חצי שנה למלחמה

פוטין מסרב להודות בכישלון, וגם לא משלם מחיר / דעה

שישה חודשים של מלחמה מיותרת שיזם אדם אחד - ולדימיר פוטין. מאז, נוחל הצבא הרוסי תבוסות רבות ופוטין מסרב להודות ואת המחיר משלמים אזרחי רוסיה והעולם. רק לא פוטין (פרשנות)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
לא מודה שנכשל. פוטין (צילום: Shutterstock)

את אותו יום חמישי לא אשכח בחיים. אחרי ימים שלמים של יקיצה מוקדמת והתעקשות שלי בפני חברי המערכת שפוטין יפלוש - קרה הדבר שרבים לא האמינו שיקרה: פוטין פלש, ובגדול.

מאז, למדנו שהכל יכול לקרות - גם הדברים הכי לא צפויים שיש, ודאי שלא מאדם לא צפוי כמו נשיא רוסיה פוטין. אז חצי שנה אחרי הפלישה הדרמטית, הגיע הזמן לומר בקול את מה שאני באמת חושב על ששת החודשים האחרונים, ולאן העולם עשוי ללכת.

לראשונה אחרי 22 שנים כמנהיג רוסיה, לראשונה פוטין נאלץ להתמודד עם המציאות. חיילי הצבא הרוסי לא מצליחים לכבוש את בירת אוקראינה וסופגים אבידות רבות.

אם רק היה לפוטין צבא שיודע להילחם כמו שהוא יודע לברוח מהמציאות ולהמציא מציאות של עצמו - כנראה שלא רק אוקראינה הייתה בידו אלא אירופה כולה.

שבועות ספורים אחרי תחילתה של המלחמה, ולמרות שעל פי התכנון רוב רובה של אוקראינה כבר הייתה אמורה להיות בידי הקרמלין. אבל המציאות טפחה על פניו של נשיא רוסיה פוטין. אין אף דו"ח מודיעיני שלא טוען זאת - רוסיה הופתעה מהמורל הגבוה שהציבה אוקראינה - שגם עשתה שיעורי בית לאורך הזמן שבמוסקבה היו עסוקים בהפצת שקרים ברורים.

אם הזיכרון שלכם יעשה אתכם חסד, תזכרו בוודאי את הימים הראשונים בהם נראו טנקים רוסיים שועטים ברחבי אוקראינה עם סימן ה'וי' המפורסם.

אבל באוקראינה לא היו טיפשים. הבינו שהכוחות מוגבלים - ולכן התבצרו בתוך הערים והסמטאות וארגנו מארבים מתוחכמים שהפתיעו את הרוסים. מעטים מול רבים - כמו בסיפורים.

בזמן שרוסיה התחילה להיתקע בתוכנית הפלישה, ככל שעבר הזמן קיבלה אוקראינה עוד ועוד סיוע צבאי בעיקר בזכות הלחץ של ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון ושל נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן.

הדבר אפשר לאוקראינה להציב 'פייט' לרוסיה. האוקראינים, בניגוד לרוסים - נלחמים על הבית. לכן, כמות המקרים של חיילים רוסים שיכורים מאלכוהול מחנויות שבזזו היו גבוהים הרבה יותר.

לבסוף פוטין טען כי מתוך מחווה של 'רצון טוב' יסוג מאיזור קייב ויתמקד במערכה במזרח. אף אחד לא טיפש. מדובר בתבוסה הכואבת ביותר של פוטין מאז עלה לשלטון. אף אחד לא באמת חושב שלפוטין יש רצון טוב או ניסיון לתת מחוות.

הפארסה נמשכה גם כשהמלחמה במזרח נמשכה - הסיוע המערבי ממשיך לזרום גם ברגעי כתיבת שורות אלה, וברוסיה ממשיכים להתקשות - ושוב לא יודו בכישלון.

רק לפני שעות ספורות טען שר ההגנה הרוסי סרגיי שוויגו כי ההתעכבות בכיבוש אוקראינה לא מגיעה בזכות הכח האוקראיני אלא בא כחלק מאסטרטגיה נרחבת. איזו אסטרטגיה? שימותו לך כמה שיותר חיילים? לפחות המשפט הזה אמין יותר מ"רצון טוב" של פוטין.

יחד עם זאת, מי ששרד עד המילים הללו כנראה הוא מיעוט. העניין במלחמה באוקראינה הולך ויורד בישראל ובעולם כולו - מה שעשוי לאפשר למערב להפסיק לספק תמיכה לאוקראינה.

אסור לרגע להפסיק לתמוך באוקראינה. נכון - השלטון באוקראינה לא מושלם, והוא רחוק מלהיות הדמורקטיה הליברלית ביותר בעולם - אבל עומד צבא ענק של אחד מהמעצמות החזקות ביותר בעולם וקורא להפיל מדינה שלמה שתהפוך לכל הפחות לשלטון בובות. וכן, לא שכחנו את הטבח המזעזע באירפין ובוצ'ה - מהקשים שהיו בעולם בשנים האחרונות.

עשרות אלפי בני אדם נהרגו - לשני הצדדים, והכל בגלל גחמה של נשיא רוסיה - שכעת בעיקר אזרחיו משלמים את מחיר הסנקציות בזמן שעושרו הרב כמעט ולא נפגע.

אז אם העולם רוצה להישאר בצד הצודק של ההיסטוריה - גם אם עברה חצי שנה, אוסר לרגע לנוח. כל כדור של רובה שיגיע לידי אוקראינה יציל חיים של חפים מפשע.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות