בסיום שיעורו השבועי הערב (שלישי) לאברכי ובוגרי ישיבת פוניבז', התייחס ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין למצב באוקראינה ואמר כי יש להתחזק במעשים טובים לזכות היהודים הנמצאים בפורענות.
השיחה המלאה
רה"י פתח ואמר: "יש גמרא אין פורענות באה לעולם אלא בשביל ישראל, פורענות בעולם, במקום שאין שם יהודים, במקום רחוק, שאין שם יהודים, בעולם, יש פורענות, אז זה בשביל ישראל, מה זה בשביל ישראל? יש פסוק, כדי שיראו שיש השגחה, שיש השגחה, פורענות זאת אומרת שיש חטא, אחרת על מה הפורענות, צריך סיבה לפורענות, יש חטא אז הגויים סובלים ונענשים בפורענות, אז זה הסיבה היא למה?".
"מה אכפת לנו שהגויים יקבלו גיהינום, מה הם צריכים גם בעולם הזה, ייסורים בעולם הזה, מספיק הגיהינום, לגויים גם כן יש גיהינום, יש נפש, והנפש קיימת, כתוב בלעם וטיטוס, הנפש קיימת, בגיהינום, יש גמרא, הנפש בגיהינום, אז מה הם צריכים עוד פורענות גם כן? זה רק בשביל ישראל, שישראל יעשו יראת שמים".
עוד אמר ראש הישיבה בשיחתו השבועית: "יש פסוק, שנאמר, הכרתי גויים, נשמו פינותם, החרבתי חוצותם, אמרתי אך תיראי אותי תקחי מוסר, זה הפסוק, למה הגויים נענשים? בשביל שאנחנו 'תיראי אותי', יראת שמים, שאנחנו נפחד! יראת שמים, יראת העונש, יראת העונש גם כן צריך סיבה ליראת העונש, הרמב"ם אומר שיראת העונש זה מדרגה נמוכה מאד של עמי הארץ ונשים, אבל יש ציבור כזה, יש עם-ארצים, יש נשים, יש ציבור שצריכים את היראת העונש, אז זה הסיבה של הפורענות על ישראל, אך תיראי אותי תקחי מוסר, נשמו פינותם החרבתי חוצותם, תיקחי מוסר, זה המטרה, וזה הפורענות, פורענות על גויים. ואם יש פורענות על יהודים".
"היום, הוסיף רה"י: "המצב כעת באוקראינה, רחמנא ליצלן יש שם הרוגים, היו הרוגים, זה ממש סכנת נפשות, היו הרוגים, כך שמעתי, יש פורענות על ישראל ממש, זה כמו שיש פסוק ותלהטהו מסביב ולא ידע ותבער בו ולא ישים על לב, ותלהטהו מסביב ולא ידע, מסביב יש, רואים דיני שמים, להט! נשרף! ולא ידע, יש טבע כזה, כאילו שהוא לא יודע, ותבער בו, זה כבר קרוב מאד אליו, ולא ישים על לב, הוא לא מבין שזה חטא וצריך לעשות תשובה, יש כזה מצב. הפורענות שיש באוקראינה יש שם הרבה יהודים שם, והיו שם שמעתי שיש הרוגים, עומדים בסכנה, בסכנת נפשות".
"אחינו בני ישראל. אז מה אנחנו עושים?", שאל ראש הישיבה וענה: "מה אנחנו יכולים לעשות כדי לזַכות אותם בזכויות, שהזכויות יצילו אותם מהסכנה, מעשים טובים שיהיו זכויות עבור אחינו בני ישראל שבאוקראינה. היה מעשה שהיה עם הט"ז דבר ידוע, מעשה שהיה עם הט"ז, שהט"ז ישב ולמד עם תלמידים, ובאה אשה ואומרת שיש לה ילד חולה והיא מבקשת ממנו שיתפלל עבור הילד החולה, ילד חולה בסכנת נפשות, אמר לה הט"ז זה אי אפשר, אי אפשר להפסיק את הלימוד, אבל יש יותר מזה".
"זכות התורה", הוסיף ראש הישיבה: "שהוא לומד עם התלמידים – שזה יהיה לזכות הרפואה של הילד, והילד התרפא. זה המעשה שהיה, עם הט"ז. והיה גם, כשהייתי בלומז'ה בפתח תקוה, היה שם הצדיק רבי אליהו דושניצר, היה צדיק ידוע, רבי אליהו דושניצר, צדיק ממש, על הפנים ראו שהפנים היו פנים שרואים את הקדושה על הפנים, אז היו באים אליו לבקש ממנו שיתפלל עבור חולים, והוא היה אומר, בישיבה זה היה, בלומז'ה בישיבה, הוא אמר לתלמידים שבישיבה, שילמדו לרפואת החולה, שעסק התורה יהיה לזכות, כך אמר להם עצה, שעסק התורה יהיה לרפואת החולה, כמו שהט"ז עשה, וזה עזר! עסק התורה לרפואת החולה".
"אז זה מה שאנחנו יכולים לעשות, כשאנחנו עוסקים בתורה, לחשוב ולכוון שזכות עסק התורה יהיה להצלת אחינו בני ישראל שבאוקראינה, שלא יהיה להם שום נזק. אנחנו גם עכשיו אנחנו עוסקים בתורה, אז אנחנו מכוונים ומתפללים שזכות עסק התורה שלנו פה יהיה לזכות אחינו בני ישראל באוקראינה שלא יהיה להם שום נזק. זה דבר אחד, בשביל זכויות לטובת אחינו בני ישראל שבאוקראינה, עסק התורה. ולכוון גם כן בתפילה, יש הרבה מקומות שמבקשים, ראה נא בעניינו וגאלנו מהרה למען שמך, יש הרבה מקומות, בתפילה, גם בשמונה עשרה, וגם בפסוקים, אומרים פסוקים, זכור רחמיך וחסדיך, הרבה פסוקים של רחמים, אז אפשר לכוון בפסוקים האלה על כלל ישראל בכל מקום שהם, תפילה, שמבקשים בקשת רחמים".