דף מד
*נשוי שתים. *ממזרות בפסולים.
א. הייבום במי שהיה נשוי שתי נשים 1. א''א לייבם לתרוייהו, מבית אחיו. 2. א"צ לחלוץ לתרוייהו, דחלוץ הנעל משמע אחד. 3. אין ליבם אחת ולחלוץ לשניה, דהשניה לא עולה ליבום, וכן שלא יאמרו בית מקצתו בנוי ומקצתו חלוץ ודחי, אלא דלמא יחלוץ ואח''כ ייבם ונאסרה עליו. 4. דלמא כשיש שתי נשים ליכא מצות ייבום, ודחי להו"א א"כ א"צ קרא לאסור צרת ערוה ודחי דהערוה מבחוץ, ולמסקנא יבמתו ריבה. 5. הדין שיחלוץ לפסולה או ייבם לכשירה לכהונה, דלא ישפוך מי בורו אם אחרים צריכים להם.
ב. ממזרות בפסולים 1. קרובת חלוצתו, לר''ע הוי ממזר דיליף מבית חלוץ, ולחכמים הוי רק מדרבנן. 2. אמרינן הכל מודים דפגום, לל''ק איירי במחזיר גרושתו וקמ"ל דפגום אף לשמעון התימני דאתי בק''ו מאלמנה שאין איסורה שוה בכל ובנה פגום ודחי שהיא עצמה מתחללת, ולל''ב איירי בחייבי כריתות וקמ"ל אף לר' יהושע וק''ו מאלמנה דעשאה נמי זונה. 3. הכל מודים בגוי ועבד בישראלית שהולד ממזר, וזהו להו"א לפי שמעון התימני כיון דלא תפסי קידושין ודחי דבעי איסור ערוה וענוש כרת, אלא לרבי דפליג בחלוצה ומודה בגוי ועבד דהוי ממזר, ולכהונה ודאי נפסלה בק''ו מאלמנה דמתחללת בביאה.
שאלות לחזרה ושינון
א. היבום במי שהיה נשוי שתי נשים (5)
ב. ממזרות בפסולים (3)