דף פה
*כתובה בלאוין ושניות והמח'.
א. חיובי כתובה בחייבי לאוין כגון אלמנה לכה''ג 1. יש כתובה פירות מזונות ובלאות. 2. היא נפסלת לכהונה וכן ולדה חלל וכופין להוציא. 3. חיוב מזונות, בנמצאת תחתיו אין לה, ובהלך למדינת הים בעי אי הוי כתנאי כתובה ויש לה או לאו שמא תתעכב אצלו, ופשט דבחייו אין לה אבל לאחר מיתה יש לה.
ב. יש כתובה לחייבי לאוין ולא לשניות והטעם לר"ש בן אלעזר היכא שנפסלת קנסו אותו אבל שניות דתרוייהו כשרים קנסו אותה, ולרבי ד''ת א''צ חיזוק ודברי סופרים צריכין, ומייתי טעמא זה הוא מרגילה וזו היא מרגילתו, ואתי לל"ק כרשב"א ולל"ב כרבי ומשום דקשיא ליה דחלוצה מדרבנן ויש לה כתובה. ומפרשינן מאי בינייהו 1. ממזרת ונתינה לישראל דהוי דאורייתא ומאידך היא מרגילתו, ודחי דלפי ר''א דהולד עבד ממזר לא מרגלא. 2. מחזיר גרושתו משנישאת, ודחי לר''ע דיש ממזר מחייבי לאוין. 3. בעולה לכה''ג דלא נפסלת דהוי חייבי עשה, ודחי דלר"א בן יעקב יש חלל מחייבי עשה. 4. מחזיר ספק סוטתו, ודחי לרבי מתיא בן חרש דאפילו בא עליה בעלה קודם ששתתה עשאה זונה ונפסלה לכהונה. 5. למסקנא סוטה ודאי, שהיא פסולה ואין הולד ממזר.
שאלות לחזרה ושינון
א. חיובי כתובה בחייבי לאוין (3)
ב. המח' מ"ט יש כתובה לחייבי לאוין ולא לשניות, ומאי בינייהו (5)