"דרך ישרה"

יבמות כא' • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת יבמות כא', שני, כה' אדר ב' תשפ"ב, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

הרב ישראל ויינגולד | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף כא

*רמז לשניות. *מהם השניות והאיבעיות.

א. רמז לשניות מן התורה 1. התועבות האל זהו קשות ויש שניות שהם רכות, ואיסורי מדות חמירי מעריות בכך דא''א בתשובה לכן אמר בהן אלה דחמיר טפי. 2. שלמה המלך איזן וחיקר, שעשה את התורה ככפיפה שיש לה אזנים. 3. פרעהו אל תעבור, ולהו"א כמו השומר פרדס מבפנים. 4. ושמרתם את משמרתי שיש לעשות משמרת למשמרת, ואמרינן שהפסוקים הם אסמכתא.

ב. מה הם השניות לעריות 1. אם אמו. 2. אם אביו. 3. אשת אבי אביו. 4. אשת אבי אמו, ובה פליגי האם יש לה הפסק אי מיחלפא. 5. לכו"ע יש הפסק: באשת אחי האב מהאם. 6. אשת אחי האם מהאב. 7. כלת בתו. 8. כלת בנו, ואין לה הפסק. ורבי חייא הוסיף אף שלישי בבנו ובבתו בבן אשתו ובבת אשתו ורביעי בחמיו ובחמותו, ובעי האם יש להם הפסק ולא איפשיט.

ג. האיבעיות בשניות 1. אשת אחי האם מהאם דכיון דליכא צד אב אין לגזור גזירה לגזירה, ודחי דגזרינן בשניות אם אביו משום אם אמו דהוו שניות. ומייתי דכל שבנקיבה ערוה גזרו בזכר על אשתו משום שניה, ואינו כללא שהרי חמותו ערוה ואשת חמיו מותרת אלא אתי לאתויי אשת אחי האם מהאם כיון דמקרב בחד קידושין. 2. אשת אחי אבי האב ואחות אבי האב האם גזרו למעלה כמו למטה או לא, ומייתי דבברייתא לא מנה ודחי דשייר אף את השניות דרבי חייא. והוי פלוגתא האם אסור דסמכינן אברייתא דאמרה שיש ט'ז שניות והם שמונה של הברייתא ושש של רבי חייא והנך תרתי או דלאו מר בר רב אשי חתום עלייהו וכן שייר אשת אחי האם מן האם. 3. בעי אי גזרו שניות בגרים, ופשט דשרי שהרי אפילו בערוה עצמה גזרו רק משום שמא יאמרו שבאין מקדושה חמורה לקדושה קלה, ואחים גרים מעידיו יחד לכתחילה.

שאלות לחזרה ושינון

א. רמז לשניות מן התורה (4)

ב. מה הם השניות לעריות (8)

ג. האיבעיות בשניות (3)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות