כיכר השבת
מחלוקת המנהגים

בשר בתשעת הימים? 'יש תימנים חסרי דעת'

מרבית הגולשים אוכלים ב'תשעת הימים' דגים או סויה, אך התימנים אוכלים בשר; הגאון רבי אברהם יוסף יצא נגדם בחריפות רבה, ואילו הרב אורן צדוק טוען ש'הספרדים מפחדים מהאשכנזים' (חרדים)

|
269
| כיכר השבת |
הגאון רבי אברהם יוסף ונתח בשר (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90; שאטרסטוק)

בתפריט אצל מרבית גולשי 'כיכר השבת' האשכנזים והספרדים לארוחת צהריים היום 'תשעת הימים' - היה דגי סלומון ומושט (במקרה הטוב), ושניצל תירס ונקניקיות סויה (במקרה פחות טוב). לעומתם, גולשי 'כיכר השבת' שנמנים על קהילת יוצאי תימן, אכלו ארוחת צהרים שכללה עוף ובשר כמנהג יהדות תימן מזה מאות שנים.

כנגד מנהגם של יהדות תימן, התבטא במילים חריפות הגאון רבי אברהם יוסף[1] בפינתו ברדיו 'קול חי'. בדבריו הרב יוסף הסביר וביאר את המקור למנהג שלא לאכול בשר ועוף בתשעת הימים, ומסקנתו: "אין מי שיפרוץ גדר, אין מי שיזוז מהמנהג, ויאמר אנחנו לא נהגנו". וכנגד מנהגם של יהודי תימן לאכול בשר בתשעת הימים התבטא הרב יוסף: "לצערי יש בארץ קבוצות של תימנים חסרי דעת".

הרב אברהם יוסף הדגיש כי הוא קורא לחלק מהתימנים 'חסרי דעת' כי "הם לא מוכנים לקבל את דעת הכלל, הם מוכנים לעשות הכל לשמר את מנהגי אבותיהם", והמשיך: "ובאמת אם היה בדעתם לחזור לתימן. בבקשה שיאכלו בשר. אני לא מכיר תימני אחד שרוצה לחזור לתימן. הם באו לארץ במטרה להישאר בארץ. אם כך איזה סיבה יש להקל ראש בעניין אבלות על תשעה באב. וכי תשעה באב שייך לכל העדות חוץ מהתימנים? מה הם לא בכלל ישראל?. חלילה. לכן צריך ללמד אותם מוסר השכל להיות חלק מעם ישראל להיות מהמתאבלים על ירושלים ולא לאכול בשר בתשעת הימים כמו כלל ישראל" סיים הרב אברהם יוסף את דבריו החריפים.

כאן במדור 'היסטוריה ואקטואליה' סיקרנו בארוכה את הפולמוס על המנהגים ודרכי הפסיקה השונות בין העדות השונות שהתקבצו לארץ ישראל לאחר 2000 שנות גלות, ובעקבות הפירוד בין רבותינו הפוסקים בכל הדורות, התוצאה היא של מנהגים שונים האחד מהשני.

הגאון רבי אורן צדוק, מגאוני תימן ראש בית ההוראה נזר ההוראה, ומרבני בית ההוראה 'המאורות' אותו הכירו גולשי 'כיכר השבת' כשפורסם הוראתו של הגאון רבי יצחק רצאבי לתלות ביצי יענים בבתי הכנסיות, פרסם תגובה הלכתית לדברי הרב אברהם יוסף.

בשיעורו השבועי הקבוע בבית הכנסת 'מורשת אבות' ברעננה, ביאר הרב צדוק ועשה סדר בפולמוס. להלן תקציר דבריו שם:

ראשית, המנהג שלא לאכול בשר בתשעת הימים הוא מנהג ככל המנהגים, ואינו הלכה כלל ועיקר, והעיסוק בו אינו חדש כלל ועיקר וכבר היה לעולמים, שכבר נתון הוא במחלוקת מזמן הגאונים. ויתירה מזו הרמב"ם עצמו שמעיד על מנהג זה, מעיר עליו במקום הרב המגיד 'נושא כליו' החשוב ביותר, וכותב 'שהמנהג הזה לא פשט בארצות אלו', וכן מעידים מגידים ראשונים ואחרונים על מנהגם לאכול בתשעת הימים, לעומת אלו שכותבים שמנהג מקומם להימנע.

אולם ההבדל בין אז להיום, שכל אחד כיבד את מנהג השני, ובוודאי שלא השמיץ אותו לקראו 'חסר דעת', השם ירחם. ויש לשאול מאידך, האם אנו נעז לקרוא לציבור הספרדים בפרט שומעי לקחו של מרן הראשל"צ זצ"ל 'חסרי דעת', בהיותם עושים נגד רוב ככל קהילות ישראל להתיר נישואין עד ראש חדש אב, בשעה שכל ציבור בני אשכנז ותימן נמנעים, ואף רבים רבים מבני קהילות הספרדים עמם במנהגם להימנע?!, ומדוע יראו להפריש עצמם מן הכלל להתיר זאת, וכי אינם בכלל שאר ישראל? האם אינם צריכים להתאבל על חרבן הבית כמו כולם, [מידה כנגד מידה]? אלא פשוט הדבר שכל אחד יעשה כדעת רבותיו ואבותיו, ואיש על דגלו באותות לבית אבותיו. ולא זו הדרך לפסול את השני גם אם אינו סובר כמוהו, ועוד לכנות אותו בשמות נלוזים בפרהסיה בפני הרבים, ומה גם לבזות עדה קדושה שלימה מישראל, ועוד לומר זאת בימי בין המצרים, בשעה שאנו אבלים על חרבן הבית שנחרב בעוון שנאת חנם?!.

עוד הוסיף הרב צדוק, שאין קשר ליסוד הידוע 'אתריה דמרן', היינו לעשות כמותו, היות שאין כאן כל הוראה אלא שוב רק מנהג, ומה הקשר ל'אתריה' בדבר הנעוץ במנהג. וגם זה הדבר לכשלעצמו איננו סוברים כן בהיות הקהילה התימנים הגיעה כולה עם רבניהם בתי דין שלהם, והדברים ידועים. ועוד אף הם שמטיפים לנו מוסר, אינם נוהגים כדעת מרן בתשעה באב לגמרי, לדוגמא שמניחין בבית כנסת בתשעה באב שחרית, טלית ותפילין בברכה, היפך הוראת מרן בשלחן ערוך סימן תקנ"ט, וכבר השיג עליהם בזאת הגר"ש משאש זצ"ל רבה של ירושלים, יעוין שו"ת שמש מגן חלק ב' סימן ו'.

עוד העלה הרב אורן צדוק נקודה חשובה בעניין זה, 'ויתירה מזו מדוע הנכם נטפלים בכל העניינים דווקא לתימנים ולא לאשכנזים, אם זה אתריה דמרן כולם צריכים לעשות כמותו כולל האשכנזים, והתשובה ברורה שאינכם יכולים להתמודד עמם, אתם מפחדים מהם, שיכול להיות שהם עצמם יאמרו לכם שהם בעלי הבית כאן ואתם הנכם אורחים, לכן אתם נטפלים רק לעדה קטנה, להם אתם נותנים במה, 'מנהג אשכנז', ואילו שאר עדות קטנות אתם מבטלים, ואם תשובתכם בזאת הינה שכל עדות המזרח אחד הם, שאל הרב צדוק 'כיצד הגעתם לכך שהם אחד, בזה שמדברים ערבית?!'.

עוד תמה הרב אורן צדוק בשם איזה 'מנהג המקום' אתם רוצים לבטל את מנהגינו, כמה היו ספרדים בירושלים קודם שהגיעו התימנים, מה גם שבירושלים עצמה היו הרבה עדות כידוע, ואל מי בדיוק הנכם רוצים לבטלנו, אם רק לספרדים של היום, הרי מדובר על אוסף של עדות, מרוקאים, עירקים, חלאבים, כורדים, בוכרים, אלג'ירים, תוניסאים, טריפוליטאים ועוד, שרק לאחר שביטלתם אותם והעלמתם את זהותם, נוצר לכללות הספרדים מושג של 'רוב', ובשמו משתמשים לבטל שאר עדות קטנות, שעדיין מסרבים לבטל מנהג אבותיהם.

על כרחך אין בדברים אלו ממש וכל עדה תחזיק במנהגה, [יעויין חזון עובדיה הלכות 'ארבע תעניות' עמוד רל"ח וצרף לכאן], טוען הרב אורן צדוק.

לסיום הוסיף הרב צדוק נקודה חשובה, שרק תימני שמקפיד לשמור מסורת אבותיו כל השנה, שחולט את הבשר ומקפיד על חוזר וניעור וכדומה, רק הוא רשאי להמשיך במנהגו שלא להימנע מלאכול בשר בתשעת הימים אולם מי שמתנהג כמו ספרדי בכל השנה שימשיך לנהוג כן גם כעת, כפי הוראת רבותיו הספרדים.

ובעניין מה שרמז הרב אברהם יוסף שאין להם לפרוץ גדר, ורמז בכך למה שכתב מרן בשלחן ערוך סימן תקנ"א סעיף י"א, הנה כבר הוכיח בפשיטות הרב צדוק בתשובה בשו"ת אורן של חכמים ח"ד (שהופיע באתר המאורות), שאין הדברים אמורים אלא רק מי שאינו נוהג כפי מנהג אבותיו, ואוכל בשר, ולא מי שלא נהגו אבותיו בזאת.

'כיכר השבת' פנה אל הגאון רבי אברהם יוסף בכדי לקבל את תגובתו לדברי הרב צדוק, וכשזו תתקבל - נפרסמה מיד.

[1] פורסם ברדיו 'קול חי' בפינת 'אורחות חיים', יום רביעי כ"ח אב בשעה 9.45 בבוקר.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

269 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

170
אם אתה לא מכיר את העדה הקדושה הזאת עד הסוף אל תוציא סתם דברים תכבד את עצמך אתה ברדיו כל עמ''י שומע את מה שאתה אומר אז בבקשה שמור מילים ותחקור את הדברים עד הסוף לפני שאתה מדבר ככה על עדה שלמה לא מתאים לבן של הרב הכי מוערך בעני לדב ככה (לא שכול הרבנים הגדולים לא.....) על שנאת חינם חרבה ירושלים
תימניה גאהההההה
ברוך ה' יש כאלה המגנים על עדתנו
אנונימי
169
אציין עובדה אחת בלבד בשנות ה50 ועוד הרבה לפני זה בשנות ה30 הגיעו עולים מתימן עם סממנים יהודים ברורים פאות כיפה מיוחדת גדולה , והנשים צנועות מכוסות מכף רגל ועד ראש כולם מקטן ועד גדול ידעו העל פה את חמשת חומשי תורה וכל התפילות אשר נשתמרו בגלות דורות שלמים מחורבן הבית ועד שעלו לארץ הקודש . לעומת ז
בני אהרוני
טעות בידך להגיד שהם הגיעו ללא סממנים, אבותי עלו ממרוקו ומתוניס ושמרו על מצוות ה' ככל היהודים, זה שיתרחקו זה בגלל קבלת הפנים החמה שעשו להם הציונים וד"ל
רבקה
לרבקה, עם כל הכבוד ליהודי מרוקו ותוניס, רבים מהם היו חילונים עוד במרוקו ותוניס. רבים מהם שיחקו שש בש וקלפים. אין מה להשוות אותם ליהודי תימן שכולם ללא יוצא מן הכלל היו בני תורה. מי שלא ראה מה זה יהדות תימן בתימן, לא ראה יהדות מימיו
משה
משפחת אבוחצירא עם פיאות. כן לא ארוכות כי הלכו אחרי דעת האר"י שהפאות צריכות להיות קצרות ולא ארוכות.
רם
על מה אתה מדבר?
לאף אחד מהמגרב לא היו פאות
168
אברהם יוסףאתה לא מעניין אותי מצידי תאכל דגים כל השנהואל תתערב במינהגי יהדות תימן הנפלאה. לצערי חלקם נטשו את מסורת אבותיהם ואישכנזו את עצמם לדעת לצערי וגם אתה וחברך לא שומרים על מסורת אבותיכם ומאשכנזים את עצמם מפחד הבקורת שלהם אז תניח לעדה התימנית כי היא היחידה שעדיין שומרת על היהדות האמיתית... תתבי
ללא שם
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות