דף ז
*בעילה בתחילה בשבת. *ברכת חתנים.
א. רב ושמואל התירו בעילה בתחילה בשבת וכ''ש ביו''ט וכן הלכה, רבי יוחנן הורה לאיסור, ולרב פפא שרי רק ביו''ט מתוך שהותרה חבורה לצורך וה''ה שחיטת צבי משא''כ מוגמר. והשמועות 1. נותנים ארבע לילות עד מוצ''ש, ודחי דאיירי שכבר בעל וקמ''ל דשרי להכנס בפירצה דחוקה אפילו שמשיר צרורות. 2. חתן פטור מק''ש עד מוצ''ש אם לא עשה מעשה, ודחי דטריד משום שטרם בעל. 3. אם לא עשה מעשה ביום השני מהנישואין פליגי האם פטור מק''ש בלילה השלישי וזהו ליל שבת, ומחלוקתם לרבא האם מותר לבעול בתחילה בשבת ולאביי האם טרדא דמצוה פוטרת מק''ש. 4. הכונס בתולה פליגי אם מותר לבעול בתחילה בשבת, ור''ש מתיר ואינו פסיק רישא כיון שהרוב בקיאין בהטיה והטרדא לשאינו בקי, וטעם שושבינין ומפה שמא לא יטה ויהיה דם ויאבד. 5. מפיס מורסא להוציא ממנה ליחה שרי, ודחי דהתם פקיד ועקיר משא''כ דם דאע''ג דפקיד מיהו לא עקיר.
ב. הלכות ברכת חתנים 1. מברכים כל שבעה בבתולה אף שנישאת לאלמון ובבחור שנשא בתולה, אבל באלמון לאלמנה יום אחד. 2. הברכה בעשרה דילפינן מבועז או שנאמר מקהלות גבי מקור. 3. בברכת אירוסין פליגי האם לא חותמים כמו ברכת המצוות או שחותמין כמו בקידוש.
שאלות לחזרה ושינון
א. המח' בבעילה בתחילה בשבת והשמועות (5)
ב. הלכות ברכת חתנים (3)