המחלוקת הפנימית מחריפה

'אגודה' על גפני: "שירוץ לבד; נמאס לשמוע אותו מתבכיין"

ב'אגודה' זועמים על דברי ח"כ גפני ומחריפים את ההתבטאויות נגדו; "החליט לחרחר דין ומדון ולגרום לקרע", הם מאשימים ויש גם מי שקורא לו "לפרוש בכבוד"; ומה תגובתם על חוק הגיוס? (אקטואליה)

רפאל כהן | כיכר השבת |
ח"כ משה גפני (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

איך הם ירוצו יחד? המתקפה החריפה של יו"ר 'דגל התורה' ח"כ משה גפני נגד 'אגודת ישראל' והעקיצות ששיגר לנציגים החסידים יצחק גולדקנופף, מאיר פרוש וישראל אייכלר, זוכים למענה חריף לא פחות מהסיעה החסידית.

גורמים ב'אגודת ישראל', מגיבים במתקפה חריפה ואומרים בזעזוע כי "גפני מדבר נגד גדולי ישראל של אגודת ישראל". לדבריהם, "פרוש נסע והיה בקשר עם מתן כהנא והביא הישגים שנה שעברה באומן וגם השנה ניסה להביא לכמה שיותר פתרונות במירון, כאשר כל הדברים נעשו בהכוונת גדולי ישראל".

הם מוסיפים ואומרים כי "לא שמענו אף אחד מחברי הכנסת של אגודת ישראל שמעביר ביקורת על החגיגה שלו עם השרה מירב מיכאלי שמתעמרת בציבור החרדי. גפני יודע שזכות הקיום שלנו בכנסת זה גדולי ישראל ואנו נמצאים שם בשליחותם, כאשר הוא אומר 'שמו בראש הרשימה' למי הוא בדיוק מתכוון? האיש השתגע לגמרי, עובר כל גבול ומתעקש לגרום לקרע בציבור החרדי".

על המתקפה של גפני בנושא 'חוק הגיוס', הם מגיבים כי "חוק הגיוס שמונח כעת הוא הרבה יותר טוב מהחוק שדגל התורה גיבשה עם ליברמן מאחורי הגב של אגודת ישראל ונגד עמדת מועצת גדולי התורה החסידית, כאשר היעדים כעת הרבה יותר נמוכים. גם חברו לסיעה מקלב יודע ומכיר את המספרים. אם היינו מעבירים את החוק של ליברמן ודגל התורה, היינו היום באמצע סנקציות כלכליות קשות ביותר, אך בכדי שיכול לתקוף את פרוש, המספרים מתבלבלים לגפני".

פרוש וגפני בימים אחרים (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

הגורם האגודאי מוסיף ואומר כי "לא ברור למה גפני החליט לחרחר דין ומדון ולגרום לקרע בציבור החרדי, תוך שהוא מזלזל בגדולי ישראל ובציבור החסידי", לדבריו, "אם האיש רוצה לרוץ בנפרד, שיעשה את זה כבר, נמאס לנו לשמוע אותו מתבכיין השכם וערב".

גורם אחר ב'אגודת ישראל' הגיב בקצרה אך בחריפות: "גפני צריך לפרוש בכבוד. דבריו נגד גדולי ישראל מעלים חשד שהוא לא מודע למעשיו".

הסערה המפלגתית התעצמה בשעות הערב לאחר שיו"ר דגל התורה, ח"כ משה גפני, שלפי הסכם הריצה המשותפת של 'דגל התורה' ו'אגודת ישראל' צריך לוותר על המקום הראשון ברשימת 'יהדות התורה', עלה למתקפה חריפה וחריגה נגד שותפיו ב'אגודה', בוועידת מפלגתו בבני ברק.

"כל חסיד שומע לרב'ה שלו, ואנחנו שומעים לרב'ה שלנו", פתח גפני. "בחיים הציבוריים אנחנו מתחברים יחד (דגל ואגודה; ר"כ), ופתאום מתברר לנו שבנושא התשתיתי אנחנו לא משדרים על גל אחד: בחינוך, בגיוס, בשבת ובנושאים עקרוניים אחרים. אנחנו עולים ללשכת הגזית (למעונם של גדולי ישראל; ר"כ), שומעים משהו אחד, חוזרים לסיעה - ושומעים משהו אחר, ואנחנו לא יודעים מאיפה זה".

גפני התייחס לכך שבמצב האידיאלי, שלא מתקיים כיום, ההחלטה הייתה בידי רבני שתי הסיעות: "מה שהיה צריך זה לעשות שמועצת גדולי התורה של אגודת ישראל ומועצת גדולי התורה של דגל התורה יישבו יחד ויקבלו החלטה. אנחנו בבית ראש הישיבה, דנים מה עושים עם חוק הגיוס, חזרנו - ופתאום אנחנו שומעים דברים אחרים, על חינוך ועל דברים אחרים".

בשלב זה גפני כבר הסביר לאן חתר בדבריו - ריצה נפרדת היא מהלך אפשרי: "ודאי שכל חסיד צריך לשמוע למה שהרב'ה שלו אומר, השאלה אם אנחנו צריכים ללכת יחד, בדבר שהוא נושא עקרוני אצלנו. אנחנו עושים חשבון: אנחנו מביאים את רוב הקולות, ואנחנו באים לרבותינו עם הלשון בחוץ!".

גפני חידד את דבריו בעקיצות נגד שותפיו למפלגה - יצחק גולדקנופף, מאיר פרוש וישראל אייכלר. לנציג גור גפני שלח עקיצה כשאמר "שמו בראש הרשימה מישהו שלא היה אפילו יום אחד בכנסת"; את נציג שלומי אמונים הקניט כשהתבטא על פגישות פרוש וכהנא באשר להילולת הרשב"י: "דיברנו עם שרים בממשלה הזו, אבל לא נסענו למירון עם מתן כהנא. לא. יש כמה אנשים מוחרמים מבחינתנו, וכהנא אחד מהם"; וגם את נציג בעלזא גפני לא שכח, כשהתייחס להצעה שיהדות התורה קיבלה בתמורה להמשך קיום הממשלה: "הם רצו לתת את חוק הגיור תמורת תקציב 2023 - המשמעות היא שקנו אותך במחיר מאוד זול. אתה רוצה להפיל את הממשלה, שזו ההוראה שקיבלנו מגדולי התורה? אתה לא יכול לעשות כאלו עסקים שמתאימים ל'מאכערים' קטנים שיכולים לומר לבוס שלהם 'סידרתי'. אנחנו יודעים לסדר את זה יותר טוב. מי שהציע את ההצעות האלו, וכמה שהציעו, סילקנו אותם בבושת פנים".

בסיום דבריו הודה יו"ר דגל התורה, במרומז, בכך שסיעתו לבדה תמכה בקידום חוק הגיוס, אך למעשה קידומו נמנע בשל התנגדותה הבולטת של אגודת ישראל: "בגיוס נשארנו בלי חוק! מי שעושה השוואה של איזה חוק היה ניתן להעביר ומה עכשיו עומד מולנו. אנחנו עומדים מול גדולי התורה אצלנו עם הלשון בחוץ, אין לנו פתרון".

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות