - הקליקו כאן <<

וזו בדיוק הסיבה שאני כותב היום את הדברים הבאים; הגיע הזמן לחשוב על זה מחדש.

כותב השורות (צילום: שלום ברוך קורן)

יצירה?! למה?

מחקרים רבים, שנעשו לאורך השנים, לרוחב כדור הארץ ובכל קשת הגילאים, הוכיחו כי עיסוק ביצירה משפר את איכות החיים, מרחיק מחלות גוף ונפש ועוד מגוון הבטחות משמעותיות.

לפעמים המסר הזה מחלחל רק בגיל הזהב, כאשר אנשים מבוגרים מסיימים לרדוף אחרי שלושת הכ' ומתפנים להתמקד ב'מותרות' כגון יצירה.

אבל למה עד אז זה לא קורה? הרי בגן כולנו ציירנו בהנאה. מה קרה מאז ועד היום?

אם ניגש לאנשים ממוצעים ברחוב ונשאל אותם, למשל (מטעמי נוחות נמשיך עם דוגמת הציור): "חשבתם לשבת עם עצמכם כמה דקות ביום ופשוט לצייר?", אני מאמין שהתשובות תתחלקנה בערך כך, לסוג של 'ארבעה בנים':

חלק יתרצו: "אין לנו זמן". (נונו, אפשר לאתגר את ההצהרה הזו..)

אחרים יאמרו: "זה נראה לך נורמלי לפנות לאנשים זרים ברחוב עם שאלות?". (לא צריך לצעוק!)

בודדים יענו: "אנחנו כבר עושים זאת". (תותחים.)

אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

אבל לדעתי, מחלק משמעותי נשמע - בווריאציה כזו או אחרת - את המשפט הבא: "אני לא טוב בזה". הנה הגענו לנקודה.

המיתוס נשבר

אז כאמור, כשהיינו בגן, כולנו ציירנו, שרנו, מאוחר יותר אולי גם כתבנו, ובכלל - עסקנו רבות ביצירה.

היום, כמה מאתנו ממשיכים לעשות אחד או יותר מאלו? לא רבים. וגם אלו שכן עוסקים בכך, על פי רוב מכוונים יותר לרווח פיננסי (לא שהדבר פסול חלילה) ופחות לרווחה גופנית, מוחית ונפשית.

כדי להבין מה השתנה מאז ועד היום, ננסה להיזכר: כיצד התייחסו בסביבה שלנו כילדים ליצירה?

אם נמשיך עם דוגמת הציור, אני מאמין שכולנו זוכרים את הגננת שמדקלמת: "לצבוע בתוך הקווים", או "כל הכבוד יוחנן, איזה צייר! לא יצאת מהקווים".

אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

בוודאי שיש חשיבות רבה לפיתוח מוטוריקה עדינה לילד. אבל מה שאנחנו כילדים מבינים מדברי הגננת הוא, ששווה לצבוע רק בתוך הקווים כי אז אנחנו יכולים להרשים את הסביבה כציירים אמנים.

ומאחר ואנו בוחנים ומבקרים את היצירה שלנו כל העת מול הסטנדרטים האלו, ומגיעים למסקנה שאמנים מרשימים כנראה שאנחנו לא, התוצאה העגומה היא: מפסיקים לחלוטין ליצור.

יצירה בלי אמנות

אבל משום מה שוכחים ללמד אותנו מילדות, שגם אם הציור שלנו אינו אמנות - הוא עדיין יצירה. אמנות ויצירה הן לא אותו הדבר.

גדלנו תוך הסתכלות מצומצמת מאד, שמתרשמת רק מהתוצר, מהתוצאה הסופית הקרה, וזונחת את כל השלבים והתהליכים שקודמים לכך: דמיון סוער וססגוני, מתן דרור לרגשות, הרפיה ושחרור מן הסטנדרטים הכובלים והמגבילים.

העיסוק הבריא ביותר לבני אדם, הוא כזה שנותן להם לבטא את עצמם ללא גבולות, ללא סטנדרטים, ללא עול. אפילו מבלי לבחון את התוצאה. וזוהי בעיניי יצירה.

אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

אמנות? זה מונח ששייך לכמה מומחים בכל תחום, שהתמקצעו באותה נישה לאור הסטנדרטים המקובלים, או שהם מוכשרים מאד ובעלי גישה ייחודית. אצלם התוצאה היא שחשובה: אם יצאו מהקווים, הם יפסיקו להרשים אתכם. וכנראה יהיו בבעיה (אלא אם ז'אנר הציור שלהם הוא אבסטרקטי...)

הסיבה לכך שעיסוק ביצירה בריא לנו כל כך, היא דווקא מאחר ובזמן הזה אנחנו יכולים פשוט לשרבט כאוות נפשנו, גם אם זה לא מסתדר, גם אם זה מכוער, וגם אם זו לא אמנות ובעיקר אם אנחנו לא צריכים להרשים אף אחד.

הבנתם?

מה למדנו היום? שכדאי לנו להקדיש זמן ליצור. בלי להתייחס לשאלת "האם זו אמנות"; בלי לשעות לדעות של אחרים;

והנה הפצצה האמתית: גם בלי להעלות אחר כך לרשתות חברתיות (אין לי משהו מסוים נגד זה, אבל המחויבות להרשים את העוקבים תסיר מכם את השלווה וממילא האפקטיביות יורדת).

אם עוד לא יצא לכם להמציא סיפור אקראי לחלוטין, להלחין מנגינה מוזרה או לבנות דמויות קשות לזיהוי באמצעות חמר - לכו תיצרו משהו. ואל תראו לי מה יצא לכם.

נאה דורש ונאה מקיים (צילום: ללא קרדיט)

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

5 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

4
פתחת לי אפיק חדש שלא חשבתי עליו.. אם אצלי זה דיי מאוחר אז לפחות אשתדל לפתח אצל הילדים שלי
תודה רבה
3
לא נכון! יצירה איננה מעשה חופשי. היצירה מתייחסת למציאות ברמה זו או אחרת. אתה צודק בכך שהגורם שמונע מן הילד מלהמשיך לצייר, זו הביקורת. אבל הדרך להתגבר ע"כ, זה ללמוד טכניקה ולא להתעלם מן המוצר.
ישי
היי היי! אבל זה בדיוק מה שבלייך מנסה להסביר לך: אין גבול ליצירה! ה'יצירה' במובנה הרחב לא תחומה באף גבול של "כללים" ו"מציאות"! אני מבין שניסית ולא הצלחת, ולכן הגעת למסקנה המבריקה הזאת. אז תפתח את הראש, ותנסה שוב עד שתצליח... בהצלחה!
אייי
2
איזו חשיבה יפה. ההזדמנות לביטוי עצמי ללא בקרה חיצונית או פנימית. פשוט ביטוי עצמי אמיתי ללא גבולות
דוד
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות