היסטוריה ואקטואליה

דברי הנצי"ב: איזה צדיקים הקב"ה לא סובל?

"חשדו את מי שראו שנוהג שלא כדעתם ביראת ה' שהוא צדוקי ואפיקורס", כותב הנצי"ב מוולוז'ין, "הקדוש ברוך הוא ישר הוא ואינו סובל צדיקים כאֵלו"; על מי היתה כוונתו בדבריו? (היסטורי)

|
25
| כיכר השבת |
הנצי"ב מוולוזין (מאת Unattributed - וולוז'ן, ספרה של העיר ושל ישיבת "עץ חיים", תל-אביב ,1970, נחלת הכלל)

פרק ד': המאמר אודות גאון תנועת המוסר רבי יצחק בּלָאזֶר, שהורה לאשתו לא להיכנע לקנאי ירושלים ולהחליף מפאה נכרית לשביס, וכתגובה הושלכו לעבר ביתו "צרורות", הרגיזו מעטים מגולשי האתר החרדי הגדול בעולם 'כיכר השבת'.

היו שהגיבו בחריפות על כתבה זו, הן בהוספת תגובות בסיומת הכתבה, והן בשליחת מייל אישי לכותב השורות המצורף מטה בסיומת כל כתבה.

התגובות הגיעו לשיא, כשצוטט מכתבו של ראש ישיבת טלז הגאון רבי אליעזר גוֹרְדוֹן זצ"ל בסירובו להתמנות כרב לעיר ירושלים, כיון שלטענתו: "דרך הלימוד בירושלים ובכל ארצינו הקדושה, עדיין לא באה למדרגת דרך הלימוד שבאה במדינתנו, וכל הגדולים אנשי השם שבירושלים ובארץ ישראל הם מהבאים ממדינתנו".

חלק מהתגובות היו ענייניות, וחלקם רדודות. יש לציין שלראשונה הכתבה מעט שונתה לאחר הפרסום, עקב תגובה של ת"ח אחד ששלח לי מייל (ולאחמ"כ שוחחנו בטלפון ונפגשנו) בנושא יסודי זה, ועל כך תודתנו נתונה לו.

ברם, היו תגובות רדודות ביותר. אחת מהם טענה שצודקים אלו שהשליכו 'צרורות' על הגאון רבי אליעזר גוֹרְדוֹן זצ"ל, עקב כך שאשתו לא הסירה את הפאה הנכרית לכיסוי ראש ירושלמי.

תגובה זו מוכיחה שיש ל'כיכר השבת' ובפרט למדור 'היסטוריה ואקטואליה' הדים רבים ושיא רייטינג אצל כל קצווי הקשת החרדית: משכונת 'הר נוף' עד 'מאה שערים'.

אחד מהם כתב לכותב השורות, שאין להביא ראיה מספר 'רבי איצלה' שטען שרבה של ירושלים מרן הגר"ש מסלנט הורה שכיסוי ראש הוא רק 'תקנה', ולכך הוא לא חייב את הרבנית בּלָאזֶר להסיר את הפאה הנכרית שחבשה לראשה.

שלחנו לאותו מגיב, קישור לסרטון שמצוי באתר יוטיוב, בו מספר מרן הגר"ש אלישיב זצוק"ל לג"ר חזקיהו יוסף משקובסקי את הסיפור הזה.

אותו מגיב (שכנראה נסתתמו טענותיו), כתב לי שאמת היא שלגר"ש סלנט בעצמו היו דעות זרות, וגם כנגדו נערכו מחאות. (יש לציין שאותו מגיב צודק בכך, וכבר בדורות הללו, היו רח"ל יהודים שהיו לבושים כחרדים לדבר ה', שערכו מחאות כנגד פסקי מרן הגר"ש סלנט).

נראה שבכל דור היו יהודים שאינם סרו למשמעת גדולי ישראל, ועליהם ככה"נ התכוון מרן הנצי"ב:

"דור עקש ופתלתל, מפני שנאת חנם שבלבם זה אל זה, חשדו את מי שראו שנוהג שלא כדעתם ביראת ה' שהוא צדוקי ואפיקורס. ובאו על ידי זה לידי שפיכות דמים בדרך הפלגה, ולכל הרעות שבעולם, עד שחרב הבית. ועל זה היה צידוק הדין, שהקדוש ברוך הוא ישר הוא ואינו סובל צדיקים כאֵלו". (הקדמתו לבראשית, העמק דבר).

הנצי"ב מוולוזין (מאת Unattributed - וולוז'ן, ספרה של העיר ושל ישיבת "עץ חיים", תל-אביב ,1970, נחלת הכלל)

המשך יבוא...

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

10
קל מאוד להדביק על כל סיפור את צמד המילים קנאי ירושלים!! צריך לזכור שבכל קבוצה יש שוליים שמבזים רבנים וזה לא מייצג את הקבוצה שממנה הם באו! וכמו שהשוליים של ג' שזלזלו בגר"ש אויערבאך זצ"ל לא ייצגו את כל הקבוצה, וכן להיפך, ואותו הדבר בכל חסידות שהתפלגה מחסידות, וגם בפוניב'ז שיודע כל אחד שלא רבו שם כל הי
יוסי
נכון!
ש
9
אפילו צדיקים יכולים לטעות וכמאמר הגמרא (בבא קמא נ"ב ע"א) כד רגיז רעיא על עאנא עביד לנגדא סימותא עיין במפרשים. למעשה כל ילד מבין שבאם אז היו יוצאים בחרב ובחנית כנגד הפאות הנכריות שלא אז שממש לא היו פרוצות לא היינו היום צריכים להלחם נגד הפאות הנכריות הפרוצות של היום שהם פריצות גמורה לכל דבריה ודקדוקיה
י.
לא יאומן עד כמה אפשר להרשיע והכל במסווה של צדקות וקנאות, ועוד בציטוט גמרות. לדבר סרה על גדולי הדור שרבים מהם קבעו שפאה עדיף והיא כיסוי מהודר, בגלל שלפי סברת הכרס של המגיב זה פריצות (נגד כל הראשונים בברכות כ"ד ששיער הרגיל להיות גלוי אינו מביא הרהור ואינו פריצות). והד"ח מצאנז שכתב שצריך לגרשה מדת יהוד
אפרים
צדיקי אמת לא טועים ברמה שאנחנו יכולים למדוד. הם טועים בחוט השערה שבה רק בורא עולם יכול לדקדק איתם. ועוד שהם עושים תשובה מהירה ומתוקנת ויפה ומוציאים מהפגם פירות. מי אמר לך שלא היו מלחמות? מי אמר לך ששיטת "המלחמות" היא השיטה האמיתית? מי למד אותך ששיטה השוט היא השיטה? אם חשבת שמלחמות ה' עושים באלימות
מני
תראה זו השיטה שלהם, וכך גדוליהם כהחתם סופר ודומיו הנהיגו אותם, וולנו יש את הגדולים שלנו שלמדו אותנו דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום, ולהעלים עין לעגל פינות ולא להפוך עולמות על זוטות. יש עיקר ויש טפל
דוד
"להעלים עין" "לעגל פינות" "לא להפוך עולמות על זוטות", רק כשנוגעים לכם בכיס או בכבוד אז תהפכו עולמות ולכן אתם נראים איך שאתם נראים, כבוד ירושלים לא חשוב לכם, גם לא כבוד השבת וגם תעלימו עינים אם חופרים בקברות הקדמונים העיקר אצלכם הוא "כבוד התורה" וכמובן תקציבי הישיבות שלכם חוץ מזה שהכל יעלה באש ועשן.
סקריק גאה
לי. אני מבין שזו השיטה שלכם ומי אנו לומר מילה נגד החתם סופר אבל גם לנו יש גדולים, והם הבינו אחרת
משה
אז אתה רוצה להגיד לי שהחתם סופר דגל בשיטת הסיקריקים???????
יוסי כהן
8
מה שבטוח שהנצי"ב לא התכוין דווקא לקנאים מירושלים, כי הספר 'העמק דבר' יצא שנת תר"ם, ורבי איצ'לה עלה לא"י בשנת תרס"ד. (ויכול להיות שהנצי"ב כתב זאת כלפי החרדים מחובבי ציון שהטילו מום בגדולי ישראל שלא עולים לא"י).
דתי
כמה רדודים יכולים להיות??? הנציב כתב עיקרון, ולא כלפי מישהו מסויים! העיקרון הוא דעתו העקרונית של הנציב
מממ
מה שאתה לא מבין, שכל אחד יכול להשתמש עיקרון של הנצי"ב, וכל מחנה וקהילה יכול לקחת זאת לצד שלו, השאילה היא מתי נאמר העיקרון הזה? הרי כל צד אוחז שהשני לא הולך ביראת השם, וסוטה מדרך ההלכה, אז מתי קובעים לצאת למלחמה נגד ולבזות, ומתי אומרים את "העיקרון המקודש" של הנצי"ב?.. כגון המסכילים כמו משה מנדלסון
שכל
זה ודאי לא יתכן א. הרבנים מחובבי ציון הרבו באהבה וכבוד לכל גדול ב. הנצי"ב בעצמו היה מחובבי ציון ופעל רבות לישוב הארץ.
שחר
הנצי"ב בסוף חזר בו ויצא מארגון חובבי ציון, ואף כתב מכתב ידוע שהוא לא מסכים להדפסת ספר 'דרישת ציון' להרב קאלישר.
בוקר פיות
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות