לצד העבודות לשדרוג תשתיות הכבישים בעיר, כפי שקראנו בפרק הקודם, פועלת עיריית ירושלים ביוזמתו והכוונתו הישירה של ראש העיר מר משה ליאון, אשר נושא התשתיות ושיפור פני העיר חשוב לו באופן אישי, למתן פתרונות תחבורה ציבורית מתקדמים להסעת המונים.
בואו נראה איך זה נראה בשטח.
בימים אלו מתקדמות במרץ העבודות להשלמת העבודות להארכת מסילות רכבת הקלה, בפרויקט הנקרא 'הקו האדום', ה-JNET. במסגרת הפרויקט יחוברו מסילות במקטעים שעד בית החולים הדסה עין כרם בדרום ובנווה יעקב בצפון העיר, כאשר בסך הכל יושלמו 22 ק"מ עד לחציון הראשון של שנת 2023.
בנוסף, מקודמות העבודות להקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה אשר יופעל אף הוא בשלביות משנת 2023 ועד להשלמת העבודות בשנת 2025. הקו, נפרש לאורך הציר שבין קמפוס הר הצופים לבין שכונת גילה, עם שלוחות לגבעת שאול ומלחה. מדובר ב-19 ק"מ של מסילה.
קו נוסף של הרכבת הקלה אשר נמצא בימים אלו בהליך מכרזי לביצוע תשתיות הינו הקו הכחול הקו יחבר בין שכונת רמות שבצפון ירושלים דרך הר החוצבים, מרכז העיר ושכונת תלפיות לבין שכונת גילה שבדרומה ושלוחה נוספת בשכונת מלחה ובסך הכל - 31 ק"מ של מסילות.
קווים נוספים שמתוכננים: הקו הצהוב אשר יחבר את קריית המוזיאונים והממשלה דרך שד' רופין אל הכניסה לעיר, יעבור לאורך התוואי האדום הקיים במרכז העיר ויסתיים בעיר העתיקה וכן גם הקו החום שנמצא בשלבי תכנון.
עד כאן הרכבת והצבעים. עכשיו לבשורות חשובות נוספות:
בימים אלו מתוכננים ומוקמים חניוני 'חנה וסע', אשר ישרתו את משתמשי רכבת ישראל, הרכבת הקלה והתחבורה הציבורית.
במהלך השנה (2022) צפויות להסתיים בשדרות שז"ר עבודות השלד של 5 קומות החניון התת-קרקעי שיכיל כ-1300 מקומות חניה. במסגרת הפרויקט מבוצעת גם הפרדה מפלסית לתחבורה ציבורית ולכלי רכב פרטיים ומעבר תת-קרקעי להולכי רגל. זה אדיר!
תקציב הביצוע נאמד בכ- 1.2 מיליארד ש"ח. הכל לטובת הרוצים להיות בירושלים.
חניונים משמעותיים נוספים במתכונת 'חנה וסע' המתוכננים בעיר, הם חניון רוזמרין בשכונת גילה (1000 מקומות חניה), חניון הר חומה אשר יתחבר לקו הכחול (600 מקומות חניה), חניון בייט אשר יכלול כ-2270 מקומות חניה, 1500 מהם במתכונת ''חנה וסע'' והרחבת חניון פסגת זאב (כ-1150 מקומות חניה, מהם כ-600 במתכונת חנה וסע).
עוד כלי שיעודד שימוש בתחבורה ציבורית, הוא המתצ"ים אשר מקדמת עיריית ירושלים בשיתוף משרד התחבורה.
מה זה אומר? הנה דוגמה: מחלף סחרוב בכניסה לעיר חובר למת"צ העובר לאורך רחוב ירמיהו, שמגר / שפע חיים ועד לאזור התעשייה בהר חוצבים. כך, ניתנת העדפה לתחבורה ציבורית לאורך הרחוב העמוס ועד לאזור התעסוקה בהר חוצבים.
בנוסף, פועלת העירייה בימים אלו להרחבת נת"צ בגין (בין מחלף גולדה מאיר למחלף גבעת שאול) למתן עדיפות לתחבורה ציבורית.
והדובדבן שבקצפת: בעירייה ממשיכים לקדם את תוכנית האב לסלילת 200 ק"מ של שבילי אופניים ומיזם האופניים להשכרה בעיר, כך שיהיו אלטרנטיבות ראויות לשימוש בכלי רכב פרטי להתניידות בעיר.
אז איך אתם רוצים להגיע לכותל?