"דרך ישרה"

יבמות כד' • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת יבמות כד', חמישי, כח' אדר ב' תשפ"ב, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

הרב ישראל ויינגולד | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף כד

*הקושיות בבכור. *לא מקבלים גרים. *הנטען והמקרה.

א. ילפינן מצוה בגדול לייבם, וקם על שם אחיו לנחלה ולא בשמו, וליכא יבום בסריס ואילונית. והקושיות בבכור 1. רק בכור ייבם ולא פשוט, ודחי א"כ לא משכחת לה אשת אחיו שלא היה בעולמו. 2. למעט בכור מאם, ודחי דיבום תלוי בנחלה וזה מן האב. 3. כשאין בכור לא יהא יבום, ודחי דנאמר ומת אחד מהם. 4. דוקא אם מת הקטן ייבם הבכור, ודחי מאשת אחיו שלא היה בעולמו. 5. קדם קטן במקום בכור לא יזכה, ודחי שנאמר יחדיו דהוקשו כל האחים זה לזה. 6. כשאין בכור לא ילכו לגדול האחין, ודחי דומיא דבכור שגדלותו גרמה לו. 7. פשוט שייבם לא יקח את נחלת המת, ודחי שהרי קם על שם אחיו. 8. אמאי נכתב בכור ולא גדול, לגריעותא דלא נוטל בראוי כבמוחזק.

ב. איזה גרים לא מקבלים 1. לשום אישות. 2. שלחן מלכים. 3. עבדי שלמה. 4. אריות. 5. חלומות. 6. מרדכי ואסתר. 7. לימות המשיח. 8. בימי דוד ושלמה, וי"א דכולם גרים הם, ומיהו הנטען על גויה ונתגיירה לא ישאנה משום הרחק ממך עקשות פה.

ג. הנטען על אשת איש והוציאוה מתחת ידו אף אם כנס יוציא, ואיירי לרב בעדים ולרבי בכדי להוציא סגי בכיעור. והשמועות 1. הנטען על אשת איש אם נישאה לאחר ונתגרשה ואח"כ כנסה הראשון לא תצא ובודאי איירי שאין עדים, ולרב התם קמ''ל דאפ''ה לא יכנוס לכתחילה. 2. אם יש לה בנים לא תצא אא''כ יש עדים, ובהכי איירי המשנה אליבא דרב, ולא מוקים לה כשאין להם בנים ובלא עדים, דלשון הוציאוה משמע בב''ד. 3. הלכתא כרב דבעינן דוקא בעדים בקלא דפסיק, והלכתא כרבי דסגי מכוער בקלא דלא פסיק, וזהו: ביומא ופלגא, ולא פסק בינתים, וליכא יראה, וליכא אויבים.

שאלות לחזרה ושינון

א. דיני בכור ביבום והקושיות (8)

ב. איזה גרים לא מתקבלים (8)

ג. דיני ההוצאה בנטען והשמועות (3)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות