דף ל
*ג' אחין וב' אחיות. *הספיקות בגט וקדושין.
א. המקרים בשלשה אחין ושנים מהם נשואים שתי אחיות, ומאי קמ"ל 1. מת אחד מבעלי אחיות ועשה בה נשוי נכרית מאמר ומת נכרית חולצת, ואם לא עשה מאמר למ"ד אין זיקה מתייבמת וקמ"ל דאין זיקה אף בחד אחא, ולמ"ד יש זיקה ה"נ חולצת וקמ"ל לאפוקי מב''ש דאמרי מאמר קונה לגמרי. 2. אם הנכרית נעשית צרת אחות אשה פטורה, והתנא הקדים את הבבא הראשונה איידי דחביבה ליה ומשנה זו לא זזה ממקומה. 3. מת האח הראשון וייבם נשוי נכרית ואח"כ מתה אשת השלישי ואח"כ מת נשוי נכרית, הרי אחות אשתו לשעבר אסורה עליו עולמית הואיל ונאסרה עליו שעה אחת. מת נשוי האחות ואח"כ מתה אשתו של שני אסורה להתייבם, וקמ''ל אפילו שחזרה ונראית בנפילה הראשונה וכן שיש אח ולכן עדיין לא נדחתה מהאי ביתא. 4. גירש בעל האחות ואח"כ מת נשוי נכרית והמגרש ייבם ואח"כ מת, מותרת להתייבם לשלישי אף שבעבר היה נשוי לאחות אשתו. ואם יבם ואח"כ גירש שאז היו צרות בבת אחת קודם הנפילה, פליגי האם מדייקינן שאסורה וש"מ יש זיקה אפילו בתרי אחי ונישואין הראשונים מפילים, או שמותרת דאין זיקה ומיתה מפלת.
ב. הספיקות במשנתינו, בגירושין: כתב ידו בלא עדים, עדים ואין זמן, או זמן ועד אחד, ובקידושין ספק קרוב לו. ולא קאמר הכי בגירושין 1. לרבה אינה מגורשת, משום שעומדת בחזקת היתר לשוק. 2. יגיד עליו ריעו בתרוייהו ומגורשת, וקשיא מלשון זהו ספק. 3. מגורשת, ואתי למעוטי קידושין בלא זמן דמקודשת.
שאלות לחזרה ושינון
א. המקרים בשלשה אחין ושנים מהם נשואין שתי אחיות, ומאי קמ"ל (4)
ב. הספיקות בקידושין ואמאי לא קאמר בגירושין (3)