היסטוריה ואקטואליה

"כשהקבלה התפרסמה בעם – זה חורבן! זו כפירה!"

בעניין לימוד קבלה וספר הזוהר הקדוש, התבטא במילים חריפות ראש ישיבת כסא רחמים וטען שיש מקובלים שלומדים בספרי הקבלה, ולא מבינים את מה שכתוב, ולכן: "כאשר הקבלה התפרסמה בעם – זה חורבן! זו כפירה!" (היסטוריה)

|
225
| כיכר השבת |
הגאון רבי מאיר מאזוז (צילום: שוקי לרר)

בעבר כתבנו במדור 'היסטוריה ואקטואליה' על החרם שהטיל 'ועד ד' ארצות' בשנת תקט"ו (1756) בעיר קונסטנטינוב על איסור לימודי קבלה מתחת גיל 40.

הדברים הובאו כתגובה למאמרו של הרב אהרון ראובן שטען שמומלץ שילדים מגיל תשע ילמדו זוהר, ואף נשים ראוי שיגרסו זוהר מבלי להבין.

כבר אז התרענו בפני גולשי כיכר השבת לבל ינקטו הלכה למעשה בעניין זה, שכן גדולי ישראל זצוק"ל ושיבלח"ט שליט"א בכל הדורות התריעו שספר הזוהר הקדוש לא מתאים לכל יהודי וכל גיל, וחובה ללומדו למבינים בלבד שעומדים על סודותיו הנשגבים.

בעניין זה של לימוד קבלה וספר הזוהר הקדוש, התבטא במילים חריפות ראש ישיבת כסא רחמים הגאון רבי מאיר מאזוז, בשיעורו השבועי, (הובא בעלון בית נאמן גיליון מס' 322 פרשת עקב כ"ג באב תשפ"ב), וטען שיש מקובלים שלומדים בספרי הקבלה, ולא מבינים את מה שכתוב, ולכן: "כאשר הקבלה התפרסמה בעם – זה חורבן! זו כפירה!". (הסימני קריאה במקור).

עוד ציטט הגר"מ מאזוז את טענת מתנגדי הקבלה במאה הי"ד שצוטטה בשו"ת ריב"ש: "הנוצרים מאמיני השלישיות, והמקובלים מאמיני העשיריות".

האם יש לקב"ה "בת זוג"?!

בשיעורו השבועי הגר"מ מאזוז סיפר שפעם היה אחד שעשה ספר תורה לכבוד רבי חיים ויטאל, והוציא אותו ביום האזכרה שלו. ובא מקובל אחד שמה ואמר שכל דבר בעולם יש לו "בן זוג", יש ספר תורה שכתב אותו רבי יאשיהו פינטו להכניע את הסטרא אחרא, ובא בן-זוג שלו ספר תורה הזה, "כי גם לקדוש ברוך הוא יש בת זוג".

כנגד טענה זו שלקב"ה יש בת זוג, התבטא הגר"מ מאזוז: "זה כופר! מי שאומר דבר כזה הוא חייב מיתה! לקדוש ברוך הוא יש בת זוג?! הוא אחד ושמו אחד אין עוד מלבדו! מה אתה משתגע?".

אלא הסביר הגר"מ מאזו שאותו מקובל ראה את זה בספרי הקבלה ולא הבין מה הוא קורא, וכאן הוסיף להתבטא הגר"מ מאזוז בהתבטאות יוצאת דופן: "כאשר הקבלה התפרסמה בעם – זה חורבן! זו כפירה!".

לסיום הגר"מ מאזוז ציטט את הטענה של מתנגדי הקבלה שהשוו את המקובלים לנוצרים, כפי שהובאו בשו"ת הריב"ש (סי' קנ"ז): "הנוצרים מאמיני השלישיות, והמקובלים מאמיני העשיריות". וראה את שכתב הרשב"ש בנו של הרשב"ץ (סימן קפ"ט).

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

225 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

44
אגב זה בדיוק מה שאני אומר, שלעולם ידור בא"י, אינו הלכה של "חיוב", (וכפי שרואים מפורשות שפסק שמותר לדור בחו"ל), והרמב"ם לא כתב לשון "אסור", או "חייב לדור בא"י אפי' בעיר שרובה וכו'", אלא כתב לעולם ידור, שזה הוראה שלכתחילה עדיף לגור בא"י, אבל לא שחייבים, וכמו מאמר חז"ל "לעולם ילמוד שלא לשמה" וכו', הא
למה אתה חוסם?????
במקום להעלות תגובה שלי פעמיים, על משטח ריק, (חוץ אם אני עונה לו בשני מקומות), תעלה את זה ששלחתי האחרון.
דוד לישראל שפירא
למגיב דוד, אינך מבין את דבריי. ראשית, באתי להסביר לך שכשכתוב כי מינות קשה מעבודה זרה, אין הכוונה שהיא חמורה מעבודה זרה אלא היא עדיין מוגדרת כעבודה זרה (למרות שמינות איננה פולחן לאליל כלשהו, שזו העבודה הזרה הרגילה), ומכיוון שהיא קשה ועליה נאמר כל באיה לא ישובון, לכן אמרו חכמים שהיא קשה מהפולחן. אבל
משה
43
כבר הוכחתי לך בהרבה ראיות ברורות, ש"לעולם ידור בא"י" מדובר בזמן הבית, וכפי שרש"י כותב (שמואל א. כו, יט,) וז"ל: לך עבוד אלוהים אחרים. היוצא מא"י לחו"ל "בזמן הבית", כאלו עובד ע"ז עכ"ל. הרי לך רש"י מפורש, שהברייתא "לעולם ידור" מדבר בזה"ב, וכן מבואר בתוספתא ע"ז ה, ב, על הברייתא "לעולם ידור", שמה שנאמר
דוד
42
לקראי הנכבד הנה כבר עניתי לך, שמצינו כמה פעמים בתלמוד תקנות "משום ישוב א"י", וכמה מהם מוכח שזה לא קשור לחיוב או מצוה דאורייתא לדור בא"י, כגון ב"ק ק"א, אם נעקרו זיתיו בשיטפון ונשתלו בחלקה של אדם אחר, מעיקר הדין יכול לומר: 'זיתי (עצי הזית שלי שנעקרו) אני נוטל'. אבל אומרים חז"ל: אם האיש שהזיתים נשתלו ב
משה האמיתי
הרמבם כבר כתב שאם דוד המלך היה כובש את סוריה לפי הסדר לאחר שהשמיד את שבעת עמי כנען היתה נחשבת סוריה כארץ ישראל ממש!! אבל הוא כבש את סוריה לפני שהשלים את העבודה בכנען ולכן היא כמו ארץ ישראל בדברים מסויימים. ולא כמו שכתבת שזה היה כיבוש יחיד. ומכל מקום למדנו שלסוריה יש פוטנציאל גדול להיות חלק מארץ ישרא
משה
אתה ממש מצחיק אותי, עכשיו גילית לי שאתה באמת ע"ה, לרמב"ם זה בדיוק הפירוש "כיבוש יחיד", שכובשים חלק מחו"ל לפני שכובשים א"י, ולכן זה אינו א"י מדאורייתא רק מדרבנן, ואם ההיתר לקנות בית בסוריה, היא רק כדי לדור שם, אז למה לא פוסק הרמב"ם שמצוה לעלות מסוריה לא"י האמיתי, שזה לכו"ע א"י (ולא מדרבנן)? אלא ע"כ
דוד
התעלמת מעיקר תשובתי. סוריה היא ארץ שיש לה פוטנציאל להיות ארץ ישראל מדאורייתא!! מה שאין כן שאר ארצות
משה
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות