ליארצייט של הרב בן ציון אבא שאול – י"ט תמוז
המכובד - המכבד את הבריות...
הגה"ק הרב מרדכי שרעבי זיע"א התבטא על הרב בן ציון אבא שאול זצוק"ל: "ישנו רב בישיבת פורת יוסף, שאין גדול כמוהו בכל העולם, ועליונים ותחתונים מסכימים עימו".
ורבי מאיר אביחצירא זיע"א התבטא: "הרבה גאונים עברו על מפתן ביתי, וכמו חכם בן ציון, לא ראיתי ולא מצאתי".
"הנה עובר ש"ס חי, ספר תורה מהלך" כך התבטא אחד מגדולי ישראל, כאשר ראה את חכם בן ציון עובר ברחוב...
מי שזכה להכיר את חכם בן ציון, יודע שהיה ענוו ושפל, וכל כולו אומר: "אני לא נבראתי, אלא, לשמש את קוני" כל רצונו היה לעשות נחת רוח לקב"ה, ולא החזיק מעצמו מאומה.
מדוע שינה דעתו, והוציא בחייו - את ספרו?
חכם בן ציון לא חשב להוציא בחייו את חידושי תורתו, רק לאחר שקם ממיטת חוליו, מעיד בהקדמה לספרו הראשון: "שניתי דעתי, ומבקש אני להעלות כמה מחידושי תורה שנתחדשו לי, ולחקקם בעט ברזל על ספר", והדפיס את ספרו: "כשלמי תודה להקב"ה על ניסיו ונפלאותיו שעשה עמי".
בהקדמה לספרו, הוא פרט את מטרת הדפסת ספרו: "מבקש אני שיהיה לי לעזר ולזכות לאחר אריכות ימים ושנים, שיהיו שפתותי דובבות" ומסביר את התועלת שיש לאדם לאחר פטירתו - כשלומדים את תורתו.
ונזכה להשיב לו מעט מן המעט על שזכינו להתבסם מתורתו בחייו, אשרי עין שראתה תלמיד חכם קדוש וטהור כמלאך ה' צבקות...
בספרו אור לציון 'חכמה ומוסר' מתבטא חכם בן ציון זצוק"ל בשפה רכה ונעימה, כפי שחינך את בחורי ישראל בחייו: באהבה וברוך, ברחמים וחמלה, ומבאר את דברי רבי עקיבא "את ה' אלוקיך תירא, לרבות תלמידי חכמים" - כיצד ראוי לכבד תלמידי חכמים, וכותב:
"אם כן, כמה יקר וגדולה וכבוד צריך לתת לכל תלמיד חכם, ואין צורך לומר שאסור לדבר על אף תלמיד חכם".
'אין צורך לומר' – התבטאות עדינה למי שב'טעות' העביר ביקורת על תלמידי החכמים... ומסייג את דבריו ואומר: "ואלא, אם כן, חכמים קבעו שדעתו פסולה".
"אבל, כל זמן שהוא בחזקת ירא שמים, אף שאין דעתו שווה לגדולים אחרים, אין לפוסלו חלילה".
אל תעביר בקורת, ואל תפסול...
היכן צריך יותר שמירה?
"ובוודאי שאין לדבר על אף אחד, אבל, צריך שמירה יותר לא לדבר על גדולים, כי זה מצוי בעוונותינו הרבים".
"ויש מקרים, שגם שוקלים מי טוב, ומי פחות טוב וכדו', אין ספק שזה נובע מחוסר תשומת לב"
יש נטייה האנושית – אתה לא אשם... רק בבקשה, אל תתפתה לעשות השוואה - מי גדול ממי... כי מי באמת יכול לבחון לבבות, ולדעת מה האמת בדברים...
ומיד דן לכף זכות, ואומר, אין ספק שזה נובע חוסר תשומת לב...
חכם בן ציון לימד תמיד זכות על כלל ישראל... וילמד על כולנו זכות גם לאחר מיתתו: "שגדולים צדיקים במיתתם, יותר מבחייהם" - כי דרכו היתה רצופה באהבת ישראל, ואף העיד, שזוהי הסיבה שברכותיו מתקיימות...
ויהי רצון שגם עלינו הוא ילמד זכות במרומים...
רצוני להוכיח אותך, בתנאי – שלא תדבר כלום!
מספר חכם בן ציון זצוק"ל באור לציון, סיפור שמוכיח איך הוא נהג כאשר שמע דבר לא ראוי על תלמיד חכם:
"פעם נשאלתי מאברך אחד שאלה בהלכות נידה, והייתי עייף מאוד, אמרתי לו תשאל את רב פלוני, הלכתי איתו מעט בדרך, דברנו על אותו רב, אמר לי הרב הזה מיקל יותר מידי...".
"באותו רגע לא הגבתי כלום על דבריו, אבל, אח"כ התחרטתי, איך שמעתי זלזול ת"ח ושתקתי, שמא ח"ו אענש על ביזיון ת"ח, והנה למחרת פגשתי את האברך הזה בבית הכנסת, אמרתי לו רצוני להוכיח אותך בתנאי שלא תדבר כלום, רק תקשיב ותשמע, ואם אינך מסכים אני לא אוכיח אותך. הסכים".
חכם בן ציון לא נותן לאברך ינהל איתו דיון על הרב, רק משמיע את דברו, מבלי שיענה... וממשיך:
"אמרתי לו אתה ואני ביחד, לא נגיע למעלתו של אותו רב, א"כ מה הדברים הללו "רב פלוני מיקל"? מה אתה מדבר?"
ובהמשך הדברים, נראה איך הצליח להחדיר את התוכחה ללב השומע, מבלי שיפגע, ואומר:
"באמת אני אוהב אותך, לכן, אני מוכיח אותך, ומעתה, תבטיח שיותר לא תדבר כך. קיבל את הדברים, ואמר טעיתי, ואז שמחתי שהוכחתי אותו". חכם בן ציון עוד יצא עם הבטחה... והשומע אמר – טעיתי...
ראוי ללמוד ממנו איך מוכיחים, שכולו היה רצוף באהבת ישראל...
ממה נובע הדיבור על תלמידי חכמים?
חכם בן ציון מתרץ את חוסר הכבוד שבימינו לתלמידי חכמים:
"וזה נובע ממה שהצעירים לא ראו חכמים, לא ראו איך זה סותר וזה דוחה, וזה משיב, וה' יזכנו לכבד את התורה ולומדיה, אמן"
לא זכינו בדורנו לראות כיצד התנהלו תלמידי חכמים, התווכחו בתורה, מתוך אהבה ויראה, ומתוך אהבת תורה וכבוד הדדי גם כאשר התווכחו,
על זה דווי ליבנו, ולכן - "היזהרו בגחלתן"...
מילים אלו הולמות את דמותו מלאת הקדושה וההוד של חכם בן ציון שכל כולו היה 'עבד' ה', וזכה לרוח הקודש והיה רואה למרחוק, ואף אני יכולה להעיד על כך אישית...
לע"נ הרב חכם בן ציון אבא שאול שעבד וקידש את ה' יתברך כל חייו מתוך הכנעה וענווה, אהבה ויראת ה' טהורה, יעמוד וימליץ טוב על כלל ישראל, וזכותו תגן עלינו, אמן!