דף כב
*הפה שאסר. *תרי ותרי.
א. אמרינן הפה שאסר הוא הפה שהתיר, להו''א מקרא את בתי נתתי לאיש הזה ולמסקנא ידעינן מסברא וקרא אתי למעט יבם. והמקרים 1. אשה שאמרה שהיתה אשת איש ונתגרשה נאמנת, אבל אם יש עדים שהיתה אשת איש אינה נאמנת לומר שנתגרשה. 2. וה''ה באשה שאומרת נשביתי וטהורה אני מותרת מיד אפילו לכהן דהא לא באו עדים, ואם באו עדים שנשבית לא תצא מהתירה הראשון, ואם נישאת לכהן ובאו עדי טומאה אפילו יש לו כמה בנים תצא. 3. אשה שאומרת שהיא אשת איש וחזרה ואמרה שהיא פנויה, אם נותנת אמתלא נאמנת כגון משום בני אדם שאינם מהוגנים, ואם לאו אינה נאמנת דשויא אנפשה חתיכה דאיסורא. 4. וכן אשה שאמרה לבעלה שהיא טמאה ואח''כ אמרה שהיתה טהורה אם נתנה אמתלא לדבריה נאמנת, ושמואל לא נהג כך למעשה.
ב. השמועות בדין תרי ותרי 1. אמרו מת או נתגרשה, בנישאת ואח''כ באו עדים לא תצא, ובבאו עדים ואח''כ נישאת לת''ק לא תצא באומרת ברי ונישאת לאחר מעדיה ולרבי מנחם ברבי יוסי תצא. 2. לרבי יוחנן באמרו מת לא תצא ואם אמרו נתגרשה תצא, וטעם החילוק בין גט למיתה לאביי בעד אחד שהאמינוהו במיתה כבי תרי, ולרבא רבי יוחנן ראה את דברי רמב''י רק במיתה כיון שאינה יכולה להכחישו אם בא, ולרבי אסי כגון דאמרו שעכשיו היה דבגט אפשר לברר משא''כ במיתה. 3. אם אמרו שנתקדשה ונישאת לא תצא ובאמרו שלא נתגרשה ונישאת תצא, וטעם החילוק בין נישואין לגירושין לאביי בעד אחד ובגט מעידים על אשת איש, ולרב אשי איירי בתרי ואיפוך דבאמר ראינוה שנתקדשה תצא ובאמרי לא ראינוהו שנתגרשה לא תצא דתלינן שנעשה בצנעא.
שאלות לחזרה ושינון
א. הפה שאסר הוא הפה שהתיר והמקרים (4)
ב. השמועות בדין תרי ותרי (3)